ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Oplossingsgericht coachen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kun jij de plusklas aan?.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Onze doelen en visie in beeld
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Toekomstgericht onderwijs
Welkom ik maak me sterk.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Stimuleren van ondernemend gedrag
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Creatief schrijven.
23 maart 2017 profilering.
Bepaal jouw SuperPowers!
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Module 6; didactisch handelen
LOB Waar ben je trots op?.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
© UNIEK IN DE KLAS.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Welkom instructeurs!.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Heb jij ballen voor scrummen?
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

iSelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback

Programma van dit atelier Uitleg over wat de iSelf is Uitleg over hoe de iSelf werkt: door leerlingen van De Nieuwste School In gesprek met een leerling over zijn/haar iSelf zodat u kunt zien wat de iSelf precies is en de leerling kan aan de hand van uw vragen vertellen wat de iSelf voor hem/haar betekent

Wat is iSelf? Door TNO en de Pleionscholen (oa. Vathorst College en De Nieuwste School) in de afgelopen jaren ontwikkeld om het leren volgens theorie van zelfsturend leren mogelijk te maken. Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback, digitale stellingen met 7-puntsschaal.

Wat is iSelf? De iSelf biedt een omgeving waarin de leerling aan de slag kan met zelfreflectie en zelfevaluatie. De iSelf gaat over Creatief Vermogen en Zelfsturend Leren. Via de iSelf kijkt de leerling niet alleen naar zichzelf, maar ook naar de (school)omgeving. In hoeverre ervaart de leerling Ruimte, Richting en Ruggesteun van de school?

Waarom iSelf? Op Vathorst College en De Nieuwste School (en andere Pleionscholen) is het uitgangspunt dat leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces. De iSelf is een instrument waarmee de leerling aan de hand van stellingen kritisch kijkt naar zijn/haar eigen ontwikkeling en als logisch vervolg hierop gerichte interventies ingezet worden, meestal door de leerling zelf.

Zo ziet de iSelf eruit: Leerlingen van De Nieuwste School, leerjaar 3, leggen uit hoe de iSelf werkt

Wanneer wordt iSelf afgenomen? Vathorst College: lj 1 en 4 De Nieuwste School: 1, 3 en 4

Hoe werkt het? Leerling maakt de iSelf: De afnametijd is afhankelijk van de leerling zelf (van 15 minuten tot 45 minuten); dus maximaal 1 mentoruur. De iSelf bestaat uit vragen die eruit zien als memobriefjes die ze op een (soort scrum)bord kunnen plaatsen, stapelen mag. Mentor bekijkt de uitslag Gesprekken met leerlingen: 1. Groepsuitleg over hoe leerlingen hun eigen uitslag kunnen lezen, uitleg actoren 2. Individuele gesprekken

Creatief Vermogen. Output gericht Reflecteren, verbeteren, analytisch zijn, nauwkeurig Feedback vragen Aan anderen vragen hoe jij bezig bent Doorzetten als het moeilijk is Volhardend, vasthoudend, omgaan met onzekerheid, doorzetten als het moeilijk wordt/tegen zit Anders durven zijn Langer een pad verkennen ook als anderen dat geen goed idee vinden Vindingrijk Spelen, combineren, intuïtie gebruiken. Trots keuzes begrijpen en uitleggen, vertrouwen op ideeën Feedback geven anderen vertellen hoe jij vindt dat ze werken/samenwerken, gevraagd en ongevraagd Nieuwsgierig Vragen stellen, Onderzoeken, Verkennen

Zelfsturend leren Eigen regie nemen Initiatief nemen en verantwoordelijk zijn Leerstrategieën gebruiken Doelen stellen, plannen,planning, uitvoeren en monitoren Samenwerkend leren Anderen helpen en om hulp vragen Werkreflectie Nadenken over resultaat Zelfreflectie Nadenken over persoonlijke aanpak/werkwijze Motivatie uitgedaagd willen worden, gemotiveerd worden om het proces te verbeteren, nieuwe dingen begrijpen Vertrouwen in eigen kunnen capaciteiten, mate van zelfverzekerdheid

Wat kan de leerling en school met de uitslag? De leerling leert van ons hoe hij/zij de uitslag kan interpreteren en of er actie gewenst is. Sowieso in gesprek gaan met leerling n.a.v. uitslag, leerling verslag laten leggen van gesprek in portfolio/persoonlijk portret. Leerling in gesprek laten gaan met ouders n.a.v. uitslag en gesprek met mentor.

Hoe begeleiden we de leerling na iSelf? Naar aanleiding van het verslag van de leerling, kijkt de mentor samen naar de mogelijke interventies. Het zal je verbazen (of juist niet) hoeveel de leerling zelf al weet te bedenken. Vanzelfsprekend weten wij zelf ook een heleboel interventies die zouden kunnen werken/het proberen waard zijn. Leerlab ontwikkelingen: tool op basis van stellingen Zelfsturend leren = uitwerking van vaardigheden. Leerling is beter in staat eigen ontwikkeling te sturen.

Opbrengst 1. Op schoolniveau 2. Op afdelingsniveau 3. Op leerlingniveau