Inleiding onderzoeks- methodologie (196215) - Hoorcollege 6 -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
College 2 Between-subject en within-subject designs
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Marktonderzoek als proces
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Bezoek een sportief evenement:
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inleiding onderzoek Hoorcollege 2 Theorie en literatuur.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Jong geleerd, fout gedaan?
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Marktonderzoek als proces
variabelen vaststellen
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Wetenschappelijke methode
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Academische vaardigheden - C1.5
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Opbrengsten van onderwijs
Experimentele designs en resultaten
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Harry Potter Studios.
Soorten en typen onderzoek
Slot 4Hc.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Leerstijlen KOLB SJM.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Onderzoeksvaardigheden
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Retrospective.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Leesvaardig Examentraining.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Centraal Examen Nederlands
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
eenheden variabele productiefactor (arbeid) productie in aantallen
dataverzamelformulieren
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
Arbocatalogus 13 januari 2019.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Inleiding onderzoeks- methodologie (196215) - Hoorcollege 6 -

Tentamenstof Dooley Bonusopgave variantVariant alleen tentamen H1.Opgave 1X H2. Ethiek-- H3. Research rapport-- H4. Alternatieve verklaringenOpgave 2X H5. Validiteit en BetrouwbaarheidOpgave 3X H6. MeetmethodenXX H7. DataverzamelingXX H8. Inferential statistics-- H9. Interne validiteitOpgave 4X H10. Experimenteel onderzoekOpgave 4X H11. Quasi experimenteel onderzoekXX H12. Correlationeel onderzoekXX H13. Kwalitatief onderzoekXX Ontwerpmethodologie (sheets gastcollege)XX

Tentamen 04 November 2008

Opgave 1 Onderzoekers in Connecticut (VS) hielden bij hoeveel dodelijke ongelukken gebeurden gedurende verschillende periodes voor en na de campagne tegen te hard rijden op snelwegen werd gelanceerd. Ze vonden dat het aantal slachtoffers afnam na de campagne, maar omdat het aantal dodelijk ongevallen erg onstabiel was, konden ze niet aantonen dat de daling van de campagne kwam. Ze vergeleken daarom het aantal dodelijke ongelukken in Connecticut met dat van vier omliggende staten waar geen campagne tegen te hard rijden was gehouden, maar waar wel op dezelfde momenten gemeten was. Daar werd geen vergelijkbare daling in het aantal slachtoffers waargenomen.

Opgave 1 a)Hoe heet het design dat in dit onderzoek werd gebruikt? b)Geef het design weer in symbolische notatie (Maak gebruik van de symbolen R, X en O). c)Welke conclusie zou je trekken op basis van deze gegevens?

Opgave 1 a) Multiple groups interrupted time series design b)OOOO X OOOO OOOO c)De data doen vermoeden dat de campagne effectief is geweest, maar het effect is niet bewezen.

Opgave 2 a)Beschrijf wat verstaan wordt onder obtrusive nonverbal observations. b)Geef twee voorbeelden en licht ze toe.

Opgave 2 Hier onder wordt het niet-verbale meten van gedrag verstaan, waarbij het voor de respondenten duidelijk is dat ze gemeten worden.

Opgave 3 a)Geef een beschrijving van een focusgroep b)Valt deze onderzoeksmethode onder kwalitatief of kwantitatief onderzoek? c)Welke plaats zou je geven aan de focusgroep in de empirische cyclus van de Groot?

Opgave 3 a)Een focusgroep is een beperkte groep respondenten die uitgebreid bevraagd wordt over het onderwerp. b)Kwalitatief c)Observatie

Opgave 4 a)Noem vijf criteria voor een goede onderzoeksvraag b)Beoordeel de volgende onderzoeksvraag aan de hand van deze criteria: “Ervaren de ouders de buiten schoolse opvang (BSO) positiever dan de kinderen?”

Opgave 4 1. niet te ruim of te krap geformuleerd 2. duidelijk 3. gebaseerd op vakliteratuur 4. Geen ja/nee vraag 5. Nog niet beantwoord 6. Van belang voor theorie of praktijk 7. te operationaliseren 8. binnen tijdsbestek te beantwoorden.

Tot zover het 1 e deel De rest was alleen bedoeld voor mensen die geen bonusopgaven hadden gemaak.

Opgave 5 We proberen na te gaan of het zien van een advertentie ertoe leidt dat het product eerder gekocht wordt. We ondervragen daartoe 1000 personen. We vragen hen onder andere of ze de advertentie gezien hebben en of ze daarna het product ook (minstens één keer) gekocht hebben.

Opgave 5 Niet geziengezientotaal Niet gekocht gekocht totaal

Opgave 5 a)Zet in elk van de drie kolommen van bovenstaande tabel de ‘kolompercentages’. b)Bestaat er een duidelijke (statistische) samenhang tussen het zien van de advertentie en het naderhand kopen van het product? c)Formuleer een rival hypothesis die twee groepen respondenten onderscheidt.

Opgave 5 b)ja, duidelijk positief verband c)Mensen die al eerder het product gekocht hebben, zullen eerder de advertentie zien en het product ook minstens een keer kopen.

Opgave 5 Conditie BNiet geziengezientotaal Niet gekocht gekocht totaal Conditie ANiet geziengezientotaal Niet gekocht gekocht totaal Mogen we op basis van deze gegevens concluderen dat door het plaatsen van de advertentie de verkoop van het product is toegenomen?

Opgave 5 Er is geen causale relatie aangetoond, slechts een statistische relatie, die duidelijk positief is.

Opgave 6 Hoe verschilt de empirische cyclus van De Groot van de empirische cyclus beschreven in hoofdstuk 4 van Dooley? Beargumenteer de keuze van de Groot.

Opgave 6 De Groot heeft de inductie fase van Dooley gesplitst in Observatie en Inductie. De Groot heeft hiermee expliciet onderscheid gemaakt tussen het verzamelen van gegevens en het vormen van ideeen aan de ene kant en het formuleren van hypotheses (inductie) aan de andere kant. Bij Dooley lopen deze fases door elkaar.

Opgave 7 Voor welke validiteitsbedreigers wordt gecontrolleerd als aan het onderstaande experimentele design een voormeting wordt toegevoegd? XO R -O

Opgave 7 Selection. De beide groepen zijn toevallig zo samengesteld dat de hogere/lagere score na X niet toe te wijzen is aan de treatment, maar aan de samenstelling van de groepen. Het toevoegen van een voormeting vergroot het onderscheidingsvermogen.

Opgave 8 Volgens de gangbare opvattingen binnen de wetenschap hoeven theorieën niet tot stand te komen door middel van systematische observaties, maar mag de onderzoeker theorieën ook achter zijn bureau verzinnen. Je zou kunnen denken dat je op deze manier het gevaar loopt dat je theorieën krijgt die helemaal niet met de werkelijkheid overeenstemmen. Binnen de gangbare opvattingen is er echter een andere eis die aan theorieën gesteld wordt, waardoor dit gevaar beperkt wordt. Op welke eis wordt hier gedoeld? Motiveer je antwoord.

Opgave 8 Toetsbaarheid. Omdat de theorieën toetsbaar moeten zijn, is het gewaarborgd dat ze met de werkelijkheid overeenstemmen.