De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20106 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20106 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Beperkte supermarktomzetgroei in 1 e half jaar 2010, echter omzetgroei in juni door WK voetbal en warm weer (ca. € 70 miljoen extra WK 2010 omzet). Deze week omzetpiek verwacht. Wellicht meer tompouces verkocht als met Koninginnedag? Oranje zorgt voor massaal nationaal trots gevoel! Economisch vertrouwen zorgt voor licht herstel in juli. •De supermarktomzet is in het 1 e half jaar van 2010 met 0.2% gegroeid van € 15,59 miljard in 2009 naar € 15,62 miljard in De omzet per kassabon steeg licht van € 22,04 (2009) naar € 22,12 (2010). •Mede door het WK voetbal en het warme weer lag de omzet in juni (weken 23-26) 2.8% hoger dan vorig jaar. •De afgelopen 5 weken is er ruim € 120 miljoen additionele omzet in de supermarkten gerealiseerd door het WK 2010, meer vakantie in Nederland en het mooie warme weer. Voor deze additionele omzet is naar schatting ca. € 70 miljoen afkomstig van de WK. •De verwachting is dat deze week (WK-finale) de omzet topper gaat worden voor de supermarkten. De voor de start van het WK geprognotiseerde additionele WK omzet van € 50 miljoen zal wellicht worden verdubbeld. •Door de prestaties van Oranje is 85% van de Nederlanders trots op Oranje. Dit percentage is de laatste weken fors gestegen. •De tompouce-index loopt nog licht op. Bijna 1 op de 25 huishoudens heeft de afgelopen week tompouces gekocht. •De verwachting is dat aanstaande zaterdag, met de WK-finale in zicht, een piekdag voor de oranje tompouces gaat worden. Wellicht wordt het niveau van Koninginnedag bereikt, namelijk 1 op de 7 huishoudens kocht in die week tompouces en vierde op die manier Koninginnedag met onze Majesteit.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Economisch vertrouwen zorgt voor licht herstel in juli. •Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca respondenten en elk kwartaal (februari, mei, augustus en november) bij een steekproef van ca consumenten. Het consumentenvertrouwen is in juli nog steeds negatief (-16) maar toont een licht herstel t.o.v. de verkiezingsmaand juni (-19), waarin de toestand van de economie vaak een gespreksonderwerp was. •Het economisch vertrouwen van de vaste klanten van service supermarkten (zoals AH, Plus en Spar) is met een consumentenvertrouwen index van -12 minder negatief dan die van de vaste klanten van de discounters (zoals Aldi en Lidl). Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de vaste klanten van de service supermarkten optimistischer zijn over de toekomst (komende 12 maanden) zowel voor de economische situatie als de financiële situatie. •In de komende augustus kwartaalmeting zal de ontwikkeling van het economisch vertrouwen worden gekoppeld aan het WK oranjegevoel, oftewel zien we bij degene met of zonder positief WK oranje gevoel een andere ontwikkeling van het economische consumentenvertrouwen.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Topsport en Nationale Trots: WK Voetbal 2010 GfK voert sinds 2008 de dataverzameling uit voor het onderzoek naar topsport en gevoelens van nationale trots, in opdracht van het WJH Mulier Instituut. Voorafgaande aan en tijdens het WK 2010 worden verschillende metingen verricht. De meest recente meting, uitgevoerd rondom de halve finale van afgelopen dinsdag laat voor het eerst een piek zien in gevoelens van nationale trots. Een volgende meting is gepland direct volgend op de finale op zondag 18 juli. Meer informatie: GfK Panel Services Benelux: Lianne van der Wijst tel WJH Mulier Instituut: Agnes Elling tel Topsport en nationale trots: resultaten van metingen rondom het WK 2010.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Basis: totaal Nederland Week 23 n=338 Week 25 n=389 Week 27 n=281 Oranje zorgt voor sterk nationaal trots gevoel! Ik voel me sterk met Nederland verbonden (%(zeer sterk) mee eens) 66% 70% Ik ben trots op Nederland als geheel (%(zeer sterk) mee eens) 56%54%64% Ik ben trots op Nederland als het gaat om prestaties in de sport (%(zeer sterk) mee eens 74% 85% Zowel mijn straat als mijn huis is voorzien van oranje versierselen 7%14%22% NL - JAP NL - DEN NL - KAM NL - SLO 1/8 NL - BRA 1/4 FINALE H. FINALE

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Door succes Oranje blijft tompouce-index hoog. Wellicht wordt deze week het niveau van Koninginnedag bereikt. Koninginnedag EK/ WK voetbal

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Het consumentenvertrouwen is in juli nog steeds negatief (-16) maar toont een licht herstel t.o.v. de verkiezingsmaand juni (-19), waarin de toestand van de economie vaak een gespreksonderwerp was.

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Het economisch vertrouwen van de vaste klanten van service supermarkten (zoals AH, Plus en Spar) is met een consumentenvertrouwen index van -12 minder negatief dan die van de vaste klanten van de discounters (zoals Aldi en Lidl).

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3%

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20106 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google