De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 Supermarktomzet blijft fors groeien in juni. Consument bezoekt vaker de supermarkt mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking) en de EK activiteiten. Bedrag per bezoek stijgt minder snel. Groei zal in 2 e half jaar iets afvlakken, maar mijlpaal van € 30 miljard zal worden bereikt. In de maand juni (weken 23-26) is de totale supermarktomzet met 7.6% gestegen van € 2,20 miljard (juni 2007) naar € 2,35 miljard (juni 2008). In tegenstelling tot de voorgaande maanden wordt de groei niet alleen veroorzaakt door een stijging van de waarde van de kassabon maar vooral door een forse toename van het aantal winkelbezoeken/ kassabonnen. De groei van de waarde van de kassabon is in juni 2008 beduidend lager dan de voorgaande maanden. Dit wordt niet veroorzaakt door een afname van de prijsstijging, maar doordat er per bezoek minder artikelen worden gekocht. De toename van het aantal kassabonnen/ winkelbezoeken in juni is enerzijds veroorzaakt doordat men voor de EK spaaracties vaker de supermarkten bezocht en anderzijds door de druk op het huishoudbudget waardoor de consument gevoeliger wordt voor de aanbiedingen (cherry-picking) van de verschillende supermarkt formules.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 In het 1 e half jaar van 2008 is de supermarktomzet gegroeid met 7.7% van € 13,87 miljard (1 e half jaar 2007) naar € 14,93 miljard (1 e half jaar 2008). In het 2 e half jaar zal de groei iets afvlakken, maar de verwachting is dat de totale omzet in 2008 de € 30 miljard gaat overschrijden. *7.3 *0.9 * Verschoven Pasen *6.3 Supermarktomzet blijft fors groeien in juni. Consument bezoekt vaker de supermarkt mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking) en de EK activiteiten. Bedrag per bezoek stijgt minder snel. Groei zal in 2 e half jaar iets afvlakken, maar mijlpaal van € 30 miljard zal worden bereikt.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2007 - 2008 Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 2003 2004 2005 2006 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% 2007 + 2.7%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 Ontwikkeling prijsniveau’s versgroepen per 4-wekelijkse periode (Basis: door de consument betaald in supermarkt/speciaalzaak/markt etc.) 2007 2008

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 Een aantal versgroepen is fors in prijs gestegen t.o.v. voorgaand jaar.

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 Wat rekent de consument af voor zijn versartikelen in de supermarkt/speciaalzaak/markt etc.?


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200822 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google