IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De historie & de toekomst
Informatieavond groep 7
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Klas 1a.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
passend onderwijs en zorgplicht
Begeleiding van kinderen met zorg
POVO Procedure de Schakel
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
De kern van het arrangeren
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatieavond groep 7
Augusta van Oene en Hilda Visser
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Bekostiging residentiële leerlingen
Advies en POVO procedure
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De adviserende basisschool Edwin Dubbelman 2 september 2015.
Passend onderwijs.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Doubleren.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
WELKOM.
Transcript van de presentatie:

IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3

2 Doorstromen of doubleren? Doubleren gebeurt in NL veel vaker dan in vergelijkbare landen (22% versus 7%) Doubleren is over het algemeen ineffectief. Hattie (2013): er is geen andere andere interventie te vinden die zo ineffectief is (- 0.16) en toch nog zo vaak toegepast wordt

3 Doorstromen of doubleren? Negatief effect op leerling: -Ontmoedigend, negatief zelfbeeld -Aanvankelijk op niveau, einde schooljaar weer achter -Meer van hetzelfde (terwijl leerling iets anders nodig heeft, onderwijsbehoeften) -Relatie leerkracht-leerling blijft hetzelfde -Sociale positie: minder populair

4 Dus: doorstromen tenzij Bespreek belang kind: wat is doel en verwacht positief effect van doubleren? 1.Positief zelfbeeld door succes-ervaringen 2.Leerling heeft ‘meer van hetzelfde nodig’ vanwege ziekte, afwezigheid, verzuim 3.Onderwijs in lagere groep past beter bij onderwijsbehoeften dan in hogere groep 4.Relatie leerkracht-leerling is/blijft positief

5 Dus: doorstromen tenzij 5.Sociale positie: leerling zal in lagere groep meer aansluiting hebben 6.Leerling wil zelf blijven zitten 6.Ouders en school staan achter keuze 7.School heeft meer argumenten voor dan tegen School beslist (directie, IB in overleg met leerkracht), deskundige in OT denkt mee

6 Toelaatbaarheidsverklaring

7 Regulier als het kan, speciaal als het moet Basisschool heeft ‘genoeg’ gedaan Ondersteuning SWV is ingezet Leerling is 2x in OT besproken OPP trap hoeft niet (kan wel handig zijn i.v.m. inschatting uitstroom) en meerwaarde S(B)O Realistische doelen  OWB  OSB school SBO of SO heeft meerwaarde! Afgrenzing Bao/SBO en SBO/SO Ouders staan (voldoende) achter keuze (onderwijsondersteunend gedrag ouders)

9 Samen plussen & minnen (op flap of A3) Uitstroomperspectief = Doelen leren en gedrag = Daarvoor is nodig (OWB & OSB): Dat kan in school 1, 2 of 3 (opties) Wat zijn argumenten voor én tegen deze opties: kind, scholen en ouders? Wie beslist over welk argument? Welke argumenten wegen zwaarst? Doel conclusie = gedragen beslissing

10 Afspraken OT 1. Wie 2. Wat 3. Waarom 4. Wanneer 5. Hoe Zie je het zitten? Gaat het lukken (0-10)? -Zo ja, fijn, succes! -Zo nee, wat kunnen we nog doen zodat …? Wat is nodig om …?