De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201114 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201114 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16). Supermarktomzet groeit met 2.6 % in Juni. Concurrentiedruk van Action neemt fors toe.  In juni 2011 is de supermarktomzet met 2.6% naar € 3,18 miljard (2010; € 3,10) gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal winkelbezoeken lag iets lager (- 0.3) maar de omzet per kassabon steeg met 2.9 %van €22.11 (juni 2010) naar €22.76 (juni 2011)  In het eerste half jaar van 2011 is de supermarktomzet met 2 % gegroeid van €15.6 miljard (2010) naar €15.9 miljard (2011). Voor het totale jaar 2011 wordt een omzetgroei van 2.5 % verwacht ( €32.2 miljard). Mede door de stijging van de prijzen zal de omzet per kassabon in het 2 e halfjaar 2011 verder stijgen.  Het consumentenvertrouwen is in juli verder gezakt naar -16. Vooral het vertrouwen in de economie (mn naar de toekomst) neemt in juli sterk af.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014  De supermarkten en drogisten in Nederland ondervinden steeds meer concurrentie van de Action(“winkel van Sinkel”). Action heeft inmiddels 256 winkel in Nederland en opent jaarlijks nieuwe winkels.  Door de uitbreiding van het assortiment, waarvan 65 % variabel is, worden de winkels steeds groter.  Bijna 1 op de 3 (31.2%) van de Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen jaar bij Action iets uit het supermarktassortiment gekocht en gemiddeld bezochten ze de Action 6.3x. Per bezoek werd er €9.42 uitgegeven aan het supermarktassortiment.  Op jaarbasis behaalt Action €137 miljoen uit het supermarktassortiment. Ten opzichte van 2006 is dit een stijging van 170 %. In 4½ jaar steeg de Action- supermarktomzet van 51 miljoen naar 137 miljoen.  In textiel (met namen beenmode, ondermode en bovenmode) is de positie van Action nog sterker. Maar ook in de huishoudelijke artikelen en speelgoed wordt de positie van Action steeds sterker Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16). Supermarktomzet groeit met 2.6 % in Juni. Concurrentiedruk van Action neemt sterk toe.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014  Action behaalt naar verhouding veel omzet bij  Gezinnen en gepensioneerden met een beperkt inkomen.  Buiten de Randstad  Kleine gemeenten.  Lager opleidingsniveau.  Vooral de klanten van de Discounters Aldi en Lidl komen vaak bij Action. Binnen de supermarkten ondervindt “streekgenoot” Deen de meeste concurrentie terwijl bij de drogisten de DA de meeste klanten naar de Action ziet gaan. Consumenten steeds somberder over economie (Juli -16). Supermarktomzet groeit met 2.6 % in Juni. Concurrentiedruk van Action neemt sterk toe.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014  Het consumentenvertrouwen is in juli verder gezakt naar -16. Vooral het vertrouwen in de economie (mn naar de toekomst) neemt in juli sterk af.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +0.2%+4.3% +2.7% +4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3% +1.2% +1.0%

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Action: kengetallen, assortiment en profiel “Winkel van Sinkel”

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Action  Hoofdkantoor in Zwaag / Nieuw distributiecentrum in Zwaag (West-Friesland)  256 winkels in Nederland, België en Duitsland(in Duitsland sinds 1993 operationeel)  Assortiment voor 35% vast, 65% variabel; geen boodschappenlijstje, met uitzondering van drogmetica/schoonmaakmiddelen. “Schatkamer met onverwachte prullaria voor verbazend lage prijzen”  Assortiment breed en ondiep: Speelgoed Schrijfwaren Huishoudelijke artikelen Doe-het-zelf artikelen Tuinartikelen/tuingereedschap Decoratie Cosmetica Glaswerk Porselein en aardewerk Textiel Seizoensartikelen

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Ontwikkeling Action: forse stijging klanten die bij Action “het supermarktassortiment” koopt.Op jaarbasis komt bijna 1 op de 3 huishoudens 6,3 x bij Action en besteed per bezoek € 9.42 MAT= Moving Annual Total (Schuivend jaargemiddelde)

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 NB: basis bestedingen, MAT Q Bijna 70% van de omzet van Action bestaat uit non-food en persoonlijke verzorging binnen het supermarktassortiment. * o.a. Vuilniszakken/boterhamzakjes/ pennen/blocs/sponzen/schuurdoekjes

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK Life Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

18 18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Index t.o.v. totaal Nl: Veel omzet Action afkomstig van HH met beperkt inkomen.(gezinnen en gepensioneerden) Relatief gezien ook veel omzet van jonge alleenstaanden. % kopende huishoudens

19 19 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 District III Noord District IV Oost District V Zuid District II West District I 3 Grote steden >> Districten << Huishoudensverdeling binnen Nederland

20 20 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Index t.o.v. totaal Nl: Relatief veel omzet van Action in het Noorden en Midden en Zuiden van Nederland. De Randstad blijft achter qua omzet. % kopende huishoudens

21 21 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Index t.o.v. totaal Nl: Relatief weinig omzet van Action in grote steden. Action sterk in kleine gemeenten. % kopende huishoudens

22 22 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli NB: MAT Q1 2011, basis bestedingen Index t.o.v. totaal Nl: Relatief veel omzet bij Action door lager opgeleiden (opleiding van degene in het hh die verantwoordelijk is voor de boodschappen). % kopende huishoudens

23 23 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Niet alleen komen er meer Aldi/Lidl klanten bij Action, ook komen zij vaker dan gemiddeld. N.B.: MAT Q1 2011

24 24 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 All in the family? Hoogste duplicatie en bezoekfrequentie bij de Deen klanten voor Action. N.B.: MAT Q1 2011

25 25 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Drogisten; Ook DA klanten komen regelmatig bij Action over de vloer. N.B.: MAT Q1 2011


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201114 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google