De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 •De supermarktomzet is in de eerste maand van 2011 met 0.2% gedaald. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 1% t.o.v. dezelfde maand vorig jaar. De omzet per kassabon daalde echter met 1.2% van € 22,08 (januari 2010) naar € 21,82 (januari 2011). •Dit is waarschijnlijk mede veroorzaakt door de forse en diepe promotiedruk. Naast de voetbalplaatjes actie bij C1000 en Albert Heijn, waren er gelijktijdig veel aanbiedingen waarbij 50% korting per product werd verleend of het 2 e product gratis werd aangeboden. •Een gemiddeld Nederlands huishouden heeft in 2010 4.65 verschillende supermarktformules van de 18 grootste supermarktformules bezocht. •In vergelijking met de voorgaande jaren is de groei van het aantal verschillend bezochte supermarktformules gestabiliseerd (2009: 4.63). Dit ondanks de fors gestegen promotiedruk in 2010. •In 2010 heeft bijna 85% Albert Heijn bezocht (=6,25 miljoen huishoudens). Vooral de formule AHXL trekt steeds meer klanten. •De klantenkring van Lidl is bijna even groot als die van Aldi. In het 4 e kwartaal van 2010 had Lidl al meer klanten dan Aldi. Over het gehele jaar 2010 heeft 59.4% van de huishoudens Aldi en 58.6% van de huishoudens Lidl bezocht. •Jumbo heeft in 2010 de top 5 bereikt qua klantenkring en is Super de Boer en Plus gepasseerd. •De regionale serviceketens als EM-TÉ, Dekamarkt en Deen hebben het afgelopen jaar klanten gewonnen, dit in tegenstelling tot de regionale voordeelketens als Detailconsult en Nettorama. Zwakke omzetstart supermarkten in januari 2011 door forse promotiedruk. Jumbo nieuw in top 5 klantenkringen. Speciaalzaken verliezen klanten in 2010.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 Zwakke omzetstart supermarkten in januari 2011 door forse promotiedruk. Jumbo nieuw in top 5 klantenkringen. Speciaalzaken verliezen klanten in 2010. •Alle speciaalzaken zien de klantenkring in 2010 ten opzichte van 2009 afnemen. •Vooral de traditionele versspeciaalzaken als de bakker, slager en groentewinkel trokken beduidend minder klanten dan voorgaand jaar. •Het klantenprofiel van de speciaalzaken is in vergelijking met de supermarkten vergrijsd, dit met uitzondering van drogisten, reformzaken en groothandel. •Alleen de reformzaken, drogisten en slijterijen behalen naar verhouding veel omzet bij de jongeren. •De supermarkten behalen 43.7% van hun omzet bij de huishoudens met kinderen. Alleen de drogisten en de bakker komen enigszins bij dit omzetaandeel in de buurt.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2010 - 2011 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +0.2%+4.3% +2.7% +4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3% +1.2% +1.0%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2010-2011

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 Lidl heeft bijna evenveel klanten als Aldi in 2010. Bijna 85% van de huishoudens (=6,25 miljoen huishoudens) zijn klant bij AH. Jumbo inmiddels in de top 5. Regionale serviceketens als EM-TÉ, Dekamarkt en Deen wonnen afgelopen jaar klanten. Ondanks sterk gestegen promo-verkopen worden niet meer verschillende formules bezocht dan in 2009.

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 Geen enkel kanaal buiten de supermarkt heeft meer klanten getrokken dan vorig jaar (voor de aankoop van supermarktassortiment). Enkel de warenhuizen hebben absoluut gezien iets meer klanten getrokken.

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- GfK-Life-Cycle Jonge huishoudens Huishoudens met kinderen Oudere huishoudens

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 In vergelijking met de supermarkten behalen de speciaalzaken weinig omzet bij de jongeren en de huishoudens met kinderen. Uitzonderingen zijn de drogisterijen, de slijterijen en de reformzaken. Klantenprofiel van de meeste speciaalzaken is sterk vergrijsd. Jonge huishoudens zonder kinderen 13.3 Bakker Op de markt 100 NL Supermarkten Warenhuizen Groentewinkel Bloemenwinkel Viswinkel Groothandel Slager Slijterijen Tuincentra Boer/ kweker/ teler Kaasspeciaalzaak 100 Reformzaken 14.3 6.9 6.7 11.7 7.5 8.4 14.8 7.3 10.2 7.3 8.1 11.5 9.9 33.0 o.b.v. bestedingen (%), jaar 2010 Huishoudens met kinderen 43.7 Oudere huishoudens zonder kinderen 43.0 41.5 38.4 27.9 31.4 33.8 26.4 21.5 18.6 24.5 21.0 29.1 36.5 35.0 25.2 44.2 54.7 65.4 56.9 58.7 65.3 63.7 74.1 65.3 71.7 62.8 52.0 55.0 41.9 Drogisterijen


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20112 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google