IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3
2 Doorstromen of doubleren? Doubleren gebeurt in NL veel vaker dan in vergelijkbare landen (22% versus 7%) Doubleren is over het algemeen ineffectief. Hattie (2013): er is geen andere andere interventie te vinden die zo ineffectief is (- 0.16) en toch nog zo vaak toegepast wordt
3 Doorstromen of doubleren? Negatief effect op leerling: -Ontmoedigend, negatief zelfbeeld -Aanvankelijk op niveau, einde schooljaar weer achter -Meer van hetzelfde (terwijl leerling iets anders nodig heeft, onderwijsbehoeften) -Relatie leerkracht-leerling blijft hetzelfde -Sociale positie: minder populair
4 Dus: doorstromen tenzij Bespreek belang kind: wat is doel en verwacht positief effect van doubleren? 1.Positief zelfbeeld door succes-ervaringen 2.Leerling heeft ‘meer van hetzelfde nodig’ vanwege ziekte, afwezigheid, verzuim 3.Onderwijs in lagere groep past beter bij onderwijsbehoeften dan in hogere groep 4.Relatie leerkracht-leerling is/blijft positief
5 Dus: doorstromen tenzij 5.Sociale positie: leerling zal in lagere groep meer aansluiting hebben 6.Leerling wil zelf blijven zitten 6.Ouders en school staan achter keuze 7.School heeft meer argumenten voor dan tegen School beslist (directie, IB in overleg met leerkracht), deskundige in OT denkt mee
6 Toelaatbaarheidsverklaring
7 Regulier als het kan, speciaal als het moet Basisschool heeft ‘genoeg’ gedaan Ondersteuning SWV is ingezet Leerling is 2x in OT besproken OPP trap hoeft niet (kan wel handig zijn i.v.m. inschatting uitstroom) en meerwaarde S(B)O Realistische doelen OWB OSB school SBO of SO heeft meerwaarde! Afgrenzing Bao/SBO en SBO/SO Ouders staan (voldoende) achter keuze (onderwijsondersteunend gedrag ouders)
9 Samen plussen & minnen (op flap of A3) Uitstroomperspectief = Doelen leren en gedrag = Daarvoor is nodig (OWB & OSB): Dat kan in school 1, 2 of 3 (opties) Wat zijn argumenten voor én tegen deze opties: kind, scholen en ouders? Wie beslist over welk argument? Welke argumenten wegen zwaarst? Doel conclusie = gedragen beslissing
10 Afspraken OT 1. Wie 2. Wat 3. Waarom 4. Wanneer 5. Hoe Zie je het zitten? Gaat het lukken (0-10)? -Zo ja, fijn, succes! -Zo nee, wat kunnen we nog doen zodat …? Wat is nodig om …?