De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Visie & Strategie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Visie & Strategie."— Transcript van de presentatie:

1 Visie & Strategie

2 Agenda Les 1: Visie en doelstellingen Les 2: Visie Les 3: Missie
Les 4: Strategie Les 5: Herhalen Les 6: Toets

3 Huiswerkopdracht 1 punt boven op je toets cijfer. 4 huiswerkopdrachten
Als je alle opdrachten op tijd inlevert en allemaal voldoende zijn, krijg je een punt bovenop je toets. Dus voor elke opdracht een kwart punt.

4 Visie In een visie zet je een bepaald beeld neer.
Bijvoorbeeld: hoe ziet mijn bedrijf er over 10 jaar uit.

5 Waarom een visie? 1. Richting geven: alle neuzen dezelfde kant op.
2. Inspireren. 3. Zich onderscheiden van anderen. 4. Winnen. 5. Overleven.

6 Opzoeken Zoek bij de volgende bedrijven op wat de visie is en kijk of ze voldoen aan een van de vorige 5 punten (of alle punten?) Mc donalds Philips V&D (warenhuis)

7 Met een goede visie en doelstelling kun je medewerkers stimuleren, dus wordt ook de niet-ondernemer enthousiast. Daarom is deze container ook belangrijk voor degene die geen ondernemer willen worden.

8 Sollicitatie Ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek  op zoek gaan naar de visie van het bedrijf waar je gaat solliciteren.

9 Hoe stel je de bedrijfsvisie vast?
1. Informatie verzamelen 2. Informatie verwerken 3. Eureka! Je hebt het 4. Formuleren 5. Visie verspreiden

10 Goede/slechte visie Een slechte visie: Een goede visie:
Is niet concreet, maar wollig. Bevat containerbegrippen en managementtaal. Trapt open deuren in. Is niet creatief naar de toekomst. Een goede visie: Is gedurfd en staat los van de situatie van vandaag. Is krachtig en inspirerend. Bevat een concreet en helder doel. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken. Wordt door de top gedragen, zij kunnen ervoor zorgen dat alles en iedereen in het teken staat van het behalen van de visie.

11 Methodes om de doelstelling van een bedrijf vast te leggen.
SMART AMORE MAGIE STAR Opdracht: zoek uit waar al deze afkortingen voor staan.

12 SMART Specifiek Specifiek houdt in dat men moet weten welke acties men moet ondernemen en welke resultaten men gaat halen. Meetbaar Meetbaar houdt in dat er regels moeten zijn over hoe de resultaten worden gemeten. Actiegericht (of acceptabel) De A in SMART staat voor actiegericht. Een doelstelling moet uitnodigen tot actie en energie. Met de A in SMART wordt soms ook acceptabel genoemd. Zijn de doelstellingen acceptabel? Realistisch Realistisch houdt in dat het doel wel haalbaar moet zijn. Hoewel de lat niet veel te laag mag liggen, mag de lat ook niet zo hoog liggen dat een doelstelling niet realistisch is. Tijdsgebonden De laatste letter, de T, binnen SMART staat voor tijdsgebonden. Er moeten afspraken over een bepaalde tijdslijn worden gemaakt

13 Doelstellingen 1. Dit jaar wil ik 20 studiepunten van mijn managementopleiding halen. 2. Over 5 jaar wil ik projectmanager zijn, verantwoordelijk voor ICT- projecten van tot euro 3. De winst moet volgend jaar 30% hoger zijn dan die van vorig jaar Voldoen deze 3 doelstellingen aan de smart-formulering?

14 Voorbeelden van slecht geformuleerde doelstellingen.
1. Ik wil een leuke baan. 2. We worden de beste in onze markt. Welke punten van de SMART-methode worden hier niet in verwerkt?

15 Huiswerkopdracht Formuleer jou eigen visie en doelstelling.
SMART formuleren van je doelstelling. Volgende week inleveren.


Download ppt "Visie & Strategie."

Verwante presentaties


Ads door Google