De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014"— Transcript van de presentatie:

1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014

2 Ondanks matige Pasen omzetgroei supermarkten in april
Ondanks matige Pasen omzetgroei supermarkten in april. Eerste 4 maanden van 2014 laten lichte daling in supermarktomzet zien, door daling omzet per kassabon. De supermarktomzet is in april 2014 met 3.4% gestegen van € 3.11 miljard (april 2013) naar € 3.22 miljard (april 2014): De omzet per kassabon bleef nog wel stabiel (+0.2%) maar het aantal supermarktbezoeken steeg met 3.2%. De groei in april 2014 wordt vertekend door de verschoven Paasdagen (2013 in maart, 2014 in april). De Paasomzet viel echter met € 751 miljoen iets lager uit dan verwacht ( € 764 miljoen). In de eerste 4 maanden van 2014 (t/m april) daalde de supermarktomzet met 0.4% van € 11.5 miljard (2013) naar € 11.4 miljard (2014). De omzet per kassabon daalde met 1.9% van € 22,14 (2013) naar € 21,98 (2014). Wellicht dat een extra ORANJE-WK impuls voor een opleving in mei/juni kan zorgen. 2 2 2

3 Consument kocht in 2013 vaker aanbiedingen in supermarkt
Consument kocht in 2013 vaker aanbiedingen in supermarkt. Vooral de assortimentgroepen met concurrentie buiten supermarkten (drogisten; low-end retailers) werden steeds vaker in de aanbieding gekocht. Minder promotieomzet in vers vlees/gevogelte en vis. Vooral ouderen kopen vaak in aanbieding. Bijna 1 op de 6 huishoudens is in 2013 (15.7%) is een ”koopjesjager” terwijl in 2011 dit nog geen 1 op de 12 huishoudens was (8.0%). In 2013 is de supermarkt omzet van de producten verkocht met ondersteuning van een aanbieding gestegen met 5% van € 5,8 miljard (2012) naar €6,1 miljard(2013). Oftewel van elke supermarkt € werd er in ,2% verkocht met behulp van een aanbieding. In 2012 was dit nog 17,7% (index 103). Vooral ouderen maken naar verhouding vaak gebruik van promoties. Vooral de assortimentgroepen schoon en persoonlijke verzorging, vaak in concurrentie met drogisten (bv Kruidvat) of low-end retailers (bv Action), werden in 2013 steeds vaker in aanbieding in de supermarkt verkocht. Vers vlees/gevogelte en vis werd in 2013 minder vaak via een aanbieding verkocht. Het aandeel koopjesjagers (deal-to-deal kopers) is in 2013 fors gestegen. 15.7% van de huishoudens kocht in 2013 minimaal 40% van zijn supermarktbestedingen middels een aanbieding. In 2012 was dit nog 11,3% ( %) van de huishoudens. Vooral de ouderen zijn oververtegenwoordigd onder de deal-to deal kopers. 3 3 3

4 Tompouce index/ Oranjekoorts

5 De afgelopen week heeft, na de piek met Koningsdag, 1
De afgelopen week heeft, na de piek met Koningsdag, 1.5% van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht. Dit is minder dan in een gemiddelde week. Het is nu wachten op succes van Oranje om dit met tompoucen te vieren. Tompouce index Koningsdag Penetratie EK/ WK voetbal

6 Prognose Nederland: bij behalen van de halve finale WK 2014 kunnen de supers €50 miljoen additionele omzet boeken. Omzetpiek was de finale 2010 met €72 miljoen extra omzet. Uitschakeling: (1/2 FINALE Portugal) Uitschakeling: (1/8 FINALE Portugal) Uitschakeling: (1/4 FINALE Rusland) Uitschakeling: (FINALE Spanje) Uitschakeling: Groepsfase Uitschakeling: ??

7 Promoties in supermarkten

8 Promotie aandelen Supermarkten
Vooral de assortimentgroepen in concurrentie met drogisten(bv Kruidvat) en low-end retailers (bv Action) worden steeds vaker in aanbieding in de supermarkt verkocht. Vers vlees/gevogelte en vis werd in 2013 minder vaak via een aanbieding verkocht. Promotie aandelen Supermarkten 2012 2013 Groei-index 2013 t.o.v. 2012 8 8 8

9 Alleenstaande (40-65 jaar)
Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- GfK-Life-Cycle Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar

10 % Promo-omzet (Supermarkten)
Vooral ouderen besteden relatief veel aan aanbiedingen. Ten opzichte van vorig jaar is het promotieaandeel van de gezinnen gestabiliseerd en dat van de alleenstaanden gestegen. % Promo-omzet (Supermarkten) 2012 2013 Groei-index 2013 2012 Totaal Nederland 17.7% 18.2% 103 Jonge alleenstaanden (< 40 jaar) 16.6% 17.2% 104 Tweeverdieners 17.6% 17.7% 101 Huishoudens met kinderen, beperkt inkomen 17.1% 17.3% 101 Huishoudens met kinderen, welgesteld 17.4% 17.7% 101 Kostwinners (2P) 17.9% 18.5% 104 Alleenstaanden (40 – 65 jaar) 17.4% 18.1% 104 Gepensioneerden, beperkt inkomen 18.3% 18.8% 103 Gepensioneerden, welgesteld 19.1% 19.8% 104 10 10 10

11 In toenemende mate zijn Pre Families de echte promokopers
In toenemende mate zijn Pre Families de echte promokopers. Families blijven echter de meerderheid vormen. Lees: 25.8% van de bestedingen door Deal-to-Deal kopers wordt gedaan door Pre Families.

12 Het aandeel “ koopjesjagers” (deal-to-deal)is in 2013 fors gestegen
Het aandeel “ koopjesjagers” (deal-to-deal)is in 2013 fors gestegen. Bijna 1 op de 6 Nederlandse huishoudens koopt minimaal 40% van zijn supermarktuitgaven middels een aanbieding. In 2011 was dit nog een 1 op de 12 huishoudens. Lees: 15.7% van de kopers van promoties zijn Deal-to-Deal kopers. Deze huishoudens hebben meer dan 40% van hun bestedingen aan merken in promotie gedaan. Het percentage in promotie gekocht is bepaald binnen Merken in DKW-categorieën.

13 GfK Supermarkt weekcijfers

14 ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 14 14 14

15 GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2013 - 2014
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

16 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +1.6% +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 16

17 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2013 - 2014

18 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

19 GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

20 GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

21 Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Retail Insights Director


Download ppt "© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google