De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 In juli 2010 is de supermarktomzet met 1.0% gestegen van € 2,37 miljard (2009) naar € 2,39 miljard (2010). De stijging komt evenals in juni op conto van de toename van het aantal afgerekende kassabonnen met 1.3%. De omzet per kassabon daalde in juli namelijk licht (-0.3%) van € 21,38 (2009) naar € 21,32 (2010). In de eerste 7 maanden van het jaar groeide de supermarktomzet met 0,3% van € 17,95 miljard naar € 18,01 miljard. Het aantal supermarktbezoeken bleef gelijk. Ondanks het sterk gestegen aandeel van de aanbiedingen in de eerste helft van 2010 heeft dit niet geleid tot extra supermarktbezoeken. Ook het aantal verschillend bezochte formules liet het afgelopen jaar voor het eerst sinds jaren geen groei zien. De reguliere supermarktomzet (excl. promotie) daalde in het eerste half jaar van 2010 met 3,3%, maar door een forse groei van de promotie-omzet met 22,3% (van € 2,12 miljard naar € 2,59 miljard) steeg de totale supermarktomzet toch nog licht. Van elke supermarkteuro werd 16.6% in het 1 e half jaar van 2010 middels een aanbieding verkocht. Omzetgroei van 1% in juli. Promotie-omzet blijft fors groeien, maar consument bezoekt niet meer verschillende supermarktformules. Klantenkring Lidl bijna even groot als Aldi. Oranje succes zorgt voor impuls economisch vertrouwen.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Niet alleen kruidenierswaren, maar ook verse assortimentsgroepen worden steeds vaker in de aanbieding gekocht. Vooral wasmiddelen (44.3%), luiers (36.5%), bier (30.6%), gevogelte/ kip (27.6%), koffie (27.0%) en vlees (26.7%) worden vaak met korting verkocht. Door de extra kortingen bij een gelijke supermarktomzet staat het rendement van de supermarkten onder druk. Ook lijkt de consument minder gevoelig om voor de aanbiedingen van supermarkt te switchen. Vooral de assortimentsgroepen die vaak in de aanbieding zijn (bv. wasmiddelen, koffie, bier, luiers) worden, door het gewenningsproces van de consument aan de promoties, op voorraad in de eigen supermarkt gekocht. Bij elk type consument (jong en oud) stijgt de promotiedruk in Ook de waardering voor de aanbiedingen stijgt, zij het niet zo snel als de omzet. basis: rapportcijfers GfK Zomerrapport: 2007: : : : 7.33 Omzetgroei van 1% in juli. Promotie-omzet blijft fors groeien, maar consument bezoekt niet meer verschillende supermarktformules. Klantenkring Lidl bijna even groot als Aldi. Oranje succes zorgt voor impuls economisch vertrouwen.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Lidl trekt steeds meer klanten en heeft bijna evenveel klanten als Aldi (4,30 miljoen versus 4,38 miljoen huishoudens). Bijna 85% van de huishoudens (6,24 miljoen huishoudens) hebben het afgelopen jaar Albert Heijn bezocht. Regionale ketens als Hoogvliet, EM-TÉ, Dekamarkt, Vomar en Deen winnen jaarlijks nieuwe klanten. Van alle formules heeft Deen de afgelopen jaren naar verhouding de grootste klantenwinst behaald. Omzetgroei van 1% in juli. Promotie-omzet blijft fors groeien, maar consument bezoekt niet meer verschillende supermarktformules. Klantenkring Lidl bijna even groot als Aldi. Oranje succes zorgt voor impuls economisch vertrouwen.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Economisch vertrouwen herstelt zich in augustus mede door impuls van Oranje succes! Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt bij het aankoopgedrag van de consument, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca respondenten en elk kwartaal (februari, mei, augustus en november) bij een steekproef van ca consumenten. Dit maakt het mogelijk om het consumentenvertrouwen bij een grote vaste steekproef in de tijd te volgen en te analyseren naar bv.: - leeftijd, geslacht, regio - beroep, politieke voorkeur, supermarkt voorkeur - gebeurtenissen in de samenleving (bv. WK 2010) Het consumentenvertrouwen is in augustus nog steeds negatief (-6) maar toont herstel t.o.v. de verkiezingsmaanden juni (-19) en juli (-16), waarin de toestand van de economie vaak een minder positief gespreksonderwerp was. Het economisch vertrouwen bij de consument is in vergelijking met vorig jaar augustus fors verbeterd, nl. van -25 (augustus 2009) naar -6 (augustus 2010). Het Oranje succes zorgt mogelijk voor een extra impuls voor de economie. Bij de Nederlanders die trots/ zeer trots zijn op de prestaties van het Nederlands Elftal op het WK (= 69%), verbetert het economisch vertrouwen zich sneller dan bij de Nederlanders die minder trots zijn. Dit is vooral zichtbaar bij het vertrouwen in de toekomst (economisch/ financieel en moment voor grote aankopen). Het economisch vertrouwen van de vaste klanten van service supermarkten (zoals AH, Plus en Spar) is met een consumentenvertrouwen index van -3 minder negatief dan die van de vaste klanten van de discounters (zoals Aldi en Lidl). Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de vaste klanten van de service supermarkten optimistischer zijn over de toekomst (komende 12 maanden) zowel voor de economische situatie als de financiële situatie.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Oranje zorgt voor impuls van de economie. Bij trotse Nederlanders (69%) verbetert het economisch vertrouwen zich sneller. Vooral verschil zichtbaar in economische en financiële situatie in de toekomst en nu tijd van het doen van grote aankopen. Groei augustus 2010/ 2009: +20! Ik ben niet zo trots op de prestaties van Oranje op het WK (31%) Augustus 2009: Consumentenvertrouwen index -25 Augustus 2010: Consumentenvertrouwen Index -11 Groei augustus 2010/ 2009: +14 Basis: GfK ConsumerJury N= Constante steekproef de zelfde respondenten in 2009 en 2010

