11-01-2006Advies werkgroep organisatie ontwikkeling1 Naar een nieuwe JBN organisatie Advies werkgroep Organisatieontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Verenigings meerjarenplan Agenda presentatie  Plan van aanpak  Taak commissies  Bevoegdheden commissies  Invloed leden  Jaarplan  Stellen.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Vrijwillige van werk naar werk fase 1. Van werk naar werk onderzoek2. Van werk naar werk plan U besluit dit plan niet op te volgen: u houdt dit plan voor.
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Beroepsvereniging Recovery Verpleegkundigen
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
o welkom o voorstellen bestuur o opening vergadering o vaststelling agenda o financiën o eindafrekening en verantwoording o 2010 K&V Luc van Dam / kascommissie.
Stand van zaken reorganisatie Ledenberaad/voorzittersoverleg 30 september 2009.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Structuur van de NHB Inspraak, invloed en (werk in) uitvoering.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Afdelingsvergadering najaar 2010 Afdeling Schermvliegen KNVvL Bestuur en Commissies Vrijdag 5 november 2010 Amrâth Motel Maarsbergen.
Naar een nieuw besturingsmodel
Advies Nederlandse Bridge Bond Voorlichting Districten en Verenigingen
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De beperkingen van ‘macht’ Leiding geven en medezeggenschap.
De (T)OR en de bestuurder
Vrijwilligersbeleid HC Zwolle 17 november Vrijwilligersbeleid - Inleiding Een club draait op haar vrijwilligers. Dat geldt zeker voor een grote.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Fusie CNV Vakmensen en CNV Dienstenbond. 5 Dingen die jij moet weten over de nieuwe fusiebond.
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
JBN Structuur 'Bestuurlijke JBN colleges'
Arbeids-voorwaarden watersector Bijeenkomst platform OR’en Waterbedrijven Arbeidsvoorwaarden watersector Kansen en bedreigingen Epe, 21 november 2008 Danielle.
Belangenvereniging Personeel LVNL BPLV Informatiebijeenkomst (potentiele) bestuurs- en kaderleden Dinsdag 28 januari uur.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Algemene ledenvergadering 25 november Stand van zaken Beleidsvoornemens overheid: 2010 overgangsjaar / stand still Spoorboekje minister NZa-advies.
Bestuursamenstelling
Een nieuwe organisatiestructuur, op weg naar de toekomst
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Landelijke raad 10 december 2016
SAMEN VERDER.
Verenigingsstructuur VV Oerterp
Cliëntenraad Sociaal Domein
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Landelijke raad 8 December 2018
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Besturen en Communiceren
JBN Structuur 'Bestuurlijke JBN colleges'
Instituut voor pensioeneducatie
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling1 Naar een nieuwe JBN organisatie Advies werkgroep Organisatieontwikkeling

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 2 Agenda Waarom veranderen? Uitgangspunten: scope en besturingsmodel Bondsraad Bondsbestuur Districtsbestuur Districten en regio’s Van voorlopig voorstel tot invoering

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 3 Waarom veranderen? Onvoldoend aantal en onvoldoende competente kaderleden. De bestuurlijke slagvaardigheid en eenduidigheid wordt sterk belemmerd. Doordat subsidies onder steeds grotere druk komen te staan bestaat de noodzaak om efficiënter een aantal zaken uit te gaan voeren. Het bereiken van de gewenste efficiency is een groot probleem. Uitvoering van beleid vindt vooral plaats via de zeven districten. Voor jiu-jitsu en aikido is deze districtsindeling niet altijd gewenst. De bondsraad houdt zich te veel bezig met (operationele) detailzaken. De relatieve autonomie van de districtsbesturen strookt niet altijd met het belang van een consistente landelijke sturing. Districtsbesturen kunnen zich te veel eigen beleidsruimte verschaffen. Kosten voor uitvoering van dezelfde activiteiten laten binnen districten veel verschillen zien. Door de externe veranderingen waarmee de JBN steeds vaker te maken krijgt wordt het voor de JBN steeds belangrijker om met voldoende kwaliteit en flexibiliteit haar dienstverlening te blijven aanbieden.

