De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200818 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200818 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Supermarktomzet blijft fors groeien in juli. Consument bezoekt vaker de supermarkt en meer verschillende winkels mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking), m.u.v. de laatste (warme) juli week. Slager, bakker, bloemen- en groentewinkels verliezen klanten. In de maand juli (weken 27-30) is de totale supermarktomzet met 6.8% gestegen van € 2,12 miljard (juli 2007) naar € 2,27 miljard (juli 2008). In de eerste 3 weken van juli 2008 was de in juni gesignaleerde trendbreuk (nl. dat de consument steeds meer kassabonnen afrekent) ook zichtbaar. Alleen in de laatste juli week koos de consument, mede door het warme weer, voor one-stop shopping met als gevolg minder kassabonnen maar een forse stijging van de kassabonwaarde. *7.3 *0.9 * Verschoven Pasen *6.3

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Supermarktomzet blijft fors groeien in juli. Consument bezoekt vaker de supermarkt en meer verschillende winkels mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking), m.u.v. de laatste (warme) juli week. Slager, bakker, bloemen- en groentewinkels verliezen klanten. De groei van het aantal kassabonnen wordt verklaard uit het feit dat de consument steeds meer verschillende supermarktformules bezoekt ( aandacht voor prijs/ aanbiedingen). In juli 2007 (weken 25-28) bezocht men 2,66 verschillende supermarktformules en in juli 2008 is dit met 3.5% gestegen naar 2.76 verschillende formules. Naast de groei van de klantenkring bij de supermarkten die het afgelopen jaar het winkelbestand hebben uitgebreid (Albert Heijn, Jumbo, Emté), valt vooral de groei van de klantenkring in juli 2008 bij een aantal winkelformules uit het prijssegment op (Aldi, Lidl, Dirk/Bas/Digros, Hoogvliet en SuperCoop). *

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Ontwikkeling klantenkringen buiten supermarkten (2004, 2005, 2006, 2007, MAT Q2 2008) De slager, bakker, bloemen- en groentewinkels hebben ook het afgelopen jaar klandizie verloren. De neergaande tendens van steeds minder huishoudens die voeding (supermarktassortiment) op de markt kopen lijkt in 2008 te zijn gestuit. De drogisten en warenhuizen weten de in 2007 ingezette groei van de klantenkring in het eerste half jaar in 2008 te continueren. Steeds minder huishoudens doen hun aankopen rechtstreeks bij boer/ kweker/ teler.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli % + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis % %

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200818 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google