De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20084 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20084 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014  In de maand september (weken 36-39) is de totale supermarktomzet met 4.6% gestegen van € 2,18 miljard (september 2007) naar € 2,28 miljard (september 2008).  De groei in omzet zwakt daarmee iets af ten opzichte van de maanden januari t/m juli.  Omzetgroei in het 3 e kwartaal 2008 lag met 5% ook lager dan in q (+9.3%) en q (+6.3%) *7.3 *0.9 * Verschoven Pasen *6.3 Omzetgroei in september zwakt iets af. Wekelijks bijna 1,3 miljoen bezoekers voor de websites van de supermarkten. Vooral aanbiedingen en recepten worden steeds populairder. Website van Albert Heijn het best beoordeeld.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Website van supermarkten steeds vaker bezocht.  Bijna 3 miljoen Nederlandse huishoudens bezoeken wel eens een website van een supermarkt. Bijna 1,3 miljoen huishoudens bezoeken wekelijks de website van een supermarkt. Ten opzichte van 2002 zijn dit forse stijgingen. Toen waren er zo’n huishoudens die wel eens een website van een supermarkt bezochten; deden dat toen wekelijks.  Vooral jonge alleenstaanden, tweeverdieners en huishoudens met kinderen zijn bezoekers van de websites van supermarkten.  Met name huishoudens met kinderen en tweeverdieners zijn frequent op de website van een supermarkt te vinden. 1 op de 4 huishoudens met kinderen met een beperkt inkomen bezoekt wekelijks de website van een supermarkt.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Website van Albert Heijn wordt het beste beoordeeld.  Ruim 1 op de 4 Nederlandse huishoudens (26.7%) is bezoeker van de website van Albert Heijn. Ze beoordelen de site met het rapportcijfer Van de vaste Albert Heijn klanten bezoekt 44.3% de website met een beoordeling van Dit is het hoogste rapportcijfer dat door de vaste klanten voor hun “eigen” supermarkt website wordt gegeven.  De aanbiedingen van de supermarkt zijn nu de belangrijkste reden om de website van de supermarkt te bezoeken (in 77,5% van de bezoeken). Ook voor extra informatie en recepten wordt de website vaak geraadpleegd. In 2002 was de extra informatie een belangrijkere reden dan de aanbiedingen van de supermarkt.  De vaste klanten van C1000 bezoeken relatief vaak een website voor de aanbiedingen en voor de fun. De vaste AH klanten zoeken met name extra informatie en recepten. De vaste Plus klanten zoeken extra informatie en services en kopen producten via de websites. De vaste Jumbo klanten zijn met name geïnteresseerd in recepten en extra services.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Bezoek van supermarkt websites 40.4% (= huishoudens) van alle Nederlandse huishoudens bezoekt in 2008 wel eens een website van een supermarkt (in 2002: 12.6%). Van deze huishoudens bezoekt: 43.1% wekelijks een supermarktsite(in 2002: 25.2%) 21.2% maandelijks een supermarktsite(in 2002: 19.8%) 35.7% minder vaak een supermarktsite(in 2002: 55.1%) Oftewel: 2002: wekelijks bezoek supermarktsite: 3.2% (= hh) 2008: wekelijks bezoek supermarktsite: 17.4% (= hh)

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Bijna 1,3 miljoen huishoudens bezoeken wekelijks de website van een supermarkt (= hh) (= hh) % huishoudens dat wel eens een website van een supermarkt bezoekt + de frequentie

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Vooral jongeren en huishoudens met kinderen zijn bezoekers van de websites van supermarkten. Vooral huishoudens met kinderen en tweeverdieners zijn frequent op de website van een supermarkt. 1 op de 4 hh met kinderen met beperkt inkomen bezoekt wekelijks de website van een supermarkt. Schoolcijfer voor supermarkt websites door bezoekers supermarkt websites: % huishoudens dat wel eens een website van een supermarkt bezoekt per gezinsfase (2008) Wekelijks op de website:

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Ruim 1 op de 4 Nederlandse huishoudens (26.7%) is bezoeker van de website van Albert Heijn. Ze beoordelen de site met het rapportcijfer Van de vaste Albert Heijn klanten bezoekt 44.3% de website met een beoordeling van % bezoekers + schoolcijfers voor supermarkt websites (2008) 33.9% 6.6% 31.8% 7.0% 29.5% 14.1% 33.2% 8.7% 44.3% 26.7%

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 De aanbiedingen zijn nu de belangrijkste reden om de website van de supermarkt te bezoeken. Ook voor extra informatie en recepten wordt de website vaak geraadpleegd. 77.5% van de huishoudens die wel eens een supermarkt website bezoekt, bezoekt de site vanwege de supermarktaanbiedingen (in 2002: 62.4%). Redenen om de supermarktwebsite te bezoeken, binnen hh die een supermarkt website bezoeken

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 De vaste klanten van C1000 bezoeken relatief vaak een website voor de aanbiedingen en voor de fun. De vaste AH klanten zoeken met name extra informatie en recepten. De vaste Plus klanten zoeken extra informatie en services en kopen producten via de websites. De vaste Jumbo klanten zijn met name geïnteresseerd in recepten en extra services. Redenen om de website te bezoeken binnen hh die een supermarktwebsite bezoeken (2008)

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli % + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis % %

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20084 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google