De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in het geschiedenisonderwijs Studiedag 6 maart 2012

2 Tien tijdvakken, tien iconen

3 Tijdvakken Tijd van monniken & ridders – 500 - 1000
Tijd van jagers & boeren – 3000 v.C Tijd van Grieken & Romeinen – 3000 v.C – 500 n.C Tijd van steden & staten –

4 Tijdvakken Tijd van ontdekkers en hervormers
Tijd van burgers en stoommachines Tijd van regenten en vorsten Tijd van Wereldoorlogen 1900 – 1950 Tijd van televisie en computers Tijd van pruiken en revoluties

5 Tien tijdvakken, tien iconen
Waarom passen de gekozen iconen bij uw periode (ME, …)? Zijn er volgens u ook alternatieve of betere iconen mogelijk? Hoe kan het gebruik van iconen bijdragen tot de vorming van een historisch referentiekader? Zijn er mogelijke valkuilen of gevaren aan het gebruik van (deze) iconen verbonden?

6 Iconische beelden voor specifieke lessen of lessenreeksen
Zijn iconen ook toepasbaar op microniveau, bijvoorbeeld bij een bepaalde les, een lessenreeks of tijdvakoverschrijdend thema? Hoe kunnen iconen het begrip van een bepaald onderwerp bevorderen? Zijn er ook nadelen bij het gebruik van zulke iconen voor een lessenreeks?

7 Welke functie voor iconen?
voordeel voor leerlingen met een visueel geheugen goed om de basis duidelijk en simpel voor te stellen en van daaruit verder te werken indien systematisch toegepast vanaf aanvang  herkenbaar in verschillende situaties (als hulpmiddel, niet dwingend) vooral handig voor lager onderwijs en BSO (voor ASO misschien wat kinderachtig) op microniveau: wel bruikbaar maar chronologische aanpak en beeldende aanpak kunnen in combinatie gebruikt worden mogelijkheid: binnen periode icoon per domein

8 Nadelen afbakening van periode wordt te strikt
sommige iconen beperken een periode eerder (vb. 1 icoon voor periode van 1000 jaar) stigmatisering van periode  weinig ruimte voor nuancering zeer eurocentrisch (maar geldt ook voor tijdlijn) misschien beter iconen plaatsen bij scharniermomenten binnen ons systeem: moeilijkheid: vb. 3e jaar = middeleeuwen  1 icoon per jaar

9


Download ppt "Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef."

Verwante presentaties


Ads door Google