De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing prijsbeleid productbeleid plaatsbeleid promotiebeleid 601_marketingtactieken01 duur of goedkoop?waar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing prijsbeleid productbeleid plaatsbeleid promotiebeleid 601_marketingtactieken01 duur of goedkoop?waar."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing prijsbeleid productbeleid plaatsbeleid promotiebeleid 601_marketingtactieken01 duur of goedkoop?waar staat de winkel? en waar staan de producten in de winkel? hoe ziet de verpakking er uit en wat is het wat willen mensen? het aanbevelen van het product door reclame en acties. Marketingmix Alle activiteiten van een onderneming die gericht zijn op het vergroten van de omzet (= waarde verkochte goederen/diensten).

2 OMZET Afzet = aantal verkochte producten of diensten. Omzet = waarde van de afzet Omzet = afzet x verkoopprijs. Verkoopprijs= omzet / afzet Afzet = omzet / verkoopprijs

3 A Het marktaandeel van een bedrijf is het aandeel dat het bedrijf heeft in de totale afzet/ omzet op de betreffende markt Marktaandeel op basis van afzet = afzet van de onderneming / totale afzet in stuks X 100 Marktaandeel op basis van omzet = omzet van de onderneming/ totale omzet in stuks X 100 €612,4 miljoen / € 898 miljoen X 100 = 68,2% Marktaandeel omzet Accel = Omzet Accel / totale omzet fietsen x100 Marktaandeel omzet Accel in Nederland = 68,2% 100 (2009) B Afzet is met ,4 = 8,6% gedaald 91,4% (2010) C D Marktaandeel afzet Gazelle= Afzet Gazelle/ totale afzet fietsen x / X 100 = 16,2% Marktaandeel afzet Gazelle in Nederland = 16,2% Verkoopprijs = omzet / afzet Opgaven 4.15, blz. 62

4 1) Als je naar het consumptiegedrag van de Nederlanders kijkt, kun je een onderscheid maken tussen het kopen van goederen en van diensten. In 2010 werd door Nederlanders voor een bedrag van € 334,5 miljard geconsumeerd. Van dit bedrag werd 49% aan goederen uitgegeven en 51% aan diensten. In het jaar 2012 werd voor een totaalbedrag van € 348,3 miljard geconsumeerd. Daarvan werd voor € 172,1 miljard aan diensten uitgegeven. Werd in 2012 in verhouding (procenten) meer aan diensten besteed dan in 2010? Licht je antwoord toe met een berekening. 2) Noem drie voorbeelden van diensten die je kunt kopen. 3) Een buurman maait het gras voor zijn oude buurvrouw. Onder welke voorwaarde wordt deze activiteit door het CBS meegerekend in de consumptie van de buurvrouw? ANTWOORD: In 2012 werd 172,1/348,3 × 100% = 49,4% aan diensten uitgegeven. Dat is een daling van 51% naar 49,4%. ANTWOORD: Diensten van een kapper, huishoudelijke hulp, taxichauffeur, huisarts, adviesbureau, leraar, enz ANTWOORD: Wanneer de buurvrouw de buurman (wit) betaalt.

5 Opgave 4.14, blz ,3% (jaar 2010) fietsen 100% (jaar 2009) ? = ( X 100) / 91,3 ? = fietsen fietsen A B Omzet = afzet x verkoopprijs € 898 miljoen = fietsen x verkoopprijs Verkoopprijs = omzet / afzet Verkoopprijs = € / C Gestegen. De afzet daalt met ruim 8,7%. Als de prijs gelijk zou blijven zou de omzet ook met 8,7% dalen. De omzet daalt echter met maar 3%. Dus de prijs per fiets moet omhoog zijn gegaan. Verkoopprijs = €757,17

6 Verborgen reclame Misleidende reclame

7 Let op! Postbus 51 bestaat niet meer! Dit is nu rijksoverheid(.nl)


Download ppt "Marketing prijsbeleid productbeleid plaatsbeleid promotiebeleid 601_marketingtactieken01 duur of goedkoop?waar."

Verwante presentaties


Ads door Google