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 4 Uitgangspunten advies Alleen op hoofdlijnen! Reorganisatievoorstellen voor  Bondsbestuur  Bondsraad  Districtsbesturen en districten Dus géén voorstellen over  Vaste (nationale) commissies  Taakomschrijvingen  Bestuurs- en directiestatuut.

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 5 JBN Besturingsmodel Bondsraad Bondsbestuur Districtsbestuur Nationale commissie Bondsbureau Districtsbestuur Districtscommissie Verantwoording Wijzigingsvoorstellen Beleidsplan Toezicht houden Bestuursvorm Statuten / Huishoudelijk reglement Verzoek tot uitvoering van beleidsplan Verantwoording Wijzigingsvoorstellen

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 6 De bondsraad

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 7 Kerntaken bondsraad Stelt strategisch beleid vast (MJBP) Houdt toezicht op uitvoering van dit beleid Heeft de verantwoordelijkheid om een goed bestuur in te stellen

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 8 Voorstellen m.b.t. Bondsraad Verkleining aantal bondsraadleden: van 7 tot 5 per district Adviserende bondsraadsleden per district zijn alleen adviseurs voor eigen bondsraadsleden Vaker themasessies rondom beleidsvorming Formaliseren van communicatie tussen bondsraadleden van andere districten Scholing van (nieuwe) bondsraadsleden

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 9 Waarom kleinere bondsraad? Meer bezig met hoofdzaken Minder kans op overregulering Minder benodigd kader Kans op meer competent kader

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 10 Bondsbestuur

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 11 Bondsbestuur  Uitgangspunten veranderingen Besturen op hoofdlijnen, dus Concentreren op beleidsontwikkeling Delegeren beleidsuitvoering aan werkorganisaties:  Bondsbureau  Nationale en districtcommissies

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 12 Bondsraad/Bondsbestuur Beleidsmatige rol  Hebben beiden een beleidsmatige rol: Bondsbestuur stelt beleid op en draagt de eindverantwoordelijk voor uitvoering hiervan Bondsraad stelt het beleid vast

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 13 Voorstellen m.b.t. Bondsbestuur Huidig  Voorzitter  Secretaris  Penningmeester  Port. Topsport  Port. Breedtesport  Port. Opl, graduaties  Port Wedstrijdzaken Voorstel  Voorzitter  Penningmeester  Port. Topsport  Port. Breedtesport  Port. Leden- en wedstrijdzaken NB: Directeur Bondsbureau fungeert als ambtelijk secretaris

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 14 Bondsbestuur - Vervallen Secretarisfunctie  Directeur bondsbureau is ambtelijk secretaris  Taken van huidige secretaris: Strategische beleid ->taak iedere bestuurder Personeel en organisatie -> taak directeur Werkgevers- en werknemers organisatie -> taak directeur Interne/externe communicatie + automatisering -> taak bondsbureau

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 15 Districtsbestuur

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 16 Districtsbestuur - Omvang Verkleining van 7 naar 5 leden Twee bestuurders worden in functie gekozen:  Voorzitter  Secretaris Samen met overige drie bestuurders worden de volgende taakgebieden verdeeld:  Beheer financiële middelen  Communicatie (intern en extern)  Medewerkers en organisatie  Breedtesport (jeugdzaken, G-judo, verenigingsondersteuning  Technische zaken (examens, opleidingen)  Evenementen (wedstrijden, stages, clinics)

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 17 Districtsbestuur - Benoemingsprocedure  Districtsledenvergadering: Doet bindende voordracht om districtsbestuurder te benoemen.  Bondsbestuur: Benoemd daarna deze districtbestuurder en geeft hem of haar hiermee het mandaat voor de uitvoering van het JBN beleid Kan districtsbestuurder ontslaan (bv na motie van wantrouwen) of niet benoemen (op advies van de vertrouwenscommissie Bestuursbenoemingen )  Bondsraad: Benoemd vertrouwenscommissie Bestuursbenoemingen (samengesteld uit bondsraadleden).

