De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Forse stijging in 1e kwartaal 2008; consument hecht steeds minder belang aan lage prijzen; 30 miljard supermarktomzet in 2008?  In het 1e kwartaal van 2008 (weken 1 t/m 13) is de supermarktomzet met 9.2% gestegen van €6.72 miljard (q1 2007) naar €7.35 miljard (q1 2008).  Deze stijging wordt voor een groot gedeelte veroorzaakt door een stijging van de gemiddelde kassabon met 7%. Dit mede door de gestegen grondstofprijzen. Rekende een consument in Q1 2007 nog gemiddeld €20.33 bij de kassa af inmiddels is dit gestegen naar €21.75.  In de paasweek behaalde de supermarkten een omzet van €710 miljoen, mede daardoor was de omzet in Maart 2008 10.5% hoger dan vorig jaar.  Uit de jaarlijkse supermarkt keuzemotivatiebarometer blijkt dat de consument aan het aspect lage prijzen steeds minder belang hecht.  Tijdens het hoogtepunt van de prijzenoorlog (jaar 2004/2005) kwam dit aspect na goede kwaliteit op de 2 e plaats bij de keuze van een supermarkt. Inmiddels is lage prijzen gezakt naar de 5 e plaats. Goede kwaliteit, vers, assortiment en nette winkel vindt de consument nu belangrijker bij de keuze van een supermarkt.  De supermarktomzet zal in 2008 met een groei van ca. 7% ruimschoots de €30 miljard overschrijden.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 Lage prijzen worden ook in 2008 minder belangrijk bij de keuze van een supermarkt! Kwaliteit, vers, keuze en netheid zijn de belangrijkste aspecten bij de keuze van een supermarkt. Basis: Rapportcijfer voor belang aspect bij keuze supermarkt.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2007 - 2008 Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% 2007 + 2.7%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20083 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google