De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

2 Omzetdaling van -0. 6% in augustus
Omzetdaling van -0.6% in augustus. Consumentenvertrouwen herstel zet niet door in september. Consument schat zijn financiële situatie in de komende 12 maanden negatief in. Zondagomzet blijft stijgen (+11%) mede doordat meer huishoudens op zondag de supermarkt bezoeken. Avondomzet supermarkten daalt. In augustus 2010 is de supermarktomzet met 0.6% gedaald van € 2,37 miljard (2009) naar € 2,35 miljard (2010). De daling komt zowel op conto van de afname van het aantal afgerekende kassabonnen (met -0.4%) als een daling van de omzet per kassabon (met -0.2%) van € (2009) naar (2010). In de eerste 8 maanden van het jaar groeide de supermarktomzet met 0.2% van € 20,92 miljard naar € 20,96 miljard. Het aantal supermarktbezoeken bleef gelijk. Ruim een derde van de huishoudens (34.5%) heeft het afgelopen jaar boodschappen op zondag gedaan. Niet alleen groeit het aantal huishoudens dat op zondag boodschappen doet, ook doen zij het steeds vaker. De zondagomzet is met 11% gegroeid in het afgelopen half jaar. Op jaarbasis is de zondagomzet nu € 311 miljoen. Ruim driekwart van de zondagomzet wordt in de middag gerealiseerd. Vooral jongeren, alleenstaanden en huishoudens in de 3 grote steden maken gebruik van de zondagopening. De avondomzet van de supermarkten staat de laatste jaren onder druk. Dit verklaart mede het afnemend belang van de weekendverkopen (vrijdag/ zaterdag). Enerzijds door de alternatieven op zondag, anderzijds is het begin van de week aandeel gestegen (met name veel aanbiedingen worden dan gekocht). Assortiment op zondag/ in de avond gekocht vertoont weinig verschillen. Enerzijds weinig koffie, thee en ontbijtproducten anderzijds veel maaltijden/ pizza’s (zowel vers als diepvries). Op zondag wordt naar verhouding wel veel wijn en ijs gekocht (verwenproducten), terwijl in de avond meer bulkproducten (bier/ frisdrank) worden gekocht.

3 Economisch vertrouwen hertel zet niet verder door in september.
Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt bij het aankoopgedrag van de consument, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca respondenten en elk kwartaal (februari, mei, augustus en november) bij een steekproef van ca consumenten. Dit maakt het mogelijk om het consumentenvertrouwen bij een grote vaste steekproef in de tijd te volgen en te analyseren naar bv.: - leeftijd, geslacht, regio - beroep, politieke voorkeur, supermarkt voorkeur - gebeurtenissen in de samenleving (bv. WK 2010) Het consumentenvertrouwen in september (-11) toont geen verder herstel t.o.v. de vorige maand augustus (-6) en na de verkiezingsmaanden juni (-19) en juli (-16), waarin de toestand van de economie vaak een minder positief gespreksonderwerp was. Vooral de financiële situatie (heden/ toekomst) wordt negatief ingeschat.

4 Ruim een derde van de huishoudens heeft het afgelopen jaar op zondag aankopen gedaan in de supermarkt. Van de totale supermarktomzet nu 1% op zondag gerealiseerd.

5 Terwijl de totale supermarktomzet nauwelijks groeit, is de zondagomzet met 11% gegroeid het afgelopen half jaar. Opmerkelijk is dat het omzetbelang van vrijdag/ zaterdag al een aantal jaren onder druk staat. Het belang van het begin van de week, mede door veel promotie-aankopen, blijft stijgen.

6 >> GfK-Life-Cycle <<
Huishoudensverdeling binnen Nederland Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-

7 Vooral jongeren en alleenstaanden maken gebruik van de zondagopening.

8 Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
District III Noord District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) District II West District IV Oost District V Zuid

9 3 grote steden lopen duidelijk voorop bij zondagaankopen.

10 Avondomzet van de supermarkten staat laatste jaren onder druk
Avondomzet van de supermarkten staat laatste jaren onder druk. Wellicht genoeg alternatieven, onder andere de zondag.

11 Assortiment op zondag/ in de avond gekocht vertoont weinig verschillen
Assortiment op zondag/ in de avond gekocht vertoont weinig verschillen. Enerzijds weinig koffie, thee en ontbijtproducten anderzijds veel maaltijden/ pizza’s (zowel vers als diepvries). Op zondag wordt naar verhouding wel veel wijn en ijs gekocht (verwenproducten), terwijl in de avond meer bulkproducten (bier/ frisdrank) worden gekocht.

12 Opbouw assortimentsgroepen
Formule Hoofdgroepen: Vers, Diepvries, Kruidenierswaren en Drogmetica Subcategorieën: > non food-overig

13 Opbouw assortimentsgroepen Bijvoorbeeld: rode kader = sanitaire produkten- persoonlijke verzorging blauwe kader = warme dranken/ koffiemelk/ suiker Productgroepen:

14 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

15 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.1% +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen -2.4% +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken

16 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

17 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

18 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

19 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google