De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20113 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20113 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Steeds meer consumenten doen op zondag boodschappen in supermarkten. Consumentenvertrouwen verder onder druk. Omzetstijging van 2.1% in eerste 4 maanden  In april is de supermarktomzet met 5.8% gestegen. Deze stijging is echter mede veroorzaakt door de late Pasen (2010 maart / 2011 april). De supermarktomzet in de maanden maart/april 2011 is met 1.6% gestegen.  In de eerste 4 maanden van 2011 hebben de supermarkten een omzet van €10.24 miljard gerealiseerd, een stijging van 2.1% t.o.v. de vergelijkbare periode vorig jaar.  Wellicht mede door de prijsontwikkeling is de omzetstijging in maart/april veroorzaakt door een stijging van de waarde van de kassabon en in januari/februari door een stijging van het aantal supermarktbezoeken (veel promotie / thema campagnes)

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Het consumentenvertrouwen staat in mei verder onder druk. Na een opleving in februari/maart (-7) t.o.v. de vorige maanden is het economisch vertrouwen in april (-10) en mei (-12) verder gedaald. De consument is vooral steeds negatiever over de economie (heden/toekomst)

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014  Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 1.16% in Oftewel € 364 miljoen. Een stijging van 30% in vergelijking met 2009 (stijging zondagomzet 2009: 24% en 2008: 15%)  De avondomzet staat in 2010 verder onder druk. Van de € 31.4 miljard omzet is 8.7% (= € 2.73 miljard) na 18:00 uur gerealiseerd.  Vooral kant & klaar maaltijden (pizza’s), zowel vers als houdbaar worden veel in de avond en op zondag verkocht. Vers (met name brood ) juist minder.  Het zondagaandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (nu 36.3%) steeds vaker (nu 4.55 x) op zondag boodschappen doen. Ruim drie/kwart van de omzet wordt op zondagmiddag gerealiseerd.  Jongeren maken steeds vaker gebruik van de zondagopening (ruim 3%). Aandeel op zondag groeit beperkt bij de gepensioneerden (c.a. 0.5%)  Groot verschil tussen de regio’s qua omzetaandeel zondagverkopen, met name grote steden (2.8%) en Noorden van het land (0.26%) Zondagopening blijft fors groeien, met name gedreven door jongeren en de 3 grote steden.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +0.2%+4.3% +2.7% +4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3% +1.2% +1.0%

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 1.16% in Oftewel € 364 miljoen. Een stijging van 30% in vergelijking met 2009.

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 De avondomzet staat in 2010 verder onder druk. Van de € 31.4 miljard omzet is 8.7% (= € 2.73 miljard) na 18:00 uur gerealiseerd.

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Vooral kant & klaar maaltijden (pizza’s), zowel vers als houdbaar worden veel in de avond en op zondag verkocht. Vers (met name brood ) juist minder.

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Het zondagaandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (nu 36.3%) steeds vaker (nu 4.55 x) op zondag boodschappen doen. Ruim drie/kwart van de omzet op zondagmiddag.

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Jongeren maken steeds vaker gebruik van de zondagopening. Aandeel op zondag groeit beperkt bij de gepensioneerden.

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 District III Noord District IV Oost District V Zuid District II West District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)

18 18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Groot verschil tussen de regio’s qua omzetaandeel, met name grote steden en Noorden van het land.


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20113 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google