AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samenwerkingsverband
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
presentatie sectorplan justitiescholen
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
REA en kleine gemeenten
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
WERKAGENDA BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Wat is passend onderwijs?
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Zorgen in de basisschool
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
het katholiek basisonderwijs
Presentatie voor teams Oktober 2018
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders

AVS Leerling bij de Les!® 22 ¿¿ Noodzaak van zorg?? Spijbelen & schooluitval Agressie & vandalisme Alcohol & drugs Maatschappelijke - & puberteitsproblemen

AVS Leerling bij de Les!®

44 Doelstelling vanuit ‘Invoeringsplan Passend onderwijs’ Ruimte voor maatwerk en flexibiliteit in de zorgstructuren Vraag-gestuurd aanbod, vanuit behoefte van (zorg-)leerling Kansen en risico-inventarisatie bij realisatie van zorgplichten Raakvlakken met andere gebieden: –Kwaliteitszorg –Beleidsvoering –Belang van ononderbroken ontwikkelingsproces van de leerling

AVS Leerling bij de Les!® 55 Resultaatverplichting Passend Onderwijs (2011) Voor iedere leerling een passende plaats –Afhankelijk van mogelijkheden en beperkingen van de school –In relatie tot mogelijkheden en beperkingen van de leerling –In relatie tot wensen van de ouders Bezinningstraject en ontwikkelplan binnen de schoolorganisatie is op korte termijn noodzaak!

AVS Leerling bij de Les!® 66 Formulering van aanbod rond Passend onderwijs Schoolbesturen krijgen vrijheid in structurering onderwijsaanbod Bevoegd gezag legt inrichting speciale leerlingenzorg vast in Zorgstructuurplan Opstelling en uitvoering Zorgstructuurplan samen met andere besturen Inhoudelijke verankering: financiering van de zorgvoorzieningen Plan dient de horizontale verantwoording – ouderplatform Plan is verantwoordingsdocument voor inspectietoezicht

AVS Leerling bij de Les!®

Simulatietool en cursusdag Centraal staat:  Keuzes van integratie  Categoriseren van zorgvragen  In kaart brengen van belemmeringen  Randvoorwaarden  Professionalisering  Externe ondersteuning: Zorgadviesteams, Speciaal Onderwijs, Ambulante Begeleiding  Praktische maatregelen Individuele verkenning, diepte-discussie en schoolmogelijkheden zijn basis Wat kunnen we nu? Wat willen we kunnen? Hoe komen we daar?

AVS Leerling bij de Les!® 99 Schoolinterne ontwikkeling Bezinning op zorgcapaciteit Deskundigheidsbevordering docenten  Focus: mentor vakdocent Verbreding draag- en spankracht Ondersteuning van docent (binnen en buiten de school, ZAT’s) Externe expertise voor vergroting handelingsrepertoire docent Transparante argumenten zorgprofiel Communicatie naar ouders/ verankering in beleidsplannen  LBL biedt handvatten

AVS Leerling bij de Les!® 10 Resultaat Creëren van draagvlak voor Passend onderwijs en integratie (vanuit docententeams) In beeld hebben van randvoorwaarden en mogelijkheden Plan van aanpak voor verdere ontwikkeling van zorgprofiel Profilering van passend onderwijsaanbod en verantwoording

AVS Leerling bij de Les!® 11 Bestuurlijke ontwikkeling Bezinning op zorgcapaciteit scholen Clustering waar mogelijk In kaart brengen van regionale samenwerking Dekkend aanbod in de regio Afstemming met gemeenten, jeugdzorg e.d. Intensieve begeleiding begintraject Interbestuurlijke ondersteuning Transparante argumenten zorgprofiel scholen Communicatie naar ouders/ verankering in beleidsplannen  LBL biedt handvatten

AVS Leerling bij de Les!® 12 Resultaat op a)onderdeelniveau en b) scholengemeenschap en/of swv-niveau Bestuursinformatie –In kaart is: totaalbeeld van mogelijkheden stromen/afdelingen/scholengemeenschappen –Resultaten op niveau van scholengemeenschap zijn input voor bestuurlijke/bestuursoverstijgende conclusies –Vormgeving van leerlingenzorg op niveaus van: stroom/afdeling/scholengemeenschap/bestuursoverstij gend/regionaal niveau –Uitgangspunt voor koersbepaling en meerjarenbeleid van scholengemeenschap op financiën, gebouw, personeel (scholing), middelen Signalering en toenadering strategische partners Uitbouwen en behouden van (zorg)netwerk Gericht inzetten van scholing en expertise

AVS Leerling bij de Les!® 13 Doelstelling Passend onderwijs Ruimte voor maatwerk en flexibiliteit in de zorgstructuren  LBL: bottom-up ontwikkeling Vraag-gestuurd aanbod, vanuit behoefte van (zorg-)leerling  Gerelateerd aan doelgroep van school/stroom Kansen en risico-inventarisatie bij realisatie van zorgplichten  LBL levert SWOT-analyse Raakvlakken met andere gebieden: –Kwaliteitszorg –Beleidsvoering –Belang van ononderbroken ontwikkelingsproces van de leerling

AVS Leerling bij de Les!® 14 Resultaatverplichting Passend Onderwijs vanuit ‘Invoeringsplan’ (2011) Voor iedere leerling een passende plaats –Afhankelijk van mogelijkheden en beperkingen van de school  LBL: inventariseert visie en handelingsbekwaamheid van docenten –In relatie tot mogelijkheden en beperkingen van de leerling  LBL: brengt randvoorwaarden in beeld –In relatie tot wensen van de ouders Bezinningstraject en ontwikkelplan binnen de schoolorganisatie is op korte termijn noodzaak!

AVS Leerling bij de Les!® 15 Formulering van aanbod rond Passend onderwijs Leerling bij de Les!® Schoolbesturen krijgen vrijheid in structurering onderwijsaanbod Bevoegd gezag legt inrichting speciale leerlingenzorg vast in Zorgstructuurplan Opstelling en uitvoering Zorgstructuurplan samen met andere besturen Inhoudelijke verankering: financiering van de zorgvoorzieningen Plan dient de horizontale verantwoording – ouderplatform Plan is verantwoordingsdocument voor inspectietoezicht LBL geeft een dekkend beeld van bestuursmogelijkheden LBL biedt optelsom – visie, competenties, mogelijkheden, randvoorwaarden Positionering – magneetfunctie LBL geeft handvatten voor beleidskaders LBL levert Plan van aanpak als basis van verantwoordingsdocument (horizontaal - verticaal)

AVS Leerling bij de Les!® Strategische overwegingen vooraf Profielambitie: –Scholengemeenschap –Schooltype –Onderbouw keuze vooraf –Marap 1; marap 2 –Profieldag schooltype Teamsamenstelling Selectie teams (VWO?) Inzet casuskaarten Benadering/bewustwording teams –Algemene presentatie vooraf (2 weken voor start) –Ambitie school zorgprofiel –Insteek studiedag –Intake: diepte interview

AVS Leerling bij de Les!® 17 Traject in fasen Strategische voorbereiding Intake team Management rapportage Studie sessie Intake teamleider Analyse/presentatie per school Draagvlak sessies teamleiders Analyse/presentatie per bestuur Naar regio Terugkoppeling naar basis Implementatie

AVS Leerling bij de Les!® 18 Leerling bij de Les!® is brug van bottom-up ontwikkeling en topdown - beleid