De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201019 juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201019 juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Omzet supermarkten stabiliseert in maart/ april Strijd ontbrandt over opvolger Wuppies/ Welpies (€ 50 miljoen extra omzet voor supermarkten bij WK-finale Oranje). 45% van de huishoudens volgt Oranje zeker via TV; vooral de gezinnen zijn Oranje gezind. •In april (wk 14-17) is de supermarktomzet met 5.8% gedaald van € 2,47 miljard (april 2009) naar 2,33 miljard (april 2010). Gecorrigeerd voor de verschoven Paasdagen (2010 wk 13, 2009 wk 15) is de omzet van de supermarkten met 0,2% gedaald. •Ondanks de gestegen promotiedruk in 2010 is de omzet in de eerste 4 maanden van 2010 slechts licht gestegen, namelijk met 0.4% van € 9,99 miljard naar € 10,02 miljard. Het aantal uitgegeven kassabonnen bleef gelijk en de waarde van de kassabon steeg licht met 0.4% van € naar €

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 WK voetbal 2010 in Zuid- Afrika •In de aanloop naar het WK voetbal in Zuid-Afrika (11 juni) starten volgende week al de eerste supermarktformules met de spaaracties rondom het WK 2010, nl.: - Spar met WK Sparky figuren (16 stuks) - Dirk/ Bas met WK handjes (44 stuks) Later deze maand volgen ongetwijfeld nog meer supermarktformules met spaaracties zoals Albert Heijn, C1000, Plus en Super de Boer om het succes van de Wuppies en Welpies trachten te evenaren. •45% van de huishoudens zegt zeker het WK in Zuid-Afrika via tv te gaan volgen. Vooral de gezinnen en tweeverdieners, inwoners van Flevoland en Groningen en vaste klanten van Coop, Deen en Plus zijn bovengemiddeld in Oranje geïnteresseerd. Minder interesse in Oranje is er bij de alleenstaanden, inwoners van Zeeland en de vaste klanten van Aldi. •Indien Nederland de finale haalt kunnen de supermarkten € 50miljoen additionele omzet boeken. Bij het EK 2008 bleef de extra omzet steken op € 31 miljoen door de vroegtijdige uitschakeling in de kwartfinale door Rusland.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK en het WK voetbal 2010 in Zuid- Afrika •Het “Oranje” marktonderzoeksbureau GfK zal vanaf volgende week wekelijks rapporteren over de oranjekoorts in Nederland zolang Nederland in competitie is middels: - GfK Oranje Food monitor - GfK Tompouce-index De GfK Oranje monitor meet wekelijks hoeveel % van de huishoudens een specifiek Oranje product uit het geselecteerde mandje met Oranje producten 2010 heeft gekocht. •Omdat de meeste Oranje producten tijdelijk in het assortiment zijn en niet altijd tijdens de voorgaande WK/ EK beschikbaar waren, geeft deze monitor een korte termijn inzicht, namelijk alleen het effect tijdens het WK in Zuid-Afrika (*zie in bijlage voorbeeld GfK Oranje monitor 2008). •De GfK Tompouce-index geeft inzicht in het lange termijn effect. Wekelijks kopen ruim Nederlandse huishoudens tompouces. Tijdens hoogtijdagen van oranje (met name Koninginnedag) is dat 5 tot 8x zoveel. Echter ook succes van Oranje op EK/ WK heeft een positief effect op de consumptie van tompouces (* zie in bijlage conceptvoorbeeld GfK Tompouce-index). Volgende week zullen ook de weken van 2004 en de weken 13 t/m 18 van 2010 in de analyse worden betrokken.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni % 255% 353% 451% 547% Vooral de vaste klanten van Coop, Deen, Plus en Dekamarkt gaan het WK in Zuid- Afrika zeker volgen. 647% 746% 846% 945% 1044% 1143% 1242% 1342% 1442% 1539% 45% Vaste klanten van supermarkt X kijken zeker naar WK voetbal 2010 in Zuid-Afrika op tv

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni Welgestelde gezinnen 54% 2 Tweeverdieners 50% 3 Kostwinners (2p) 48% 4 Welgestelde gepensioneerden 48% 5 Gezinnen, beperkt inkomen 47% Alleenstaanden minder interesse in WK-voetbal op TV, en welgestelde gezinnen juist meer. 6 Gepensioneerden, beperkt inkomen 41% 7 Jonge alleenstaanden 38% 8 Oudere alleenstaanden 31% 45% GfK Lifecycle X kijken zeker naar WK voetbal 2010 in Zuid-Afrika op tv

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni Flevoland 49% 2 Groningen 49% 3 Overijssel 48% 4 Gelderland 48% 5 Noord-Brabant 48% Inwoners van Zeeland volgen het WK minder dan de inwoners van de overige provincies. 6 Noord-Holland 47% 7 Utrecht 44% 8 Drenthe 43% 9 Limburg 42% 10 Friesland 41% 11 Zuid-Holland 40% 12 Zeeland 34% 45% Provincies X kijken zeker naar WK voetbal 2010 in Zuid-Afrika op tv

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3%

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

15 BIJLAGEN

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 “Oranjekoorts in Nederland” GfK Oranje Food Monitor

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Inleiding Door middel van een vast pakket van Oranje gerelateerde foodproducten die in de supermarkten te koop zijn brengt GfK Panel Services Benelux wekelijks, zo lang Oranje in de race is, de Oranjekoorts in beeld. Het Oranjemandje bestaat uit 51 producten (zie GfK EK selectie op sheet 4). In de GfK Oranje Food Monitor wordt met behulp van de huishoudens van het GfK ConsumerScan panel, die representatief verspreid zijn over Nederland, gemeten hoeveel % van de huishoudens in de meetweek minimaal 1 Oranjeproduct uit het geselecteerde Oranjemandje heeft gekocht. Naast het totaaloverzicht voor Nederland wordt er gesegmenteerd naar: - Type huishoudens: bijv. jong/oud met of zonder kinderen - Regio: bijv.3 grote steden of Groningen versus Limburg In week is gestart met het volgen van het Oranjemandje. Voor de additionele Oranje vragen aan de jeugd is gebruik gemaakt van GfK ConsumerJury (= GfK Internetpanel)

18 18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 % kopende huishoudens (Penetratie): Het percentage van alle Nederlandse huishoudens (7,2 miljoen) dat tenminste 1 product heeft gekocht van het geselecteerde Oranje mandje in de betreffende week. GfK Oranje Food Monitor

19 19 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 De GfK Oranje selectie!

20 20 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 Basis: totaal Nederland Periode: week – week % KOPENDE HUISHOUDENS Basis: n = ConsumerScanpanel Na de wedstrijden tegen Italië en Frankrijk overstijgt de Oranjekoorts het niveau van het WK in 2006! NL - FRA NL - ITA NL - ROEStart EK Koninginnedag EK ’08: WK ’06: * LEES: In week 24 van 2008 heeft 12.0% van alle 7,2 miljoen Nederlandse huishoudens een product gekocht uit het GfK Oranjemandje

21 21 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 In een gemiddelde week kopen ruim huishoudens Tompouces. Tijdens Koninginnedag is dat 5-8 x zoveel. Mocht Nederland succesvol zijn met WK dan kan de index oplopen tot boven de 300 (gemiddelde week =100). Koninginnedag EK/ WK voetbal


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201019 juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google