De ‘ontdekking’ van tijdsbesef en de bevraging van de chronologische orde in het Belgische geschiedenisonderwijs (1920-1990) Tessa Lobbes 6 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Rekenproblemen en Dyscalculie
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
GESCHIEDENIS in het 6de jaar
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Traditionele Belgische breuklijnen
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Ik heb iets van autisme of zo
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Goed voorbereid naar de Pabo!
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Historische vaardigheden
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Hoe bereid je lessen voor?
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
het opzetten van een onderzoek
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Doelen behalen met activiteiten
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Doelen behalen met activiteiten
Enkele interessante vragen!
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Twickel College Borne Havo/atheneum
Het waagstuk van de opvoeding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Door Amos de Jong & Bart Jansen
INTRODUCTIE academiejaar
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

De ‘ontdekking’ van tijdsbesef en de bevraging van de chronologische orde in het Belgische geschiedenisonderwijs ( ) Tessa Lobbes 6 maart 2012

Doel van de lezing tijdsbesef en chronologie: recent debat? overzicht debatten tussen inspecteurs, handboekauteurs, normaalschoolleraren en onderwijsambtenaren algemeen vormend onderwijs

Structuur van het onderwijs drie onderwijsnetten rijksonderwijs: dubbele cyclus, 2+4 jaar katholiek onderwijs: enkelvoudige en dubbele cyclus 2 uur geschiedenis democratisering vanaf 1945 eind jaren vijftig voorbereiding Vernieuwd Secundair Onderwijs observatiegraad: uitgestelde studiekeuze intrede VSO in 1969/1970 crisis van het geschiedenisonderwijs: maatschappelijk relevant?

Structuur van het onderwijs 1970: urenverlies, vakkenverbinding, sociaal vormende vakken in observatiegraad –Nederlandstalig rijksonderwijs: geschiedenis in maatschappelijke vorming –Franstalig rijksonderwijs: 1,5u geschiedenis in ‘étude du milieu’ –Nederlandstalig katholiek onderwijs VSO 2u geschiedenis in ‘mens in milieu en maatschappij’, urenverlies in eerste observatiejaar in 1980 −Nederlandstalig katholiek onderwijs type II 2u geschiedenis, idem urenverlies –Franstalig katholieke onderwijs VSO en type II 2u geschiedenis, urenverlies

De kindgerichte pedagogie tijdens het interbellum Éducation nouvelle (Ferrière, Decroly) nut van oudheid in de zesdes en chronologisch opklimmen tot in eerste jaar met contemporaine geschiedenis? uitgaan van het kind ontwikkelingsstadia, psychologie –6 tot 14 jaar: observeren van de realiteit, het concrete, het omringende milieu (leefwereld) –vanaf 14 jaar: abstracter denken observeren, analyseren in milieustudie leerstof aanpassen aan ‘centres d’intérêts’ (Decroly) actieve methodes Belgische leerplan lager onderwijs 1936

De kindgerichte pedagogie tijdens het interbellum Éducation nouvelle (Ferrière, Cousinet) ‘noties van tijd, duur, evolutie, oorzaken en gevolgen onbestaande of heel zwak bij jonge kinderen ↓ is het geschiedenisonderwijs mogelijk in het lager onderwijs?

Tijdsbesef en geschiedenis in de lagere school Louis Verniers, geschiedenisleraar normaalschool Charles Buls, Brussel L’enseignement de l’histoire à l’école primaire et à l’école normale, 1933 kritiek: lln geen inzicht, encyclopedisch, massa data, meer aandacht voor bekwaamheden, werkmethode hoe notie van tijd aanleren?

Tijdsbesef en geschiedenis in de lagere school historische initiatie: notie van tijd, evolutie, document regressieve methode ipv lineaire chronologie: aanleren van tijdskader vb. generaties: leerling-vader-grootvader vergelijkingsoefeningen: aanleren van historische evolutie in het lokale milieu ‘leçons de choses’ (Decroly): geschiedenis van voeding, wonen minder data, ankerpunten

Louis Verniers, ‘L’enseignement de l’histoire à l’école primaire et à l’école normale’, Brussel, 1933, 74.

Chronologie als fundament in het middelbaar onderwijs ( ) Rijksonderwijs: geschiedenisinspecteurs André Puttemans en Fritz Quicke kennis, maar ook bekwaamheden, kritische zin bezorgd om lagere cyclus concreet, aanschouwelijk, ankerpunten, bronnen, historische exploratie milieu interne logica geschiedwetenschap ↔ pedagogische ‘centres d’intérêts’

Chronologie als fundament in het middelbaar onderwijs ( ) 1x chronologie doorbreken: oudheid verschuift van zesde jaar naar vierde jaar lagere cyclus 5 de eeuw-heden hogere cyclus oudheid-heden ‘oudste tijdvakken wel geschikt voor jonge geesten?’

