AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Debriefing 24 januari 2012.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Academische vaardigheden - C1.5
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Workshop “Beoordelen”
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Workshop evalueren Dcp
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Methoden & Technieken van Onderzoek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hoe start je je onderzoek?
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
AOS docentonderzoek bijeenkomst 7
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Lio-praktijkonderzoek
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Het forum.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Methodiek Observeren.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Product van TU Delft, SEC
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Samenwerken en communicatie
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp

Overzicht instrumenten TekstbronnenKijkkader met kijkpunten ObservatieLogboek: globaal observatieschema met doel en observatiepunten; Observatieschema met categorieën: komt dit voor, hoe vaak, hoe lang, in welke mate? BevragenInterviewleidraad Vragenlijst ToetsenToets Bezoeken

Kijkkader voor tekstbronnen De kijkpunten: wat? (evt met code) Toelichting op de kijkpunten (om verschillende interpretaties te voorkomen) Opbrengst: per kijkpunt worden relevante tekstfragmenten verzameld (en gecodeerd).

Observatieschema Gaat het om objectief waarneembaar gedrag? Of ook interpretaties en/of waarderingen van gedrag (foutenbronnen: projectie, sympathie/antipathie, stereotypering)? Is er ruimte voor informatie over context, achtergrond? (plaats, datum, tijd, situatie) Is er ruimte om aan te geven wat vooraf/achteraf gebeurt?

Interviewleidraad Wordt de nodige informatie gegeven? (doel, situatie, opbouw, afspraken met respondent, geluidsopname) Is er een logische opbouw van onderwerpen/thema’s ? (die samen antwoord op onderzoeksvraag geven) Aandachtspunten: Vragen (open, direct, hoe/wanneer doorvragen) Vage begrippen (veel, goed); Suggestieve vraagstellingen Invloed van aanwezige personen, plaats, tijdstip, context

Vragenlijst Wordt de nodige informatie gegeven aan respondenten? - inhoudelijk: doel, opbouw, thema’s - proces: instructies over invullen, tijd, terugkoppeling, anonimiteit Aandachtspunten: - Opbouw: blokken van vragen die bij elkaar horen - Vraagtypen: open-gesloten; een of meerdere keuzes; schaalvragen; rangordevragen - Vragen zijn eenduidig en helder geformuleerd: enkelvoudige vragen, heldere zinsbouw, geen moeilijke woorden; geen dubbele ontkenningen. - Antwoordmogelijkheden zijn eenduidig en helder geformuleerd

Toets Wat wordt getoetst: kennis of vaardigheden? Hoe wordt getoetst: - open (mondeling; essay; opdrachten) - gesloten (ja/nee; meerkeuze; matching). Aandachtspunten: instructie, normering, individueel/klassikaal …..

Samenwerken aan instrumenten Richtlijnen voor keuze instrument: checklist onderzoekstechniek Stappenplan: - komt elk aspect terug? - is er een directe relatie tussen aspect en kijkpunt/vraag/stelling? Instrument checken: - observatie: objectief waarneembaar gedrag; foutenbronnen? - vragenlijst: checklist hoe verbeter ik mijn vragen?

Stappenplan voor instrument DoelKernbegripDeelaspectenKijkpunten Observatiepunten Vragen/stellingen DoelKernbegrip 1Deelaspect 1.1 Deelaspect 1.2 Kernbegrip 2Deelaspect 2.1 Deelaspect 2.2 Deelaspect 2.3

Onderzoekscyclus met ontwerp

Ontwerpen Innoveren Doelbewuste invoering van een ontwerp om verandering in de praktijk te realiseren. Ontwerp Een uitgewerkt idee, gebruik of object. Bijv een lesmodule, een nieuwe werkvorm, een protocol.. Een kleine ingreep, een bestaand ontwerp aanpassen, iets nieuws ontwerpen.

Ontwerponderzoek Eerste fase: beschrijven -praktijkprobleem beschrijven; doel en vragen -plannen, data verzamelen -richtlijnen voor oplossing formuleren ontwerpeisen Tweede fase: innovatiecyclus - ontwerp maken op basis van eisen - uittesten in de praktijk, data verzamelen - evt herontwerp maken, weer testen - eindpunt: definitief ontwerp (oplossing probleem)

Ontwerpeisen Doelgroep: voor welke leerlingen? De leraar: welke leraren? Organisatorisch: budget, locatie, tijd… Pedagogisch, didactisch, vakdidactisch, inhoudelijk: methodiek, visie, doelen en inhouden. Zo concreet en eenduidig mogelijk beschrijven en verantwoorden.

Het ontwerp Hulpbronnen zoeken: wat is er al? Ontwerp maken: voldoende specifiek, gebruikersvriendelijk, aanvaardbaar voor de gebruikers, realiseerbaar Feedback vragen en zonodig aanpassen Testen van het ontwerp: volledig, op kleine schaal, in kleine delen Testcriteria: - Voldoet het aan ontwerpeisen? - Voldoet het in praktijk of komen er nieuwe eisen op? Zonodig: herontwerp maken en testen.

AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp