De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten 26 maart 2014 Mark van Goozen, Sven van Geebergen, Jelle Duijf & Annemiek van den.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten 26 maart 2014 Mark van Goozen, Sven van Geebergen, Jelle Duijf & Annemiek van den."— Transcript van de presentatie:

1 Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten 26 maart 2014 Mark van Goozen, Sven van Geebergen, Jelle Duijf & Annemiek van den Heuvel Minor Marketing Tomorrow

2 Inhoudsopgave •Algemene cijfers & feiten drogisterij branche •Trends in de drogisterij branche •Online trends •Onderzoeksopzet •Resultaten onderzoek •Conclusies & aanbevelingen

3 Algemene cijfers & feiten •Het totaal aantal winkels in de drogisterijen branche is (2013) •Het aantal drogisterijen in het mkb is de afgelopen 5 jaar met 14% afgenomen. (2012) •Verreweg de meeste winkels in de drogisterijbranche zijn aangesloten bij een keten of formule, ongeveer 87%. De overige drogisten (13%) behoren tot de zogenoemde ongebonden zelfstandigen. (2012) •Er zijn werknemers werkzaam in de branche, waarvan bij zelfstandigen ondernemers. (2013) •Het aandeel oudere ondernemers in drogisterijen is ongeveer 45%. De groep jonge ondernemers nam af van 8% tot 5%. (2012) •12% van de aankopen wordt online gedaan. 24% oriënteert online. (2012) •Ongeveer 682 supermarkten hebben een gediplomeerde drogist in dienst. (2012) Bronnen: https://www.abnamro.nl/

4 Algemene cijfers/feiten •In 2012 gaven consumenten ruim € 4,14 miljard uit aan drogisterijartikelen in drogisterijen, parfumerieën en supermarkten. Dat was een groei van 0,9% ten opzichte van •In 2012 behaalde de drogisterijbranche 2,5% meer omzet dan in De totale brancheomzet van drogisterijen bedroeg € 3,1 miljard (exclusief btw). •De omzet van drogisterijen is al jarenlang stabiel tot licht stijgend. Bestedingen in de drogisterijen branche zijn de afgelopen 5 jaar met 7% gestegen (gezien vanaf 2012). •Drogisterijen en parfumerieën hadden in 2012 het grootste deel van de zelfzorgmarkt in handen, namelijk 70%. Hun aandeel nam toe met 0,4%. •De filiaalbedrijven van de drogisterijen zagen hun aandeel op de zelfzorgmarkt met 3,5% groeien tot € 333 miljoen. (2012) •De zelfstandige drogisterijen daarentegen hebben in 2012 hun marktaandeel zien dalen met 5,5% en kwam uit op € 187 miljoen. Bronnen: https://www.abnamro.nl/

5 belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van online ondernemen in de branche(s) Incl. bronvermelding Trends in de markt •Toenemende service- en adviesbehoefte (vooral 50- plussers). •Teruggreep naar het oude, herkenbare, kleine. •Lokalisering. •Toenemende aandacht voor gezondheidsartikelen (superfoods, vitamines etc.). •Branchevervaging, hevige concurrentie. •Mannencosmetica stijgt enorm in populariteit. Bronnen: https://www.rabobankcijfersentrends.nl/

6 belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van online ondernemen in de branche(s) Online Marketing trends Bronnen: •Same day delivery. •Crowdfunding op lokaal niveau. •Gebruik bewegende beelden neemt sterk toe. •Content moet mobiel vriendelijk zijn.

7 belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van online ondernemen in de branche(s) Onderzoeksopzet Doelstelling: Inzichtelijk krijgen in hoeverre zelfstandige ondernemers in de drogisterij branche gebruik maken van online marketing en op wat voor manier zij dit doen? Periode onderzoek: Februari 2014 – Maart Type onderzoek: kwantitatief, enquêtes. Type analyses: Beschrijvend.

8 Resultaten kwantitatief onderzoek

9 In welke mate hebben de drogisterijen last van de concurrentie aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 De drogisterijen hebben veel last van de concurrentie, ongeacht het aantal medewerkers.

10 Welke concurrentiestrategie wordt het meest toegepast aan de hand van het aantal medewerkers? (in %), 2014, N=108 ‘Beste service’ wordt het meest gebruikt als concurrentiestrategie, ongeacht het aantal medewerkers.

11 Hoe heeft de omzet in 2013 zich ontwikkeld ten opzichte van 2012 en hoe zal deze zich in 2014 ontwikkelen ten opzichte van 2013? Aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N= was een minder jaar voor de drogisterijen. De omzet daalde bij de meeste of bleef gelijk, ongeacht het aantal medewerkers. In 2014 is de verwachting dat de omzet gelijk blijft of licht zal stijgen. Verwachting 2014 t.o.v. 2013Resultaat 2013 t.o.v. 2012

12 Het aantal drogisterijen dat in het bezit is van een website aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 Ongeveer de helft van alle drogisterijen heeft een eigen website, ongeacht het aantal medewerkers.

