De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200826 juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200826 juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Supermarktomzet stijgt onverminderd door. Traditionele foodspeciaalzaak staat onder druk door vergrijzend klantenprofiel  In de eerste maand van 2008 (week 1 t/m 4) is de supermarktomzet met 7.6% gestegen van €2.01 miljard (januari 2007) naar €2.16 miljard (januari 2008).  Deze stijging wordt deels verklaard door de verschoven oud/nieuw verkopen. In 2007 startte week 1 op maandag 1 januari 2007, terwijl week 1 dit jaar begon op maandag 31 december Gecorrigeerd voor dit effect is de omzetgroei in januari % (basis week 2 t/m 4).  Door de gestegen prijzen neemt de waarde van de gemiddelde kassabon nog steeds toe. De gecorrigeerde omzetstijging van 5.5% wordt voor 2/3 (3.6%) gerealiseerd door de toegenomen waarde van de kassabon en door 1/3 (1.8%) door het toegenomen aantal kassabonnen. Gemiddeld aantal kassabonnen per week (x miljoen) Gemiddelde waarde kassabon 2007 (week 2 t/m 4)25.49€ (week 2 t/m 4)25.94€21.03 % groei+ 1.8%+ 3.6%

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 • De klantenkring van de traditionele foodspeciaalzaken zoals bakker, slager, groentewinkel staat ook in het jaar 2007 onder druk. Daarnaast is de omzet sterk afhankelijk van de ouderen en behalen ze relatief weinig omzet bij jongeren en gezinnen. • De drogisten en warenhuizen (voor het 2 e jaar op rij) zien de klantenkring wel toenemen. Beiden zijn vooral sterk vertegenwoordigd onder de (jonge) alleenstaanden. • Hoewel de klantenkring van de reformzaken in 2007 is gedaald is dit ruimschoots gecompenseerd door een forste stijging van het aantal bezoeken aan de reformzaak. Supermarktomzet stijgt onverminderd door. Traditionele foodspeciaalzaak staat onder druk door vergrijzend klantenprofiel

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 • De groothandel en tuincentra ontwikkelen zich positief. De klantenkring van de groothandel blijft stabiel, echter de bezoekfrequentie stijgt in De tuincentra zien zowel de klantenkring als de bezoekfrequentie in 2007 stijgen. • Steeds minder huishoudens kopen rechtstreeks bij boer/kweker/teler. In 2007 heeft 1 op 6 huishoudens daar gekocht (2003; 1 op de 5). • De supermarkten behalen veel omzet bij de gezinnen (45.2%) en de jongeren (14.2%) terwijl het omzetaandeel bij de ouderen, door de keuze van de speciaalzaak, achterblijft (40.6%). Supermarktomzet stijgt onverminderd door. Traditionele foodspeciaalzaak staat onder druk door vergrijzend klantenprofiel Klantenkring boer/kweker/teler %

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen % + 1.8% + 3.6%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni % + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis % %

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Food klantenkringen speciaalzaken 2003 t/m 2007

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Klantenkringen speciaalzaken Food ( – )

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Bezoekfrequentie van klantenkringen speciaalzaken Food ( ) % Groei 2006/2007 Bezoek- frequentie o.b.v. bezoek- frequentie Drogisterijen Bakker Op de markt Warenhuizen Slager Groentewinkel Slijterijen Bloemist Tuincentra Viswinkel Boer/kweker/teler Groothandel Kaasspeciaalzaak Reformzaken Klantenkringen Speciaalzaken Food Lees: Gemiddeld wordt de slager ruim 12x bezocht in 2007, in 2006 was dit nog 13x.

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen < € 1700,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen > € 1700,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoons huishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd AOW uitkering (65+ jaar) - Inkomen < € 1300,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd AOW uitkering (65+ jaar) - Inkomen > € 1300,- >> GfK Life Cycle << 14

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Omzetverdeling van de Speciaalzaken Food naar GfK Life Cycle (jaar 2007) Lees: Binnen de omzet van de slager komt slechts 2.6% van de jonge alleenstaanden, meer dan een kwart van de omzet komt van de welgestelde gepensioneerden. * *


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200826 juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google