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 18 Districtsbestuur - Vertrouwenscommissie In uitzonderlijke gevallen moet het mogelijk zijn een voorgedragen districtsbestuurder niet te benoemen:  Beoogd bestuurder is van plan ernstig te gaan afwijken van het landelijk beleid  Bondsbestuur kan vertrouwelijk informatie bezitten die aangeeft dat het niet wenselijk is dat beoogd districtsbestuurder, door zijn/haar gedrag in het verleden, wordt benoemd Het bondsbestuur kan dan in beroep gaan bij de vertrouwenscommissie Bestuursbenoemingen. Deze doet hierover een uitspraak. Een belanghebbende kan altijd beroep aantekenen bij de Commissie van Beroep

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 19 Indeling JBN districten en regio’s

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 20 Districten – Aantal verminderen? Redenen om te kijken naar beperking van het aantal districten: Kwalitatief en kwantitatief betere bezetting mogelijk van districtsbesturen en uitvoerende commissies Nationaal geïnitieerde veranderingen kunnen sneller doorgevoerd worden Lagere organisatorische kosten Per sport (Judo, Jiu-Jitsu en Aikido) kan de gewenste indeling voor een district variëren

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 21 Eindvoorstel m.b.t. Districten Huidige aantal (7) districten blijft voorlopig gehandhaafd. Geef bondsbestuur en districtsbestuur de bevoegdheid om regio's vast te stellen.

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 22 Regio’s and subregio’s  Voor aikido en jiu-jitsu is het niet vanzelfsprekend om binnen Nederland een structuur van 7 districten te hanteren.  Voor judo is het soms beter om per district een nog fijnmaziger structuur te hebben  JBN moet flexibeler met haar structuur kunnen omgaan zodat er eenvoudiger ingespeeld kan worden op behoefte van verschillende partijen  Indien een regio uit (delen) van meerdere districten bestaat dan vindt de uitvoering van de regio-activiteit plaats door een regionale commissie. Het Bondsbestuur of een landelijke commissie benoemt zo een regiocommissie  Indien binnen een district meerdere subregio’s gewenst zijn, dan benoemt het districtsbestuur de betreffende regio commissies.

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 23 Van voorlopig voorstel tot invoering 11 januari 2006: presentatie in voorzittersoverleg feb/mrt 2006: presentatie van voorstel aan districten/ bonds-raadsleden mei 2006: bespreken / discussiëren met bondsraad november 2006: besluit bondsraad over definitief voorstel februari/maart 2007: districten kiezen nieuw districtsbestuur en bondsraadsleden mei 2007 bondsraad kiest nieuw bondsbestuur en bondsraadscommissies

Advies werkgroep organisatie ontwikkeling 24 Knelpunten die hierdoor worden aangepakt Onvoldoend aantal en onvoldoende competente kaderleden. De bestuurlijke slagvaardigheid en eenduidigheid wordt sterk belemmerd. Doordat subsidies onder steeds grotere druk komen te staan bestaat de noodzaak om efficiënter een aantal zaken uit te gaan voeren. Het bereiken van de gewenste efficiency is een groot probleem. Uitvoering van beleid vindt vooral plaats via de zeven districten. Voor jiu-jitsu en aikido is deze districtsindeling niet altijd gewenst. De bondsraad houdt zich te veel bezig met (operationele) detailzaken. De relatieve autonomie van de districtsbesturen strookt niet altijd met het belang van een consistente landelijke sturing. Districtsbesturen kunnen zich te veel eigen beleidsruimte verschaffen. Kosten voor uitvoering van dezelfde activiteiten laten binnen districten veel verschillen zien. Door de externe veranderingen waarmee de JBN steeds vaker te maken krijgt wordt het voor de JBN steeds belangrijker om met voldoende kwaliteit en flexibiliteit haar dienstverlening te blijven aanbieden.