De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren."— Transcript van de presentatie:

1

2 Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s

3 Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en inhoudelijk verhaallijn waarin leerlingen spiraalsgewijs meer leren over sociale wetenschappen en onderzoek (en eindtermen) –“uitstapjes” naar keuze van de docent in de vorm van modules Mensen : –Stichting Seneca bewaakt didactische lijn en zorgt voor productie materiaal –Netwerk van betrokkenen ontwikkelen modules waarop Seneca feedback geeft

4 Uitgangspunten Volwaardige methode Toetsenbank beschikbaar met voorbeeldopgaven, praktische opdrachten, extra werkbladen, docentenhandleiding Behandeling alle eindtermen Basismodules zorgen er voor dat leerlingen en docenten prettig kunnen starten met het nieuwe programma. Lesmateriaal op basis van expertise en ervaring met leerlingen Onderscheid havo/vwo: voor elk drie basismodules (boeken) en drie werkboeken.

5 Opbouw basismodules Inleiding / Vorming Verandering t/m 20 e eeuw De samenleving in de 21 e eeuw

6 PTA havo: variant 1 HAVO4HAVO5 Inleiding ISamenleving in de 21 e eeuw Inleiding IIModule Verandering IPO / domein F of G Verandering II(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

7 PTA havo: variant 2 HAVO4HAVO5 Inleiding IVerandering II Inleiding IIPO Module (pesten, beinvloeding, etc)Samenleving in de 21 e eeuw Verandering I(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

8 PTA vwo: variant 1 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding IVerandering IIPO / domein F (crisis game) Inleiding II21 e eeuw IPO / domein F (crisis game) Inleiding III21 e eeuw IIProefexamen Verandering IModule Thailand bijv.(eindexamen)

9 PTA vwo: variant 2 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding IVerandering I21 e eeuw I Inleiding IIVerandering II21 e eeuw II Inleiding IIIModule (Thailand, Zuid- Afrika, etc) PO / domein F (crisis game) Module (criminologie, beïnvloeding, etc) PO / domein F(eindexamen)

10 Opbouw i.o. – deel I Start INLEIDING: voornaam en identiteit –Onderzoek: variabelen Socialisatie, en verandering daarin –Onderzoek: wetenschap en politiek Culturen en groepsvorming –Onderzoek: experiment Dimensies Hofstede –Onderzoek: vergelijken Afsluiting INLEIDING: ”context” criminaliteit –Focus op (groeps)vorming in criminaliteit –Onderzoek: causaliteit en finaliteit

11 Opbouw i.o. – deel II Start VERANDERING: jagers en verzamelaars –speltheorieën –rationalisering –sociale ongelijkheid, macht en gezag Statenvorming en staatsvorming –staatsvorming, conflict en samenwerking –institutionalisering, sociale en politieke institutie –democratisering 18 e en 19 e eeuw –industriële revolutie 19 e eeuw, verzorgingsstaat 20 e eeuw –individualisering en globalisering 20 e eeuw en aansluiting met “deel 3”

12 Opbouw i.o. – deel III Start MAATSCHAPPIJE IN DE 21 e EEUW: moderne samenleving havo5 –“context” Maatschappelijke Verschillen (verhouding): sociale ongelijkheid –“context” Veiligheid (binding): sociale cohesie vwo6: internationale betrekkingen –Politieke instituties en de uitdagingen van een moderne samenleving –Internationale Betrekkingen: Opdracht: analyseer conflict x Opdracht: leef je in een betrokken actor in afsluiting “deel 3”: conflict-top. Opdracht: verdedig de waarden en belangen van je actor

13 Modules Los te bestellen boekjes met contexten die los staan van de methode, maar wel bij de methode passen. Ontwikkeld door diverse auteurs. Voorbeelden van modules die worden ontwikkeld: –Pesten –Beïnvloeding (door media, vrienden, politiek) –Inleiding Psychologie –Inleiding Criminologie –Thailand (sluit goed aan bij vwo eindtermen) –…ook interesse om mee te ontwikkelen? Neem contact op met l.schra@seneca.nu of m.veldman@seneca.nul.schra@seneca.nu m.veldman@seneca.nu


Download ppt "Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren."

Verwante presentaties


Ads door Google