De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20113 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20113 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Mede door prijsstijging groeit supermarktomzet in Q Winkelkeuze iets minder vanzelfsprekend. Consumentenvertrouwen loopt terug. De Supermarktomzet stijgt in vergelijking met Q1 2010, mede door verschoven Pasen, met slechts 0.9%. Gecorrigeerd voor de verschoven Pasen is de groei 2.8 % in Q Omzetgroei wordt mede veroorzaakt door gestegen prijzen (basis Februari/Januari 2011 van o.a. vlees, citrus, aardappelen, rijst, deegwaren, noten, pinda’s en koffie.) Folder belangrijkste oriëntatie voor winkelbezoek, wel minder gebruikt in Ruim 1 op de 7 klanten wordt online bereikt (met name jongeren). Bladen laten een stijging zien. Winkelkeuze lijkt iets minder vanzelfsprekend in 2011 Q1; minder uit gewoonte en in de buurt. Zowel rationele aspecten (prijs, aanbiedingen) als emotionele aspecten (specifieke producten, vriendelijk personeel) worden vaker genoemd. Minder economisch vertrouwen (met name laatste 12 maanden) zet consumentenvertrouwen in april onder druk (-10). Consument vindt het steeds minder gunstige tijd voor grote aankopen.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +0.2%+4.3% +2.7% +4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3% +1.2% +1.0%

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Minder economisch vertrouwen (met name over laatste 12 maanden) zet consumentenvertrouwen in april onder druk. Consument vindt het steeds minder gunstige tijd voor grote aankopen.

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Folder belangrijkste oriëntatie voor winkelbezoek, wel minder gebruikt in Ruim 1 op de 7 klanten wordt online bereikt (met name jongeren). Bladen laten een stijging zien. Heeft u vóór dit winkelbezoek de reclame of aanbiedingen van deze week gezien of gehoord? (meerdere antwoorden mogelijk) GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) = index t.o.v

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Winkelkeuze lijkt iets minder vanzelfsprekend in 2011 Q1; minder uit gewoonte en in de buurt. Zowel rationele aspecten (prijs, aanbiedingen) als emotionele aspecten (specifieke producten, vriendelijk personeel) worden vaker genoemd. GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) Wat waren de belangrijkste redenen om deze winkel te kiezen voor dit winkelbezoek? (meerdere antwoorden mogelijk) = index t.o.v. 2010


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20113 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google