De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Supermarkten groeien 1.0 % in januari 2010. Omzetgroei in 2009 kwam geheel op conto van toegenomen reclameverkopen.  Omzetgroei in januari 2010 van 1.0%, met een omzet van € 2,34 miljard (januari 2009 € 2,32 miljard). De waarde van de kassabon was in januari 2010 vrijwel gelijk aan vorig jaar nl. € 22,08 (2009 € 22,12). Oftewel de groei is afkomstig van het toegenomen supermarktbezoek in januari 2010.  De omzetgroei in januari 2010 is mede veroorzaakt door een extra verkoopdag. Nieuwjaar 2009 viel vorig jaar in week 1.  In 2009 is de supermarktomzet zoals eerder gepubliceerd op basis van 52 weken met 3,4% gestegen van € 30,03 miljard (2008) naar € 31,05 miljard (2009). Het definitieve aandeel van de aanbiedingen binnen de omzet steeg fors van 11,6% in 2008 naar 14,5% (op basis van de halfjaarcijfers 2009 was 13.9% voorspeld). Oftewel ruim € 1 miljard extra omzet in 2009 middels promoties/aanbiedingen. De reguliere omzet € 26,55 miljard was in 2009 gelijk aan 2008.  De toegenomen promotieomzet in 2009 is in alle assortimentgroepen zichtbaar. In de assortimentgroep schoonmaak (wasmiddelen/vaatwasmiddelen) werd ruim 30% middels reclame-aanbiedingen verkocht. Maar ook bij assortimentgroepen als maaltijden/pizza’s, vlees/kip, koffie&thee en ijs is een kwart van de omzet middels aanbiedingen gerealiseerd.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2009: +2.6% 2008: +5.5% 2009: +2.6% 2008: +5.5% 2009: +1.6% 2008: +0.5% 2009: +1.6% 2008: +0.5% 2009: +0.6% 2008: +0.6% 2009: +0.6% 2008: +0.6% 2009: +3.4% 2008: +6.2% 2009: +3.4% 2008: +6.2% 2009: +1.0% 2008: +5.0% 2009: +1.0% 2008: +5.0% 2009: -1.6% 2008: -0.6% 2009: -1.6% 2008: -0.6% 2009: +3.2% 2008: +1.1% 2009: +3.2% 2008: +1.1% 2009: 14.5% 2008: 11.6% 2009: 14.5% 2008: 11.6% Promodruk 14.9% Source N=6000 GfK NL ConsumerScan GfK Forecast 2010 Supermarktomzet Beperkte groei bij stijgende promotiedruk

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Reguliere omzet in 2009 gelijk aan 2008.Toegenomen reclamedruk zorgt voor forse groei van omzet uit aanbiedingen in 2009. Ruim € 1 miljard extra promo-omzet.

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Maaltijden en pizza’s 25.6 24.5 24.4 24.2 2 2 Top 10 categorieën in promotie gekocht: Ruim 30% van assortimentschoonmaak middels aanbiedingen verkocht. Vlees-gevogelte 3 3 Warme dranken 4 4 IJs 5 5 San. prod./ pers. verz. 6 6 Vis/ schaal/ schelpdieren 7 7 Bier 8 8 Rijst/ deegwaren 9 9 22.5 21.7 20.6 17.3 Promotie-aandeel per categorie o.b.v bestedingen (%), totaal supermarkten Schoonmaak 30.4 1 1 22.3 19.4 20.3 17.0 19.3 17.2 17.6 12.8 25.8 Jaar 2008 (=11.6%) Frisdrank/ vruchtensap 10 17.3 13.5 Jaar 2009 (= 14.5%) Totaal assortiment

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google