De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Januari 2009 : Goede start supermarkten, 6% omzetgroei. Koning voetbal verslaat smurfen in 2 e actieweek. De supermarktomzet is in januari 2009 (week 1-5) met 6% gestegen van € 2.72 miljard (januari 2008) naar € 2.88 miljard (januari 2009). Omzetgroei wordt veroorzaakt door een stijging van de waarde van de kassabon met 4.1%. De gemiddelde kassabon steeg van € 21,24 (januari 2008) naar € 22,10 (januari 2009). De omzetgroei in januari 2009 is met name gerealiseerd in de eerste twee weken van januari 2009. Week 1 liet een omzetgroei zien van 12% mede doordat oud/ nieuw gunstig viel. In week 2 profiteerde de supermarkten in het weekend van het schaatsgebeuren. Consumenten kozen in dat weekend voor one-stop shopping in de supermarkt (+8.2% omzetgroei) ten koste van de speciaalzaken. In de weken 3-5 lag de omzetgroei beduidend lager nl. 3.4%. In de eerste week van de voetbalplaatjes actie heeft AH 58.000 extra huishoudens met kinderen getrokken, in de tweede week (week 5) waren dat er 92.000. Koning Voetbal wint het nu van de Smurfenactie (begin 2008). Het aantal klanten uit de totale groep huishoudens met kinderen in de 2 e actieweek ligt op 41.1% (smurfen 2 e actieweek 40,3%).

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Voetbalplaatjes monitor Albert Heijn Doelgroep: huishoudens met kinderen

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 AH Smurfenactie 2008

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google