De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Omzetgroei van 1.2% in 2010 voor supermarkten. 6 e jaar op rij succesvolle Kerst en Oud & Nieuw voor supermarkten. Forse stijging promotieverkopen. Bijna 1,7 miljoen huishoudens bezoeken wekelijks de website van de supermarkten. De omzet van de supermarkten is afgelopen jaar met 1.2% toegenomen tot € 31,42 miljard. Het aantal bezoeken in 2010 is met 0.2% gestegen terwijl de omzet per kassabon met 1% steeg van € 21,89 (2009) naar € 22,10 (2010). De supermarkten hebben 2010 succesvol afgesloten. De laatste 3 weken van het jaar (Kerst en Oud&Nieuw) kwam de omzet uit op € 2,02 miljard; een stijging van 4.4% ten opzichte van Dit is mede veroorzaakt door de extra activiteiten die de supermarkten voor de feestdagen ontwikkelen zoals extra assortiment (met name premium eigen merken), communicatie, aankleding winkel en proeverijen. Omzet Kerst en Oud&Nieuw in miljarden (laatste 3 weken december): 2004: €1, : €1, % 2006: €1, % 2007: €1, % 2008: €1, % 2009: €1, % 2010: €2, %

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Omzetgroei van 1.2% in 2010 voor supermarkten. 6 e jaar op rij succesvolle Kerst en Oud & Nieuw voor supermarkten. Forse stijging promotieverkopen. Bijna 1,7 miljoen huishoudens bezoeken wekelijks de website van de supermarkten. Van elke Euro uitgegeven in de supermarkt is in % middels een aanbieding verkocht (2009: 14.7%). De laatste maanden stabiliseert de groei van de promotieverkopen echter. Vooral in de maanden januari (start jaar) en september (na de vakantie) wordt er veel met prijzen gestunt. Bijna de helft van de huishoudens bezoekt de website van een supermarkt en 1,7 miljoen huishoudens (ruim 22%) bezoekt wekelijks een supermarktwebsite. Vooral jongeren en huishoudens met kinderen maken er gebruik van. De waardering van de websites van de supermarkten stijgt nog jaarlijks van 7.11 (2008) naar 7.25 (2009) naar 7.31 (2010).

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +0.2%+4.3% +2.7% +4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3% +1.2% +1.0%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Promotiedruk Supermarkten Basis: 4-wekelijkse perioden +32% +14% +31% +21% +20% +3% +1% +8% -4% Promo GAP 2009: +23% +9%+18% Promotiedruk in 2010 op hoger niveau dan 2009, maar stabiliseert de laatste periodes. Nieuwe piek in januari 2011? Promo-aandeel:

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Bijna 1,7 miljoen huishoudens bezoeken wekelijks de website van een supermarkt in % huishoudens dat wel eens een website van een supermarkt bezoekt + de frequentie 40.4 (=1,5 miljoen hh) (=1,3 miljoen hh) (=223 duizend hh) 49.2 (=1,6 miljoen hh)


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google