De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20097 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20097 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Zondagomzet in supermarkten stijgt naar verwachting dit jaar met 33%. Steeds meer huishoudens maken gebruik van de zondagopening. Vooral jongeren en huishoudens in de 3 grote steden maken er gebruik van. De zondagomzet stijgt naar verwachting in 2009 naar € 300 miljoen oftewel een stijging van ca 33%. Het omzetaandeel blijft echter in het volledige jaar 2009 onder de 1%. Oftewel van elke € in de supermarkt uitgegeven komt nog niet 1 eurocent op zondag in de kassalade terecht. Op dit moment is het zondagomzetaandeel (t/m Q3-2009) 0,88%. Steeds meer huishoudens (nu ruim 31%) bezoeken steeds vaker (nu gemiddeld 1x per kwartaal) een supermarkt op zondag. Bijna drie kwart van de zondagomzet wordt in de middag gerealiseerd. Vooral jonge alleenstaanden (omzetaandeel 2,30%),tweeverdieners (omzetaandeel 1,69%) maken gebruik van de zondagopening. Ook in de 3 grote steden wordt vaak gebruik gemaakt van de zondagopening(omzetaandeel 2,31%). Ouderen (0,50%) en de inwoners in Noord Nederland (0,19%) maken veel minder gebruik van de zondagopening. De omzetspreiding in de week zet door; meer omzet begin- en eind van de week en minder op donderdag/vrijdag.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Kerst wordt vooral in Brabant en Limburg nog traditioneel gevierd met echte naaldboom en kerststal. In Groningen vaak geen kerststal of boom in huis. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens had het afgelopen jaar een kunstboom in huis. Vooral de minder welgestelde huishoudens hadden een kunstboom, terwijl de welgestelde gezinnen en tweeverdieners vaak een naaldboom in huis hadden. Bij 4 op de 10 alleenstaanden staat geen kerstboom in huis (gemiddeld Nederland 19%). In nog geen 4 op 10 huishoudens staat een kerststal.Vooral bij gezinnen en ouderen is er vaak een kerststal in huis. Bij jongeren en alleenstaanden is in 1 op de 4 huishoudens een kerststal in huis. In Brabant en Limburg heeft ruim de helft van de huishoudens nog een kerststal in huis terwijl in Groningen en Friesland dit nog geen 20% is. Ook wordt in Brabant en Limburg (en Drenthe) Kerstmis vaak gevierd met een echte naaldboom, terwijl in Flevoland in bijna 2 op de 3 huishoudens een kunstkerstboom staat. In Groningen en Zeeland staat relatief vaak helemaal geen kerstboom in huis.

4 1 1 Zondag winkelen in de supermarkt

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Meer klanten op zondag in de supermarkten, die vaker komen en iets minder besteden. Ruim 31% van de huishoudens koopt op zondag in de supermarkt. Gemiddeld doen ze dit 4x per jaar (= 1x per kwartaal) en per bezoek wordt er € uitgegeven. Bron: GfK Consumerscan (MAT Q3 2009)

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Zondagomzet blijft stijgen. In het voortschrijdend jaar t/m Q bedroeg de zondagomzet € 273 miljoen. Over het gehele jaar 2009 wordt een zondagomzet van € 300 miljoen verwacht. Een stijging van 33% t.o.v De omzetspreiding zet door: meer supermarktbestedingen begin van de week en minder op donderdag/ vrijdag. Bron: GfK Consumerscan (MAT Q3 2009)

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Het aandeel van de zondagochtendomzet in supermarkten daalt. Tussen 12u en 18u wordt driekwart van de omzet gerealiseerd. In de praktijk is dit meestal tussen 16u en 18u. Bron: GfK Consumerscan (MAT Q3 2009)

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Vooral “jongere huishoudens” (alleenstaanden en tweeverdieners) maken in toenemende mate gebruik van de zondagopening van supermarkten. Een jonge alleenstaande geeft 2.3% van zijn supermarkteuro op zondag uit. Bron: GfK Consumerscan (MAT Q3 2009)

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 District IAgglomeraties van: Amsterdam Rotterdam Den Haag District IIRest van: Noord – Holland Zuid – Holland Utrecht District IIIGroningen Friesland Drenthe District IVOverijssel Gelderland Flevoland District VZeeland Noord Brabant Limburg >> Districten <<

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Vooral in de 3 grote steden maken huishoudens gebruik van de zondagsopening van supermarkten. Een huishouden uit de 3 grote steden geeft gemiddeld 2,3% van zijn supermarkteuro op zondag uit. Bron: GfK Consumerscan (MAT Q3 2009)

11 2 2 Kerstviering naar provincie en fase in de gezinscyclus

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 De kunstboom staat relatief vaak bij gezinnen met een beperkt inkomen en gepensioneerden met een beperkt inkomen in huis, terwijl de naaldboom veelal bij tweeverdieners en welgestelde gezinnen te vinden is. Alleenstaanden (jong en oud) hebben relatief vaak helemaal geen boom in huis staan. Nederland Jonge alleenstaanden Twee verdieners Gezinnen, beperkt inkomen Gezinnen, welgesteld Kostwinners (2p) Oudere alleenstaande Gepensioneerd, beperkt inkomen Gepensioneerd, welgesteld Bron: GfK Consumerscan (januari 2009)

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Vooral gezinnen met kinderen en gepensioneerden hebben relatief vaak een kerststalletje in huis staan tijdens Kerst. Nederland Jonge alleenstaanden Twee verdieners Gezinnen, beperkt inkomen Gezinnen, welgesteld Kostwinners (2p) Oudere alleenstaande Gepensioneerd, beperkt inkomen Gepensioneerd, welgesteld Bron: GfK Consumerscan (januari 2009)

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Met name in Drenthe, Noord-Brabant en Limburg staat bij relatief veel huishoudens een naaldboom in huis tijdens Kerst. De kunstboom vind men relatief vaak in Flevoland. Bij de huishoudens in Groningen en Zeeland staat vaak helemaal geen boom in huis. Bron: GfK Consumerscan (januari 2009)

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Met name in Brabant en Limburg heeft men relatief vaak een kerststalletje in huis staan (meer dan de helft van de huishoudens). In Groningen en Friesland heeft men veel minder vaak een kerststalletje in huis tijdens Kerst. Bron: GfK Consumerscan (januari 2009)

17 3 3 GfK Supermarktkengetallen week

18 18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

19 19 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis

20 20 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

21 21 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

22 22 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

23 23 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20097 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google