Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanbesteden in het verleden, nu en in de toekomst!
Advertisements

Aanbestedingswet 2012 en de gevolgen voor inspectieopdrachten
Aanbestedingsprocedures in de bouwsector
Nieuwe Aanbestedingswet in de praktijk
Motivering van het ontslag
Analyse HOOFDSTUK 6 Public procurement Hoofdstuk 6.
WIN advies, inkoop en organisatie Aanbestedingswet- en regelgeving
Aanbesteding of Subsidie
Architect als inschrijver - ontwerp; - architect; - ontwerpteam; - DBFMO.
Aanbestedingswet 2013 en inkoopbeleid RU
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.

Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
Welkom bij de STABU.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Van Aanbestedingswet naar succesvolle EMVI
Joost Fijneman, oktober / november 2012
Veranderingen in Aanbestedingsregels De Nieuwe Wet en andere ontwikkelingen Joost Fijneman, oktober / november 2012.
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
Gids proportionaliteit; geen nieuwe kansen voor het MKB Katja van der Sluijs – Gustian Roskam – Sven Engelchor – Melvin van Winden – Jeroen Coppejans.
EMVI in de digitale praktijk
De (T)OR en de bestuurder
Inkoop bij de gemeente Veenendaal
Hfdst 18 Staandehouden Blz
17 juni 2014 en 2 juli 2014 D.J.P. (Douwe) van de Goorberg BBA Concern inkoper CPD Informatiebijeenkomst TenderNed UOV De Kring.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Aanbestedingswet mogelijkheden
Inkoopcollectief Energie voor het Onderwijs
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Aanbesteden: een lust of een last? Rikkert Hoekstra Ingrid van der Hoeven.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Programma: uurInloop - Koffie en thee uur Welkom, wethouder Jaap Melse uur Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Matty Gabriëlse uur.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
Zorginkoop is teamsport op teamniveau! MKB, 30 mei 2016 Intercoaches, Alice Hilbers.
Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Startbijeenkomst 22 september 2016
Gewijzigde Aanbestedingswet
Aanbesteding jeugdteams
Integriteit bij aanbesteden
Europese aanbesteding management- voorziening
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Workshop 6 Uitnodigingsbeleid
Sociaal in het bestek Groepsbijeenkomst MKB - aanbesteders Lectoraat Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt Kenniscentrum Arbeid 5 februari 2013.
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Welke mogelijkheden biedt de nieuwe regelgeving voor duurzaam aanbesteden? Leen Van der Meeren.
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Juridische aspecten van “sociaal” aanbesteden
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
SROI Stadswerk.
Privacy en Leerplicht/RMC
Transcript van de presentatie:

Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012

:: KOPJE Opbouw van de wet De wet is opgebouwd uit een aantal delen: deel 1 bevat algemene bepalingen en heeft betrekking op alle opdrachten deel 2 gaat over het aanbesteden van overheidsopdrachten boven de drempels deel 3 gaat over het Europees aanbesteden van speciale sector opdrachten boven de drempels, en deel 4 is algemeen.

:: KOPJE Objectiviteit Alle opdrachten (artikel 1.4) Een aanbestedende dienst moet bij een opdracht op objectieve gronden kiezen: welk type aanbestedingsprocedure hij gebruikt welke ondernemers hij toelaat tot de procedure Een aanbestedende dienst moet op verzoek van ondernemer zijn keuze schriftelijk motiveren.

:: KOPJE Maatschappelijke waarde cre ë ren Alle opdrachten (artikel 1.4) Een aanbestedende dienst moet zorgen voor het leveren van zo veel mogelijk maatschappelijke waarde bij het aangaan van een overeenkomst. NB: Onder maatschappelijke waarde wordt volgens het amendement van Koppejan verstaan: Creeren van besparingen!

:: KOPJE Samenvoegen en splitsen Alle opdrachten (artikel 1.5) Opdrachten mogen niet onnodig worden samengevoegd. Als opdrachten worden samengevoegd moet een aanbestedende dienst dit in de aanbestedingsstukken motiveren. Een opdracht moet worden opgedeeld in meerdere percelen. Als dit niet passend is, moet een aanbestedende dienst dit in de aanbestedingsstukken motiveren.

:: KOPJE Beperking administratieve lasten Alle opdrachten (artikel 1.6) Aanbestedende diensten moeten administratieve lasten zoveel mogelijk beperken.

:: KOPJE Non- discriminatie/gelijkheidsbeginsel Europese aanbestedingen (artikel 1.8) en nationale aanbestedingen (artikel 1.12) Een aanbestedende dienst behandelt ondernemers op gelijke en niet-discriminerende wijze. Meervoudig onderhandse procedure (artikel 1.15) Een aanbestedende dienst behandelt de inschrijvers op gelijke wijze.

:: KOPJE Transparantiebeginsel Europese aanbestedingen (artikel 1.9) en nationale aanbestedingen (artikel 1.12) Een aanbestedende dienst handelt transparant. Meervoudig onderhandse procedure (artikel 1.15) Een aanbestedende dienst deelt alle inschrijvers de gunningsbeslissing met de relevante redenen mee.

