De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!"— Transcript van de presentatie:

1 Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!

2 Het avontuur dat Schoolkeuze heet ! 'Over tien jaar studeer ik voor dierenarts en woon ik op kamers‘ ( Volkskrant dinsdag 16 februari 2016, portret van een kind in zijn slaapkamer Nora Baas, 8 jaar ) Hoe geef je betekenis aan buitenschoolse activiteiten in gesprek met leerling en ouders

3 Aanleiding: Kinderen en ouders beter toerusten voor een goede vo-keuze en een soepele overgang van po naar vo Rotterdamse ouders voelen zich zeer welkom op school Rotterdamse ouders zijn tevreden over het contact met school Rotterdamse ouders zouden meer ondersteuning kunnen gebruiken bij de vo-keuze

4 Juf, wat is dat eigenlijk een Bliksemstage? En wat ga ik daar dan doen? Tijdens deze workshop staan de ervaringen die uw leerlingen opdoen bij allerlei buiten - en binnenschoolse activiteiten centraal. Hoe geeft u samen met hen ( en hun ouders ) betekenis aan die ervaringen en wat betekent dit voor uw rol als gesprekspartner van uw leerlingen en hun ouders om mét elkaar te komen tot een passende volgende stap richting de juiste schoolkeuze.

5 Kern: ‘Loopbaan’competenties Motievenreflectie: Wat wil ik, wat drijft mij? Kwaliteitenreflectie: (Wie ben ik), wat kan ik? Werkexploratie: Welk soort werk past bij mij? Loopbaansturing Wat wil ik worden? Netwerken Wie kan mij daarbij helpen?

6 Motievenreflectie Ontdek je passie

7 Kwaliteitenreflectie Ontdek je talent

8 Kwaliteitenreflectie Wat deed je hierin heel goed? In welke situatie (binnen of buiten school) deed je dit ook heel goed? Ben je hier altijd al goed in geweest? Hoe noem je deze kwaliteit? Motievenreflectie Wat maakte deze ervaring bijzonder? Wat raakte jou? Herken je dit in andere situaties? Wat zegt dat over wat jij belangrijk vindt? Hoe zou je deze waarde/ambitie/leerregel /toekomstdroom willen noemen? Is wat je wilt ook wat je kunt of andersom? Ervaring Waar was je trots op? Wat heeft indruk op je gemaakt? Wat kon je niet los laten? Wanneer voelde je je super/rot? Zelfbeeld Netwerk Werk & Opleidingsbeeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs IDENTITEIT

9 Actief luistern Valideren Waarderen: kwaliteiten/motieven benoemen Aanzetten tot nadenken Relateren aan andere situaties Laten interpreteren van eigen kwaliteit/motief Kwaliteitenreflectie Wat deed je hierin heel goed? In welke situatie (binnen of buiten school) deed je dit ook heel goed? Ben je hier altijd al goed in geweest? Hoe noem je deze kwaliteit? Motievenreflectie Wat maakte deze ervaring bijzonder? Wat raakte jou? Herken je dit in andere situaties? Wat zegt dat over wat jij belangrijk vindt? Hoe zou je deze waarde/ambitie/leerregel /toekomstdroom willen noemen? Is wat je wilt ook wat je kunt of andersom? Werkexploratie Hoe ziet het werk/de opleiding er uit? -wat moet je doen/kunnen/willen? -wat zijn moeilijke aspecten/dilemma’s -hoe wordt hier mee omgegaan? -wat zijn uidagingen/onwikkelingen? Kun en wil jij dit werk/deze opleiding doen? Welke werkzaamheden passen het beste bij jou? Loopbaansturing Wat wil je onderzoeken over jezelf/werk? Wat wil je uitproberen, leren en bewijzen? Welke activiteit/ervaring is daar voor nodig (binnen of buiten de school)? Hoe kun je dit organiseren? Waar zit de uitdaging in? Wat is je volgende stap en waar moet het toe leiden (toekomstbeeld)? Wat is er voor nodig om een goede keuze te maken? Hoe hebben eerdere keuzes/activiteiten uitgepakt? Netwerken Wie heb je nodig voor onderzoek over jezelf of werk dat bij je past/ om iets uit te proberen of te bewijzen? Wie zit er in je netwerk? Hoe ziet je netwerk er uit (kwaliteit/kwantiteit) Hoe ga contact leggen? Wat doe je om contact te houden met mensen in je netwerk? Ervaring Waar was je trots op? Wat heeft indruk op je gemaakt? Wat kon je niet los laten? Wanneer voelde je je super/rot? Keuze Wat is een relevante vervolgstap gezien leervraag of prestatiedoel (binnen of buiten de school) Wat is nog nodig om tot een goede keuze voor sector of opleiding te komen? Activeren tot netwerken Evt eigen network inzetten Feedback geven op netwerk en netwerken Expertise inbrengen over netwerken Doorvragen Samenvatten Nagaan wat nog nodig is Aanzetten tot verder onderzoeken Feedback Laten interpreteren van werkzaamheden die passen Activeren tot onderzoeken van zelf en werk Activeren tot experimenteren en bewijzen Helpen formuleren van nieuwe leervraag\prestatiedoel Zelfbeeld Netwerk Werk & Opleidingsbeeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs RICHTING IDENTITEIT

10 Begeleidingslijn Verzamelen van kleine verhalen voor het grote verhaal Terugkijken met leerlingen en ouders naar: het kleine verhaal ( b.v. beleving van een activiteit ) Vooruitkijken met leerlingen en ouders naar: het volgende kleine verhaal = narratief = story telling = leren kiezen….

11 ‘Leren kiezen’ traject opdracht Maak een overzicht op een flap van de huidige schoolsituatie vanaf groep 6 mbt ‘keuze gerichte’ activiteiten Voortraject-----leerjaar 6-----leerjaar 7-----leerjaar 8--- --vervolg Vul op de tijdbalk in welke ‘keuzegerichte’ activiteiten er plaatsvinden en zet ze in de goede volgorde Denk aan: projecten, gastlessen, vraaggesprekken, interviews, testen, spreekbeurten, enz…

12 ‘Leren kiezen’ traject vervolg opdracht 1.In hoeverre kunnen er ervaringen worden opgedaan en keuzes worden gemaakt ? 2.Hoe logisch is de opbouw ? 3.Hoe staan alle activiteiten en instrumenten met elkaar in verbinding ? 4.Wat betekent de opbrengst van de ene activiteit voor de volgende ? 5.In hoeverre wordt er gezorgd voor aansluiting voor en na het ‘traject’ ? 6.Op welke momenten in het traject past een gesprek met de leerling en ouders ?

13 Begeleidingslijn Ervaringen Kleine verhalen Verbreden en verdiepen

14 Naar het grote verhaal De rode draad Kleine verhalen geven inzicht in wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en wie je wilt zijn….. De rode draad die je daarin ontdekt door te vergelijken draagt bij aan gefundeerde(r) keuzes of vervolgstappen Die rode draad kun je ontdekken door te verbreden en te verdiepen van 1 klein verhaal en vervolgens door vergelijken van meer kleine verhalen Zo bouw je aan je grote verhaal en daarmee aan je keuze(verhaal) Hierbij helpen vragen behorende bij de 5 (!) loopbaancompetenties

15 Reflectie (terugkijken) Met welke verwachting kwam je naar deze workshop ? Wat heeft de workshop je opgeleverd ? Wat pak je morgen op?

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35


Download ppt "Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!"

Verwante presentaties


Ads door Google