De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.

Verwante presentaties


Presentatie over: "School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa."— Transcript van de presentatie:

1 School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik p.van.schajik@hr.nl med.hro.nl/schpa

2 Programma bijeenkomst 3 Hoorcollege Introductie literatuur De Winter H3 Werkcollege Bronnenonderzoek aftekenen. Relevantie van de bronnen bespreken. Afronding Terugblik Voorbereiding volgende week

3 kindermishandeling http://www.ad.nl/ad/article/search.do?s earchValue=kindermishandeling&naviga tionItemId=5585&language=nl&layoutT ype=1col Vroeger

4 Oude Grieken De Oude Grieken gingen er vanuit dat kinderen enkel tot de wereld van de volwassenen konden toetreden door opvoeding (Aries, 1962). Toch sloegen de filosofen uit die tijd hun leerlingen. Zo maakten ze hen volgzaam en gehoorzaam De “Pater Familias” kreeg bij de Romeinen het recht zijn kinderen te verkopen, te doden of te slaan In de Middeleeuwen bestond er geen onderscheid tussen de leefwereld van het kind en die van de volwassene. In de 17e eeuw werd gedacht dat het kind baat had bij kinderarbeid. Wrede lichamelijke straffen moesten de discipline handhaven of kwade geesten uitdrijven. Kinderen werden in die periode niet in staat geacht zichzelf te verdedigen. Ze hadden wel recht op een specifieke behandeling die het hen mogelijk moest maken om tot de volwassen wereld toe te treden.

5 De industriële revolutie viel samen met de uitbuiting van de lagere sociale klassen. Zo werden zuigelingen in Frankrijk en Engeland vanaf hun geboorte naar kraamverzorgsters gestuurd Voor de minder fortuinlijke vrouwen was dat de enige manier om hun werk te behouden en te overleven (Badinter, 1980). De toonaangevende Westerse religies konden de kindermoord pas laat in de 19e eeuw aan banden leggen. Vroedvrouwen stonden in die tijd zelfs bekend als ‘engeltjes-makers’

6 Thema’s les 3 Casus: kindermishandeling in onze moderne samenleving De invloed van de sociale context op kindermishandeling Kindermishandeling: ‘een probleem van iedereen.’

7 Kindermishandeling in onze moderne samenleving Gaat het om een doorgeslagen individualiseringproces? Wat is de sociale context van kindermishandeling?

8 De invloed van de sociale context op kindermishandeling At Risk beleid Welke voorbeelden van dit beleid kunnen jullie noemen van hoe dit beleid terug te zien is in de (Rotterdamse) samenleving.

9 Kindermishandeling: een probleem van iedereen FilmFilm (site van nova, gezinshulp neemt 8 jarige jongen mee) De Winter H3 Welke omstandigheden worden er genoemd die vaak samengaan met kindermishandeling Concluderend: Kindermishandeling is niet alleen een probleem van het gezin.

10 Waar ligt de oplossing? Brainstorm over oplossingen, gebruik daarbij 3.5 en 3. 6 uit de Winter.

11 Doelen les 3 (maak een plan om deze doelen te bereiken mbv HC en WC) Je kunt verklaren welke rol de brede sociale omgeving heeft op opvoeding en specifiek op het verschijnsel kindermishandeling Je kunt een voorlichting theoretisch onderbouwen op basis van bronnenonderzoek (zie volgende sheet)

12 WC: Bronnen bespreken Relevantie bronnen voor je onderwerp Hoe te gebruiken als onderbouwing voor de voorlichting die je in week 8 of 9 gaat geven.

13 Werkcollege Maak in je groep een plan voor de volgende weken, welke info kun je gebruiken, wat is relevant, wat wordt je doelgroep?

14 Volgende week Bestudeer H4 (maak samenvatting) Zet eerste opzet voor de presentatie op papier (neem mee naar de les) Denk aan doelgroep Interactie-opdracht Wat is de essentie van jullie thema Taakverdeling


Download ppt "School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa."

Verwante presentaties


Ads door Google