De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 TEKST 16 STRATEGIE & ORGANISATIE EERSTE TEKST VAN BLOK 4: ASPECTEN VAN ‘ORGANISATIE’ EN ‘MANAGEN’ - STRATEGIE - STRUCTUUR - CULTUUR - LEIDINGGEVEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 TEKST 16 STRATEGIE & ORGANISATIE EERSTE TEKST VAN BLOK 4: ASPECTEN VAN ‘ORGANISATIE’ EN ‘MANAGEN’ - STRATEGIE - STRUCTUUR - CULTUUR - LEIDINGGEVEN."— Transcript van de presentatie:

1 1 TEKST 16 STRATEGIE & ORGANISATIE EERSTE TEKST VAN BLOK 4: ASPECTEN VAN ‘ORGANISATIE’ EN ‘MANAGEN’ - STRATEGIE - STRUCTUUR - CULTUUR - LEIDINGGEVEN

2 2 Zie Blok 1: organisatie bestaat altijd in een bepaalde omgeving 1 OMGEVING GEEFT ‘INPUT’: VRAAG NAAR GOEDEREN EN DIENSTEN, AANBOD VAN KAPITAAL & MENSKRACHT, REGELGEVGING, ETC. 2ORGANISATIE PRODUCEERT VOOR DE OMGEVING: OMZET/WINST, WERK- GELEGENHEID, WERKNEMERSWELZIJN, MVO, ETC. EEN GOEDE AANSLUITING OP DE OMGEVING IS LEVENSVOORWAARDE

3 3 ELEMENTEN IN DE OMGEVING VAN ELKE ORGANISATIE, P. 124 Bron: https://www.evernote.com DESTEP, indirecte omgeving Directe omgeving

4 4 Elk bedrijf op Cyprus heeft met DESTEP te maken, met name: POLITIEK geloofwaardigheid eigen politici, afkeer van EU, Merkel, Dijsselbloem (bijnaam: The Dice :-) ECONOMISCH grote bezuiniging, inzakken van lokale economie MAATSCHAPPELIJK onrust door werkloosheid, radicalisering? DEMOGRAFISCH uittocht van Russen en Engelsen, hoog opgeleide jongeren (vergrijzing) Elk bedrijf op Cyprus heeft met DESTEP te maken, met name: POLITIEK geloofwaardigheid eigen politici, afkeer van EU, Merkel, Dijsselbloem (bijnaam: The Dice :-) ECONOMISCH grote bezuiniging, inzakken van lokale economie MAATSCHAPPELIJK onrust door werkloosheid, radicalisering? DEMOGRAFISCH uittocht van Russen en Engelsen, hoog opgeleide jongeren (vergrijzing)

5 5 Voor elk individeel bedrijf gelden DESTEP-factoren als rand- voorwaarden voor het antwoord op de vraag: HOE ZORGEN WE ERVOOR DAT WE ONZE DIRECTE OMGEVING TEVREDEN KUNNEN STELLEN, ZODAT DIE ONS AANBOD AFNEMEN/AANRADEN? VISIE/MISSIE ONTWIKKELEN, DAARNA STRATEGIE/DOELEN

6 6 SAMENHANGENDE BEGRIPPEN: Zie p. 133, samenvatting in 6 punten VISIE: WAAR GAAN WE NAAR TOE? MISSIE: WAT IS ONS FUNDAMENTELE DOEL? STRATEGIE: HOE KOMEN WE DICHTER BIJ DAT DOEL? Bron:

7 7 Autobedrijf 2013: visie/missie/strategie/doelen RELEVANTE DESTEP: Politiek hogere btw, stimulering lage uitstoot (kleine motoren/hybrid/electro) Economisch recessie, inkomensdaling, werkloosheid Maatschappelijk uitstel aankoop nieuwe auto. 2013: plm auto’s (2012: ), uitstel/verlenging onderhoudsinterval

8 8 VISIE & MISSIE, voorbeelden VISIEautobedrijf is aanbieder van maatschappelijk verantwoorde mobiliteit persoonlijk en 100% correct klantcontact is noodzakelijk online zichtbaarheid is nodig MISSIEZIE HET ZACCO-VOORBEELD, P. 128, opdracht: vertaal dit voorbeeld naar het autobedrijf anno 2013 autobedrijf

9 9 VISIE EN MISSIE ZIJN TAMELIJK ABSTRACT, NIET CONCREET DE VOLGENDE STAP WEL: FORMULEREN VAN DOELEN ZIE P. 129, WELKE DOELSTELLINGEN KOMEN VOOR HET AUTOBEDRIJF 2013 IN AANMERKING OM DE CRISIS TE OVERLEVEN? DOELEN MOETEN WEL IN LIJN LIGGEN MET VISIE & MISSIE!

10 10 ALS ONLINE ZICHTBAARHEID BELANGRIJK IS, DAN OOK EEN CONCRETE DOELSTELLING DAARVAN MAKEN VOORBEELDEN? IDEM: MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD….WAT KAN DAT CONCREET INHOUDEN? HOE KUN JE JE ONDERSCHEIDEN IN KLANTVRIENDELIJKHEID? HOE MEET JE DIE TEVREDENHEID --> DOELEN! ALS ONLINE ZICHTBAARHEID BELANGRIJK IS, DAN OOK EEN CONCRETE DOELSTELLING DAARVAN MAKEN VOORBEELDEN? IDEM: MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD….WAT KAN DAT CONCREET INHOUDEN? HOE KUN JE JE ONDERSCHEIDEN IN KLANTVRIENDELIJKHEID? HOE MEET JE DIE TEVREDENHEID --> DOELEN!

11 11 STRATEGIE ALS SLUITSTUK VAN VISIE/MISSIE/DOELEN Hoe gaan we de concrete doelen bereiken en daarmee: A) Onze missie bevestigen? B) Onze visie inhoud geven? A EN B ZIJN GERICHT OP DE OMGEVING Zie p. 132DE STRATEGISCHE DRIEHOEK

12 12 DE RELATIE TUSSEN ORGANISATIE EN OMGEVING OP DRIE NIVEAU’S: 1STRATEGISCH VISIE & MISSIE UITGAAN VAN EIGEN KRACHT 2TACTISCHDOELEN & STRATEGIE 3OPERATIONEEL WELKE ACTIVITEITEN, WANNEER KLAAR, MET WELK RESULTAAT?


Download ppt "1 TEKST 16 STRATEGIE & ORGANISATIE EERSTE TEKST VAN BLOK 4: ASPECTEN VAN ‘ORGANISATIE’ EN ‘MANAGEN’ - STRATEGIE - STRUCTUUR - CULTUUR - LEIDINGGEVEN."

Verwante presentaties


Ads door Google