Chronologie als fundament in het middelbaar onderwijs ( ) Geschiedenisonderwijs in het katholiek onderwijs jezuïet Michel Dierickx (leerboek Historia) dubbele cyclus, oudheid in het vierde jaar enkelvoudige cyclus = chronologisch –zesde jaar oudheid –opklimmen tot in tweede jaar contemporaine geschiedenis –eerste jaar geschiedenis van België lagere cyclus: concreet, actieve methodes, aanschouwelijk

Kritieken eind jaren vijftig leerplan is overladen, lessen blijven encyclopedisch leerstof onaangepast aan niveau van het kind te weinig actieve methodes geschiedenisonderwijs staat los van het heden ↓ ‘nutteloos geschiedenisonderwijs’? meer radicale experimenten chronologische orde fundamenteel uitdagen

Experimenteren met thematisme, initiatie en actualisering ( ) Nederlandstalige rijksonderwijs geschiedenisinspecteur Leopold Flam –Herman Corijn, Jenny Vanroelen, Louis-Théo Maes cf. artikel in reader geschiedenisonderwijs op kruispunt van sociale vorming, existentiefilosofie, moraal en geschiedenis gericht op het heden, engagement werkmethodes (groepswerk, debat, zelfstudie)

Experimenteren met thematisme, initiatie en actualisering ( ) lineaire chronologie uitgedaagd 1) geschiedwetenschappelijke invalshoek: thematisch, cyclisch geschiedenisonderwijs structuren van oudheid tot heden (Annales) historische evolutie doorheen de tijd eerste thematische handboek Sprekend Verleden vb cyclus ‘Van slaaf tot mens’ 2) maatschappelijke, sociale invalshoek: geschiedenisonderwijs te weinig verbonden met het heden via thema vlugger bij de contemporaine geschiedenis en de actualiteit minder aandacht voor oudere tijdvakken

'Cyclus ‘Van slaaf tot mens’, Sprekend Verleden I, Antwerpen, 1961, 6.

Experimenteren met thematisme, initiatie en actualisering ( ) 3) didactische invalshoek: initiatiethema’s in eerste twee jaar geschiedenis van interesses en behoeften (voeding, woning → Decroly) didactische mobilisatie van het heden voor het kind is het heden herkenbaar, concreet het verleden is vreemd en abstract methode van concretisering = nu actualisering heden → verleden → heden

Experimenteren met thematisme, initiatie en actualisering ( ) vb. modelles ‘wonen’ vertrekpunt: actuele urbanisatieproblematiek onderzoek in omringende milieu ‘hoe woonde men vroeger?’ bronnenonderzoek, groepswerk eindpunt: terug aanknopen bij heden

Experimenteren met thematisme, initiatie en actualisering ( ) Franstalig rijksonderwijs, geschiedenisinspecteur René Van Santbergen initiatiethema’s, cyclische methode overnemen focus op zelfstandige studie van documenten, vaardigheden eerste bronnenboek Formation Historique L’homme s’habille, L’homme se nourrit in 1969

Experimenteren met thematisme, initiatie en actualisering ( ) evaluatie experimenten voorstanders: actuele wekt interesse, goed inzicht in historische evolutie en in verschillen en gelijkenissen, beter inzicht in het heden tegenstanders: thema’s staan los van de context, in het chronologische ‘ijle’ chronologie enige logische ordening ‘marxisant’ geschiedenisonderwijs

Initiatie en regressie in het geschiedenisonderwijs van het katholieke VSO ( ) geschiedenisonderwijs in de verdediging –focus op hedendaagse geschiedenis, actualiteit, bestaansverheldering –meer aandacht voor vaardigheden, actieve methodes –verfijnen leerdoelen (kennis, vaardigheden, attitudes) Nederlandstalige en Franstalige rijksonderwijs –experimenten uit jaren vijftig en zestig worden officiële leerplannen –methodologie van bronnenstudie –maatschappelijke vorming: inzicht in chronologie, in tijd, in historische evoluties is géén leerdoel

Initiatie en regressie in het geschiedenisonderwijs van het katholieke VSO ( ) Nederlandstalige katholieke VSO –observatiegraad 1972 –regressieve en thematische benadering van de contemporaine geschiedenis –handboeken: ‘de wortels van onze economische samenleving’, ‘de sociale strijd’, ‘arbeid: een vloek, een zegen?’ –vertrekpunt oudere tijdvakken = actualiteit en leefwereld –zelfstandige studie van bronnen –praktijken: leraren moeite met regressie –kritiek

Initiatie en regressie in het geschiedenisonderwijs van het katholieke VSO ( ) Franstalige katholieke VSO en type II –tegen initiatie –behoud chronologie –‘jonge leerlingen zijn gefascineerd door geschiedenis van Egypte, Nabije Oosten en klassieke oudheid’ ‘exotische’ en ‘vreemde’ trekt hen aan

Terugkeer naar de chronologie tijdens de jaren tachtig kritiek op thematisch geschiedenisonderwijs, teveel aandacht voor hedendaagse geschiedenis en vaardigheden ‘leerlingen hebben geen historische kennis meer’ ‘Hitler, Napoleon kennen ze niet’ Franstalig rijksonderwijs –liberale onderwijsministers versus ‘marxistische’ geschiedenisonderwijs’ –commissie van academische historici zorgt voor herstel van chronologische geschiedenis, politieke geschiedenis, Europese geschiedenis –oudheid in eerste jaar, hedendaagse tijd in zesde jaar

Terugkeer naar de chronologie tijdens de jaren tachtig Nederlandstalige katholieke onderwijs Type I in eerste graad terugkeer naar chronologisch overzicht van de contemporaine geschiedenis in 1984 –Raf De Keyser, chronologie is ruggengraat –GO enige vak dat tijdszin aanleert –GO voldoende losmaken van het hedendaagse vraagstukken –‘historisch bewustzijn’ Nederlandstalige rijksonderwijs thematische geschiedenisonderwijs

Conclusie jaren twintig lineaire chronologie uitgedaagd door ‘ontdekking’ tijdsbesef jaren vijftig, zestig en zeventig chronologie bevragen –didactische invalshoek (actuele leefwereld) –geschiedwetenschappelijke invalshoek (structuren) –maatschappelijke invalshoek (te los van het heden) jaren tachtig terugkeer naar de chronologie bij elke hervorming klachten over ‘gebrekkige historische kennis’, ‘geen inzicht in chronologie’ maar! weinig onderzoek naar impact hervorming