De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management

2 Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8 e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21 e druk)

3 Planning Week 1-Introductieles en Marketing Week 2-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening Week 3-Logistiek 1 en Organisatiestructuren Week 4-Organiseren en structureren en Financieel Management Week 5-Logistiek 2 en MVO Week 6-Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden Week 7-Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking Vakantie Week 8-Startups en Proeftentamen Week 9-Tentamenweek Week 10-Feedback rapportage

4 Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

5 Marketing

6 Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

7 Situatieanalyse (OM 3.3) Missie, Visie, Doelstellingen, Strategie (OM 3.3.1/3.4.3) BCG Matrix (OM f3.9 – p129) Concurrentiekrachten (OM f3.14 – p138) SWOT Analyse

8 Wat is een missie?

9 Mission (Statement) Missie wordt door sommige bedrijven ook wel mission statement genoemd. Een missie definieert het bestaansrecht en identiteit van een organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet voortdurend ter discussie.

10 Voorbeeld Missie Apple Wij willen werken makkelijker maken.

11 Voorbeeld Missie 9292ov Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot- deur.

12 Wat is een visie?

13 Visie Een visie is inspirerend. Een visie geeft een visionair en ambitieus beeld van wat een organisatie wil zijn. In de definitie van de visie kijk je naar de wereld van nu en de kansen in de toekomst en beschrijf je de gewenste droomsituatie.

14 Voorbeeld Visie Microsoft Er staat een personal computer op elk bureau met Microsoft-software.

15 Voorbeeld Visie Nokia 'Connecting people' is mensen in contact brengen met de dingen die ertoe doen, wat dat voor iedereen persoonlijk ook is, en ze de mogelijkheid bieden het beste te halen uit ieder moment, altijd en overal.

16 Doelstellingen De doelen die je wilt bereiken worden afgeleid van je missie en visie. Doelstellingen zijn tastbare resultaten die je nastreeft om de missie, visie en strategie van de organisatie te verwezenlijken. Om doelstellingen te kunnen halen moet je ze SMART maken. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

17 Voorbeeld Doelstelling We willen dit jaar 10% meer bezoek op onze website ten opzichte van vorig jaar.

18 Waarom koop jij een product?

19 Strategie Treacy en Wiersema

20 Oefening 1. Laat klas bedrijf noemen per strategie en bediscussieer 2. Noem een bedrijf en bediscussieer strategie

21 Bedrijven Achmea NS Ahold Unilever Ministerie Defensie Gemeente Amsterdam UMCG Basic Fit ABN AMRO Akzo Air France / KLM Nestle Heineken Volkswagen Politie Groene Hart Ziekenhuis

22 Strategie volgens Porter

23 BCG-Matrix

24 BCG Matrix – Brouwerij

25

26 Concurrentiekrachten

27 Oefening 1. Laat klas bedrijf noemen en bediscussieer de 5 concurrentiekrachten 2. Noem zelf een bedrijf en bediscussieer het

28 Bedrijven Achmea NS Ahold Unilever Ministerie Defensie Gemeente Amsterdam UMCG Basic Fit ABN AMRO Akzo Air France / KLM Nestle Heineken Volkswagen Politie Groene Hart Ziekenhuis

29 SWOT Analyse (1) De sterkte-zwakteanalyse is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert; op basis hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald. De Engelse term SWOT-analysis wordt ook vaak in het Nederlands gebruikt en bevat de vier elementen: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats. Bron:

30 SWOT Analyse (2)

31 SWOT Analyse (3)

32 SWOT Analyse - Hotel

33 Vragen zijn welkom


Download ppt "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk."

Verwante presentaties


Ads door Google