iSelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback
Programma van dit atelier Uitleg over wat de iSelf is Uitleg over hoe de iSelf werkt: door leerlingen van De Nieuwste School In gesprek met een leerling over zijn/haar iSelf zodat u kunt zien wat de iSelf precies is en de leerling kan aan de hand van uw vragen vertellen wat de iSelf voor hem/haar betekent
Wat is iSelf? Door TNO en de Pleionscholen (oa. Vathorst College en De Nieuwste School) in de afgelopen jaren ontwikkeld om het leren volgens theorie van zelfsturend leren mogelijk te maken. Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback, digitale stellingen met 7-puntsschaal.
Wat is iSelf? De iSelf biedt een omgeving waarin de leerling aan de slag kan met zelfreflectie en zelfevaluatie. De iSelf gaat over Creatief Vermogen en Zelfsturend Leren. Via de iSelf kijkt de leerling niet alleen naar zichzelf, maar ook naar de (school)omgeving. In hoeverre ervaart de leerling Ruimte, Richting en Ruggesteun van de school?
Waarom iSelf? Op Vathorst College en De Nieuwste School (en andere Pleionscholen) is het uitgangspunt dat leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces. De iSelf is een instrument waarmee de leerling aan de hand van stellingen kritisch kijkt naar zijn/haar eigen ontwikkeling en als logisch vervolg hierop gerichte interventies ingezet worden, meestal door de leerling zelf.
Zo ziet de iSelf eruit: Leerlingen van De Nieuwste School, leerjaar 3, leggen uit hoe de iSelf werkt
Wanneer wordt iSelf afgenomen? Vathorst College: lj 1 en 4 De Nieuwste School: 1, 3 en 4
Hoe werkt het? Leerling maakt de iSelf: De afnametijd is afhankelijk van de leerling zelf (van 15 minuten tot 45 minuten); dus maximaal 1 mentoruur. De iSelf bestaat uit vragen die eruit zien als memobriefjes die ze op een (soort scrum)bord kunnen plaatsen, stapelen mag. Mentor bekijkt de uitslag Gesprekken met leerlingen: 1. Groepsuitleg over hoe leerlingen hun eigen uitslag kunnen lezen, uitleg actoren 2. Individuele gesprekken
Creatief Vermogen. Output gericht Reflecteren, verbeteren, analytisch zijn, nauwkeurig Feedback vragen Aan anderen vragen hoe jij bezig bent Doorzetten als het moeilijk is Volhardend, vasthoudend, omgaan met onzekerheid, doorzetten als het moeilijk wordt/tegen zit Anders durven zijn Langer een pad verkennen ook als anderen dat geen goed idee vinden Vindingrijk Spelen, combineren, intuïtie gebruiken. Trots keuzes begrijpen en uitleggen, vertrouwen op ideeën Feedback geven anderen vertellen hoe jij vindt dat ze werken/samenwerken, gevraagd en ongevraagd Nieuwsgierig Vragen stellen, Onderzoeken, Verkennen
Zelfsturend leren Eigen regie nemen Initiatief nemen en verantwoordelijk zijn Leerstrategieën gebruiken Doelen stellen, plannen,planning, uitvoeren en monitoren Samenwerkend leren Anderen helpen en om hulp vragen Werkreflectie Nadenken over resultaat Zelfreflectie Nadenken over persoonlijke aanpak/werkwijze Motivatie uitgedaagd willen worden, gemotiveerd worden om het proces te verbeteren, nieuwe dingen begrijpen Vertrouwen in eigen kunnen capaciteiten, mate van zelfverzekerdheid
Wat kan de leerling en school met de uitslag? De leerling leert van ons hoe hij/zij de uitslag kan interpreteren en of er actie gewenst is. Sowieso in gesprek gaan met leerling n.a.v. uitslag, leerling verslag laten leggen van gesprek in portfolio/persoonlijk portret. Leerling in gesprek laten gaan met ouders n.a.v. uitslag en gesprek met mentor.
Hoe begeleiden we de leerling na iSelf? Naar aanleiding van het verslag van de leerling, kijkt de mentor samen naar de mogelijke interventies. Het zal je verbazen (of juist niet) hoeveel de leerling zelf al weet te bedenken. Vanzelfsprekend weten wij zelf ook een heleboel interventies die zouden kunnen werken/het proberen waard zijn. Leerlab ontwikkelingen: tool op basis van stellingen Zelfsturend leren = uitwerking van vaardigheden. Leerling is beter in staat eigen ontwikkeling te sturen.
Opbrengst 1. Op schoolniveau 2. Op afdelingsniveau 3. Op leerlingniveau