De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 In de eerste 11 maanden van 2009 is de omzet gestegen van €27,6 miljard in 2008 naar € 28,6 miljard in 2009, oftewel een stijging van 3.6%. De omzetgroei komt geheel op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument (+3.6%). De omzet per kassabon is in 2009 (€21,68) gelijk aan 2008 (€21,68). De omzetstijging in november bedroeg slechts 0,8% (laagste groei dit jaar), van € 2,37 miljard in november 2008 naar € 2,39 miljard in november Door de lage inflatie lag de omzet per kassabon in november 0.3% lager dan vorig jaar, namelijk van € 21,89 (2008) naar € 21,82 (2009). De groei van het aantal kassabonnen is in november slechts met 1,1% toegenomen. Het lijkt erop dat de consument gewend raakt aan het aanbiedingengeweld en iets minder snel van winkel veranderd. Laagste omzetgroei voor supermarkten dit jaar,mn doordat de groei van het aantal bezoeken stagneert. Campina wederom merk met de grootste klantenkring. Dr.Oetker stijgt met stip. Knorr heeft meeste kopers bij jongeren en gezinnen. A-merken worden vaak gepland gekocht.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus % 84.0% 85.9% (1) (3) (2) Top 10 A-merken 79.9%(4) Campina Knorr Unox Klantenkring Positie vorig jaar Honig A-merken 78.3%(9) Dr. Oetker % 75.7% 75.8% (5) (6) (7) 73.9%(8) Maggi Friesche Vlag LU Verkade %(10) Calvé 10 Bron: GfK ConsumerScan, periode MAT Q Campina is het A-merk met de grootste klantenkring in Nederland. Ruim 6.3 miljoen huishoudens (86.6 %) hebben dit merk het afgelopen jaar gekocht. Dr.Oetker stijgt van 9 naar 5 in de merken Top-10.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus e A-merk 3 grote steden Noorden Rest west Oosten Regio Zuiden Bron: GfK ConsumerScan, periode MAT Q % 86.4% 90.0% 86.5% Klantenkring 89.2% Jonge huishoudens zonder kinderen Oudere huishoudens zonder kinderen Huishoudens met kinderen Gezinscyclus Campina Fr. Vlag Campina Knorr A-merk Campina 2 e A-merk 84.2% 86.3% 87.2% 85.0% Klantenkring 87.5% Unox Honig Unox Fr. Vlag A-merk Unox 3 e A-merk 79.4% 83.4% 85.1% 84.9% Klantenkring 84.0% Knorr Unox A-merk Knorr Albert Heijn Detailconsult FM Super de Boer Supermarkten Plus C1000 Jumbo 81.9% 91.4% 86.4% Knorr Campina 81.1% 90.1% 85.9% Unox Honig Unox 81.0% 90.0% 79.6% Campina Knorr 43.3%* 13.4% 14.6% Unox Campina 42.4% 12.4% Knorr Chiquita Unox 41.6% 12.1% 11.9% Campina Knorr 12.8% 13.4% 25.8% Campina Unox 10.7% 11.6% 25.6% Honig Campina 10.3% 11.6% 24.5% Knorr Campina heeft grootste klantenkring met uitzondering van het noorden (Friesche Vlag), het oosten (Knorr), de jongeren en huishoudens met kinderen (Knorr) en Albert Heijn en C1000 (Unox). * Lees: ruim 4 op de 10 Nederlandse huishoudens (43.3%) heeft het afgelopen jaar het merk Unox bij Albert Heijn gekocht.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Gepland Alleen product Product, ander merk Niet gepland Product en merk zijn gepland. Intentie om Pepsi Cola te kopen, Pepsi cola wordt ook gekocht. Men heeft het product gepland, maar nog niet een specifiek merk Intentie om cola te kopen, merk wordt gekozen in de winkel. Een merk is gepland, uiteindelijk wordt een ander merk gekocht. Intentie om Pepsi Cola te kopen, huismerk wordt gekocht. Product wordt gekocht dat vóór winkelbezoek niet gepland stond Aankoop van cola is niet gepland, pepsi Cola gekocht. Recalled in-Store decision rate (ISDR) =% van de aankopen waarvan de uiteindelijke aankoopbeslissing in de winkel is gemaakt. + + Recalled Instore Decision Rate

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Bron: GfK Consumer Shopping Habits, MAT Q3 2009, % transacties Bij bijna 70 % van de A-merken wordt het product gepland gekocht. Met name bij bier, margarine en frisdranken staat de aankoop vóór het winkelbezoek al vast.

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google