:: KOPJE Proportionaliteit Alle opdrachten (artikel 1.10, 1.13 en 1.16) Eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen moeten in redelijke verhouding staan tot de opdracht. Bij AMvB wordt een richtsnoer aangewezen met voorschriften hoe aan te wijzen aanbestedende diensten hieraan uitvoering moeten geven. Het Aanbestedingsbesluit wijst de Gids Proportionaliteit aan voor alle aanbestedende diensten. Een aanbestedende dienst past de voorschriften toe of motiveert een afwijking in de aanbestedingsstukken.

:: KOPJE Aankondigingen Europese en nationale aanbestedingen (artikel 1.18) (Voor)aankondigingen moeten plaatsvinden via het elektronisch systeem voor aanbestedingen (bedoeld wordt TenderNed). De minister draagt zorg voor het systeem.

:: KOPJE Eigen verklaring Europese aanbestedingen (artikel 1.19), nationale aanbestedingen (artikel 2.84) en meervoudig onderhandse procedure met uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen (artikel 2.85) Een aanbestedende dienst moet het vastgestelde model eigen verklaring gebruiken en moet daarbij aangeven welke gegevens en inlichtingen moeten worden verstrekt. Met een eigen verklaring kan een ondernemer aangeven: a. of uitsluitingsgronden op hem van toepassing zijn; b. of hij voldoet aan de gestelde geschiktheidseisen; c. of hij voldoet aan technische specificaties en uitvoeringsvoorwaarden die milieu en dierenwelzijn betreffen of die gebaseerd zijn op sociale overwegingen; d. of en op welke wijze hij voldoet aan de selectiecriteria.

:: KOPJE Gedragsverklaring Europese en nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse procedure met uitsluitingsgronden (artikel 1.20) Een ondernemer kan met een door de minister van Justitie afgegeven gedragsverklaring aanbesteden (niet ouder dan twee jaar), aantonen dat uitsluitingsgronden niet op hem van toepassing zijn. Het gaat om onherroepelijke veroordelingen in de voorafgaande vier jaar.

:: KOPJE Aanbestedingsstukken kosteloos Alle opdrachten (artikel 1.21 en 2.66) Aanbestedingsstukken moeten kosteloos ter beschikking worden gesteld.

:: KOPJE ARW 2012 toepassen Werken onder de drempel (artikel 1.22) Bij AMvB wordt een richtsnoer met voorschriften aangewezen voor werken onder de drempel. Het Aanbestedingsbesluit (AMvB) wijst het ARW 2012 aan. Een aanbestedende dienst past deze voorschriften toe of motiveert in de aanbestedingsstukken waarom niet.

:: KOPJE Gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening zijn 2B-diensten Europese aanbestedingen (artikel 2.38 en 2.39) Voor diensten voor gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening wordt de procedure voor 2B-diensten toegepast, tenzij de aanbestedende dienst anders besluit. Een aanbestedende dienst moet bij 2B-diensten met een duidelijk grensoverschrijdend belang voor een passende mate van openbaarheid van aankondiging van de opdracht zorgen.

:: KOPJE Afzien van toepassing uitsluitingsgronden Europese aanbestedingen (artikel 2.88) Afzien van toepassing uitsluitingsgronden mag bij dwingende redenen van algemeen belang en als het bedrijf in kwestie voldoende maatregelen heeft genomen om het vertrouwen te herstellen en als uitsluiting niet proportioneel is gezien de verstreken tijd sinds veroordeling en het voorwerp van de opdracht.

:: KOPJE Geschiktheidseisen Europese aanbestedingen (artikel 2.90) Geschiktheidseisen mogen geen betrekking hebben op de omzet, tenzij een aanbestedende dienst dit met zwaarwegende argumenten motiveert in de aanbestedingsstukken. Als toch eisen gesteld worden, dan niet meer dan 300% van de opdrachtwaarde.

:: KOPJE Termijn motivering afwijzing Europese aanbestedingen (artikel 2.103) Een aanbestedende dienst stelt een afgewezen gegadigde uiterlijk binnen vijftien dagen na ontvangst van een verzoek daartoe in kennis van de redenen voor afwijzing.

:: KOPJE EMVI verplicht Europese aanbestedingen (artikel 2.114) Een aanbestedende dienst is verplicht te gunnen op criterium EMVI. Laagste prijs toepassen mag alleen als een aanbestedende dienst in de aanbestedingsstukken motiveert waarom.

:: KOPJE Verlengde Alcatel-termijn Europese aanbestedingen (artikel 2.127) Een aanbestedende dienst neemt opschortende termijn van ten minste twintig kalenderdagen in acht voor sluiten van overeenkomst.

:: KOPJE Proces-verbaal Europese aanbestedingen (artikel 2.132) Een aanbestedende dienst moet over de gunning een proces-verbaal opstellen. Dit proces-verbaal omvat onder meer namen van uitgekozen gegadigden met motivering, namen en motivering van afgewezen gegadigden, namen en motivering van afgewezen inschrijvingen, motivering voor keuze winnaar, omstandigheden bij toepassing bijzondere procedure, reden van eventueel niet-gunnen.

:: KOPJE Let op: Er komt ook nog een richtsnoer leveringen en diensten, naast ARW en Gids proportionaliteit. Teksten sluiten nog niet op elkaar aan, dit wordt de komende weken gedaan. Vragen?