De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Supermarktomzetgroei vlakt af. Paaspiek verwacht voor supermarkten. Steeds meer huishoudens met kinderen in de ban van voetbalplaatjes. De supermarktomzet groeit de laatste 2 weken, na een sterke januari maand (+6%), slechts licht. In week 5 en 6 2009 was de omzetgroei van de supermarkten t.o.v. vorig jaar ruim 1%, mede doordat de waarde van de kassabon nog maar licht stijgt van € 21.61 naar € 21.81. In 2008 is de Paasomzet, mede door een forse uitbreiding van het assortiment (met name luxe eigen merken) fors gestegen. De omzet was met € 710 miljoen 12% hoger dan Pasen 2007. Voor dit jaar wordt een lichte omzetgroei verwacht, mede omdat de Paasdagen meer thuis gevierd worden (minder vakantie/ horeca). Vooral de ontbijt/ brunch producten zoals Paasbrood, voorgebakken brood, salades, maar ook verwenproducten als ijsdesserts, chocolade, nootjes, toastjes en kruidenboter worden met Pasen veel verkocht.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 AH Voetbalplaatjes succesvol bij doelgroep huishoudens met kinderen. Steeds meer huishoudens met kinderen in de ban van Koning voetbal Eredivisie.  In de eerste week van de voetbalplaatjes actie heeft AH 58.000 extra huishoudens met kinderen getrokken, in de tweede week (week 5) waren dat er 99.000 en in week 6 118.000.  Koning Voetbal wint het nu van de Smurfenactie (begin 2008). Het aantal klanten uit de totale groep huishoudens met kinderen in de 3 e actieweek ligt op 42.2% (smurfen 3 e actieweek 39.3%). In vergelijking met de Smurfenactie heeft AH wel een aantal extra winkels tot zijn beschikking. Anderzijds is de doelgroep voor de voetbalplaatjes sterker op de jongens gericht terwijl de Smurfen jongens en meisjes trok.  De eerder uitgesproken verwachting dat het effect van de voetbalplaatjes langer zou aanhouden is zichtbaar. Dit mede omdat de totaal besteding bij de voetbalplaatjesactie hoger is nl €540 (minimaal 54 zakjes van 5 stuks, per zakje bij €10 ) ten opzichte van € 225 (15 smurfen bij €15 per smurf)

4 Vooruitblik Pasen

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Paasomzet supermarkten: week 13 2002:569 miljoen week 16 2003:574 miljoen week 15 2004:599 miljoen week 12 2005:587 miljoen week 15 2006:621 miljoen week 14 2007:634 miljoen week 12 2008:710 miljoen week 15 2009: 712 miljoen (prognose) Omzetstijging Pasen minder extreem dan vorig jaar. Wellicht wel nieuwe Paaspiek.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Prognose: Onderkant: 650 Bovenkant: 726 =Paasweken Weekcijfers (voorspelling Pasen 2009)

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Prognose Top 15 categorieën tijdens de Paasweek (week 15 2009) (gebaseerd op week 12 2008 t.o.v. gemiddelde week in MAT Q3 2008) De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Paasweek van 2009 aan gevuld brood circa 2.72x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2009. (gemiddelde week = 100%, Paasweek = 372%).

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 AH Smurfenactie 2008 * Voorlopige cijfers

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google