De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Omzet supermarkten groeit fors in mei; waarde van de kassabon steeds hoger! Eerste Oranjebonus voor supermartken binnen. (€ 5 miljoen) In de maand mei (weken 18-22) is de totale supermarktomzet met 8.2% gestegen van €2.72 miljard (mei 2007) naar €2.94 miljard (mei 2008). Vooral de waarde van de kassabon is in mei fors gestegen, met 7%. De gemiddelde kassabon in de supermarkt had een waarde van €22.73 (mei 2007: €20.91). De waarde van de kassabon neemt mn. Toe door de sterk gestegen prijzen van een aantal assortimentsgroepen. Zo zijn zuivel (melk, yoghurt, kaas), brood en appelen fors duurder dan een jaar geleden. (zie sheet 9/10/11) Bovenstaande ontwikkeling ligt in lijn met de voorgaande maanden: In de afgelopen week was de omzet €593 miljoen. Ruim 13% hoger dan dezelfde week vorig jaar. Gecorrigeerd voor het effect van een verkoopdag minder vorig jaar (i.v.m. Pinksteren) was dit €5 miljoen meer dan verwacht. De eerste Oranjebonus voor de supermarkten is binnen!

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2007 - 2008 Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% 2007 + 2.7%

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Ontwikkeling prijsniveau’s versgroepen per 4-wekelijkse periode (Basis: door de consument betaald in supermarkt/speciaalzaak/markt etc.) 2007 2008

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Een aantal versgroepen is fors in prijs gestegen t.o.v. voorgaand jaar. Gemiddelde melkprijs daalt licht, maar nog altijd 35% hoger dan vorig jaar.

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Wat rekent de consument af voor zijn versartikelen in de supermarkt/speciaalzaak/markt etc.?


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google