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 € % =(€13.468) 86.4% =(€13.468) 13.6% =(€2.120) 88.7% =(€13.252) 88.7% =(€13.252) 83.4% =(€13.026) 83.4% =(€13.026) 16.6% =(€2.593) 16.6% =(€2.593) Totaal omzet (x mln) Supermarktomzet per half jaar- promo en niet promo % Niet Promo-omzet % Promo-omzet 1 e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar % -3.3% +22.3% Groei 1 e half jaar e half jaar 2009 Groei 1 e half jaar e half jaar 2009 Supermarktomzet groeit licht mede door forse groei promotie-omzetten. De niet promotie-omzet staat onder druk. € € % =(€1.688) 11.3% =(€1.688) +4.3% +1.6% +25.6% Groei 1 e half jaar e half jaar 2008 Groei 1 e half jaar e half jaar 2008

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Promotie-aandelen (totaal supermarkten) 1 e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar 2010 Groei-index 1 e half jaar e half jaar 2009 Groei-index 1 e half jaar e half jaar 2009 Bijna alle assortimentsgroepen laten een groei van verkopen in promotie zien. Vooral wasmiddelen, luiers, bier, kip/ vlees en koffie worden vaak in promotie verkocht. Gewenningsproces bij consument?

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus % Totaal Nederland % Promotie-omzet 1 e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar e half jaar Groei-index 1 e half jaar e half jaar 2009 Groei-index 1 e half jaar e half jaar 2009 In alles fases in de gezinscyclus afgelopen 2 jaar forse groei van het belang van de aanbiedingen in de supermarkten. 16.6% 11.3% 11.7% Jonge alleenstaanden % 9.8% 13.2% Tweeverdieners % 10.7% 14.0% Huishoudens met kinderen, beperkt inkomen % 11.6% 13.6% Huishoudens met kinderen, welgesteld % 11.2% 13.7% Kostwinners (2P) % 11.6% 12.5% Alleenstaanden % 10.9% 13.9% Gepensioneerd, beperkt inkomen Gepensioneerd, beperkt inkomen % 11.6% 14.2% Gepensioneerd, welgesteld Gepensioneerd, welgesteld % 11.7% 120 Groei-index 1 e half jaar e half jaar 2008 Groei-index 1 e half jaar e half jaar

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Lidl heeft bijna even veel klanten als Aldi. Bijna 85% van de huishoudens (6,24 miljoen huishoudens) zijn klant bij AH. Jumbo op weg naar top 5 positie. Regionale ketens als Hoogvliet, EM-TÉ, Dekamarkt, Vomar en Deen winnen jaarlijks klanten. Deen wint relatief de meeste klanten. Ondanks sterk gestegen promo-verkopen worden niet meer verschillende formules bezocht.

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Het consumentenvertrouwen is in augustus nog steeds negatief (-6) maar toont herstel mede door positieve impuls van Oranje. Juni/ juli, mede door veel negatieve aandacht voor economie in kader van verkiezingen, minder positief. Verkiezingseffect

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Het economisch vertrouwen van de vaste klanten van service supermarkten (zoals AH, Plus en Spar) is met een consumentenvertrouwen index van -3 minder negatief dan die van de vaste klanten van de discounters (zoals Aldi en Lidl).

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 De (zeer) trotse WK Oranje Nederlanders laten een positievere ontwikkeling in het economische vertrouwen zien. Basis: GfK ConsumerJury N= Veldwerk: 19 juli t/m 2 augustus 2010

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3%

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

18 18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

19 19 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

20 20 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google