Evidence Based Practice & Serious Games. evidence based handelen methodologie & serious games Definitie? Evidence Base Handelen is een interdisciplinaire.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Medico-legale status van richtlijnen
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Verstehende of interpretatieve benadering
Blended care in de behandeling bij depressie
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Evidence Based Nursing - filosofie -
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Effect modificatie Algemeen principe Bepalen van effect modificatie
Vormen van studie (ontwerp)
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Project Proceshuis Road show
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
6 stappen in Risico management
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Behandeling. Moet elke behandeling getoetst? Plausibel mechanisme: carotisbypass?
De effectiviteit van geoptimaliseerde medicatiebeoordelingen voor patiënten met geriatrische problemen in de huisartspraktijk Opti-Med studie Floor Willeboordse,
Alumnidag Masters Verpleegkunde 25 januari 2008 En, wat heb ik hier nou geleerd? Afscheidscollege Hein Beijer.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Het eerstelijns cardiometabool preventieconsult voor dummies
Effectiviteit van interventies bij kinderen met migraine
Klankbordgroep Herwerking (K)IPEO
Evidence Based handelen logopedie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Vernieuwend - Attent - Samen
Transcript van de presentatie:

Evidence Based Practice & Serious Games

evidence based handelen methodologie & serious games Definitie? Evidence Base Handelen is een interdisciplinaire aanpak binnen de klinische praktijk. De basisprincipes ervan zijn: 1 ) Dat ze gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek 2) De wetenschappelijke studies moeten voldoen aan bepaalde normen om als evidence based beschouwd te worden. Theoretische studies en kwalitatief onderzoek = Explorerend Kwantitatieve studies = Evidence based

Belang van evidence based handelen bij de ontwikkeling van serious games binnen de gezondheidszorg? Beperkte budgetten Meerwaarde t.o.v. de huidige interventie, therapie,… Risico voor patiënten Ethisch en deontologisch aspect QALY’s evidence based handelen methodologie & serious games

Gevolg van de vergrijzing evidence based handelen methodologie & serious games

Quality Adjusted Life Years bepaalt Kosteneffectiviteit Aantal toegenomen levensjaren x factor voor de kwaliteit van levensjaar Vb : Huidige therapie vs nieuwe therapie ICER Gespendeerde Kosten om 1 QALY te bekomen evidence based handelen methodologie & serious games

Maatschappelijke grens evidence based handelen methodologie & serious games Indien ICER groter dan €40000/QALY  Verwerping nieuwe therapie, interventie, medicatie,…

evidence based handelen methodologie & serious games Bij goede preventieve interventies daalt de ICER naargelang de tijd Kosten/jaar/QALY

Hoe kan men in de praktijk evidence based te werk gaan om de effectiviteit van een Serious Game te garanderen? Aan de hand van Praktijkvoorbeeld ? in de praktijk? methodologie & serious games

Serious games als opleidingstool in grote organisaties : een case study rond veiligheid en preventie in ziekenhuizen. praktijkvoorbeeld methodologie & serious games

az groeninge te Kortrijk  Verplichte opleiding Brandveiligheid en Preventie +/ Personeelsleden! Momenteel: Face tot Face lessen -Zeer tijdsintensief -Niet iedereen volgt de opleiding -Groot budget -Lesgevers noodzakelijk -Verschillende campussen & locaties probleem methodologie & serious games

1) Ontwikkelen van een Serious Game 2) Ontwikkelen van een infobundel doel methodologie & serious games

Literatuur - studie User Experience - testen Co - creatiesessie Prototype - testing Pilot - Study Randomized Controlled Trial in de praktijk? methodologie & serious games

Wat? In functie van Serious Games? -Studies betreffende de meerwaarde van Serious Games -Welke huidige interventies, therapieën, lesmethodieken -Bestaande games omtrent de Topic, de doelgroep,… -Theoretische studies omtrent kennisoverdracht, attitudes, vaardigheden,… Literatuuronderzoek is het doen van een systematische studie op basis van wetenschappelijke literatuur en andere documenten om een wetenschappelijke vraagstelling te beantwoorden. LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT literatuurstudie methodologie & serious games

Wat? Binnen het SGGO Project? -Bijwonen opleidingen (voor en nadelen in kaart brengen) -Kennis en vaardigheden uitschrijven in een flow chart In kaart brengen van de huidige opleiding in het kader van (1) de lesmethodiek, (2) de over te dragen kennis en (3) de te verwerven vaardigheden. LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT analyse van de huidige opleiding methodologie & serious games

Wat? Zeer belangrijke stap binnen Game Development -Aantrekkelijk voor de doelgroep -Betrokkenheid van de doelgroep verhogen -Gebruiksvriendelijkheid voor de doelgroep -Enjoyment + Satisfaction = kans op Kennisoverdracht In kaart brengen van ( 1 ) de computervaardigheden van de doelgroep, (2) ervaringen van de doelgroep met het platform en (3) de voorkeur van de doelgroep betreffende game design elementen. 16 deelnemers met verschillende eigenschappen LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT user experience tests methodologie & serious games

Wat willen we nu precies in kaart brengen ? Vaardigheden : Gebruik van pc? Spelen van games? Gebruik van internet? Kenmerken Games : Wat spreekt het meeste aan? Interface, controllers, perspectief,… Algemeen : Welk type game sluit het beste aan bij de doelgroep, zodat iedereen het kan spelen? Hoe? Gebruikersgroep 3 verschillende bestaande Serious Games laten spelen LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT user experience tests methodologie & serious games

LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT user experience tests methodologie & serious games

LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT user experience tests methodologie & serious games

LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT user experience tests methodologie & serious games Third Person Perspective

Bij elk van de 3 Serious Games afzonderlijk: 1. Observatie van de handelingen - Objectieve observatiechecklist - Anoniem filmen van de handelingen 2. Beoordeling via Gevalideerde vragenlijst (CEGEQ) 5 belangrijke schalen: Controle, Plezier, Mogelijkheden, Game play (Aantrekkelijkheid) & Ownership (betrokkenheid) 3.Algemene bevraging LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT user experience tests methodologie & serious games

Wat? Voordelen: -Graphics sluiten aan bij de noden en behoeften -Interface sluit aan bij de vaardigheden -Controllers sluiten aan bij de vaardigheden -Inzicht in wat de doelgroep drijft onderliggende values Doelstelling van een co-creatiesessies is om samen met leden de gebruikersgroep de vorm van de serious game te bepalen LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT co-creatiesessies methodologie & serious games

1. Bepalen van storyline & details  Definitieve verhaallijn  Details binnen het verhaal Deelnemers krijgen alle mogelijkheden om bemerkingen en feedback te geven LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT co-creatiesessies methodologie & serious games

2. Bepalen van Visualisation & Interface Visualisatie = Visuele gegevens van de game en details Interface = Wat moet aanwezig zijn binnen het game kader en welke positie? ( menuknop, geluid, exitknop,…) LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT co-creatiesessies methodologie & serious games

Wat? Binnen Serious Game Development -Ontwikkelen van eerste prototype -Testen bij de gebruikersgroep -Nagaan of het prototype inspeelt op de beoogde variabelen -Mogelijke problemen, beperkingen in kaart brengen -Aanpassingen doen op basis van de informatie Een sample, model of voor-ontwerp van een ‘product’ ontworpen om in een vroegtijdig stadia reeds het volledige concept te testen. LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT prototype testing methodologie & serious games

Binnen het SGGO-Project Eerste prototype ontwikkeld in 3ds Max & Unity LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT prototype testing methodologie & serious games

Methodiek Testen van het eerste opleidingsonderdeel 52 personeelsleden 6 groepen op basis van beroepsmatige functies 5 testfasen 5 fasen 1) Bevraging persoonlijke gegevens 2) Eerste kennis toets pre-kennistest 3) Testgroep speelt het prototype, eerste opleidingsonderdeel (+ observatie) 4) Afname van CEGEQ vragenlijst In kaart brengen van determinanten (Aantrekkelijkheid, Betrokkenheid, Plezier, controle,…) 5) Tweede kennis toets post-kennistest LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT prototype testing methodologie & serious games

Wat? Binnen Serious Game Development -Eerste test op een kleine groep -Informatie verzamelen voor verder onderzoek -Variabelen voor verder onderzoek in kaart brengen -Bemerkingen en feedback in kaart brengen Volgende stap volledige implementatie Een kleinschalige studie met als doel de kost, tijdsbesteding, steekproef, outcomes en effect size in kaart te brengen, als voorbereiding voor een grootschalig onderzoek. Binnen SGGO – project testen gepland bij 100 personeelsleden LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT pilot study methodologie & serious games

Beste methode om effectiviteit te meten Standaard voor evidence based handelen Levert wetenschappelijke bewijzen of een Serious Game werkt Toont aan of de bekomen effecten tot stand gekomen zijn door het spelen van de Serious Game  Geen andere beïnvloedende variabelen Gouden standaard die binnen de medische sector gebruikt wordt met betrekking tot de beoogde effecten van interventies, therapieën en medicatie op specifieke variabelen. LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT randomized controlled trial methodologie & serious games

Opzet: Manipulatie via experimentele behandeling 2 groepen opgenomen - Experimentele groep blootstelling aan nieuwe interventie, therapie, medicatie - Controle groep geen interventie, placebo, huidige interventie,… Randomisatie Toevallige toewijzing van proefpersonen aan groep Prognostische gelijkheid tussen de groepen Ev. Blindering (single blind, double blind) Outcomes beide groepen worden met elkaar vergeleken LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT randomized controlled trial methodologie & serious games

Experimentele groep Controlegroep LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT randomized controlled trial methodologie & serious games

Voordelen : Evidence based Generaliseerbaar Outcomes Follow up Causaliteit Representatief Verder onderzoek Nadelen : Voorbereiding Grote steekproef Kosten Tijd Games reeds verouderd LiteratuurstudieUser Experience testenCo-creatiesessiesPrototype testingPilot studyRCT randomized controlled trial methodologie & serious games