13 Wat is de reden dat drogisterijen nog geen website hebben? (in %), 2014, N=54 De grote drogisterijen (>4) gebruiken vooral de website van derden. Voor de kleinste drogisterijen (<4) vergt een website teveel onderhoud.

14 Voor welke activiteiten gebruiken drogisterijen de website aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=54 De website wordt vooral gebruik voor informatie over het bedrijf, producten en/of diensten, ongeacht het aantal medewerkers.

15 De tevredenheid van drogisterijen over verschillende zaken op de website. (in %), 2014, N=54 De drogisterijen zijn vooral tevreden over de lay-out van de website.

16 Het aantal drogisterijen dat in het bezit is van Social Media aan de hand van aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 De meeste drogisterijen maken gebruik van Social Media, ongeacht het aantal medewerkers.

17 Van welke Social Media kanalen wordt gebruik gemaakt door de drogisterijen en in welke mate? (in %), 2014, N=69 Facebook wordt veruit het meest gebruikt als Social Media kanaal.

18 Het aantal drogisterijen dat in het bezit is van een webshop aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 Het grootste deel van de drogisterijen heeft geen webshop. Naarmate meer medewerkers is een groter percentage wel van plan dit te starten.

19 Sinds welk jaar hebben deze drogisterijen een eigen webshop?(in %), 2014, N=20 Sinds 2012 is het aantal drogisterijen met een eigen webshop meer dan verdubbeld.

20 Hoeveel procent van de totale omzet van het bedrijf komt voor rekening van de webshop?(in %), 2014, N=20 Bij 80% van de drogisterijen heeft de webshop een bijdrage geleverd van minimaal 2% aan de omzet.

21 Worden de operationele processen van de webshop door de drogisterijen zelf gedaan of uitbesteed? (in %), 2014, N=20 De drogisterijen doen relatief veel zelf aan de operationele processen.

22 Het aantal drogisterijen dat in het bezit is van een mobiele website aan de hand het aantal medewerkers? (in %), 2014, N=108 Drogisterijen maken weinig gebruik van een mobiele website, ongeacht het aantal medewerkers.

23 Wat is de reden dat drogisterijen nog geen mobiele website hebben aan de hand van het aantal medewerkers? (in %), 2014, N=101 Bij de kleinere drogisterijen ( 4) zijn er meerdere redenen voor het nog niet hebben van een website.

24 Het aantal drogisterijen dat in bezit is van een mobiele applicatie aan de hand van aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 De meeste drogisterijen hebben geen mobiele applicatie en zijn ook niet van plan een mobiele applicatie te ontwikkelen.

25 Wat is de reden dat drogisterijen (nog) geen mobiele applicatie hebben aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 Voor de meeste drogisterijen kost een mobiele applicatie teveel geld. Bovendien zien maar weinig de voordelen ervan in.

26 Welke online marketing tools worden gebruikt door de drogisterijen en in welke mate? (in %), 2014, N=106 De drogisterijen maken vrijwel geen gebruik van online marketing tools en zijn dit ook niet van plan.

27 Welke kanalen gebruiken drogisterijen om hun producten/diensten te verkopen aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 De drogisterijen verkopen veruit het meest via de fysieke vestiging.

28 Welk media worden ingezet om de klant te bereiken en in welke mate? Aan de hand van het aantal medewerkers. (in %), 2014, N=108 De klanten worden vooral via de fysieke vestiging bereikt.

29 Wat zijn voor drogisterijen de komende drie jaar de meest belangrijke prioriteiten op het gebied van online marketing? (in %), 2014, N=108 De belangrijkste prioriteit voor drogisterijen de komende 3 jaar op het gebied van online marketing is het inzetten van Social Media.

30 Conclusies Algemeen •Toenemende aandacht voor gezondheidsartikelen (superfoods, vitamines etc.). •Mannencosmetica stijgt enorm in populariteit. •De content van websites moet mobiel vriendelijk zijn. •Het aantal drogisterijen in het mkb is de afgelopen 5 jaar met 14% afgenomen. (2012) •Drogisterijen en parfumerieën hadden in 2012 het grootste deel van de zelfzorgmarkt in handen, namelijk 70%. Hun aandeel nam toe met 0,4%. •De filiaalbedrijven van de drogisterijen zagen hun aandeel op de zelfzorgmarkt met 3,5% groeien tot € 333 miljoen. (2012) •De zelfstandige drogisterijen daarentegen hebben in 2012 hun marktaandeel zien dalen met 5,5% en kwam uit op € 187 miljoen

31 Conclusies Concurrentie en omzet •De drogisterijen hebben veel last van concurrentie, ongeacht het aantal medewerkers. •Meest gebruikte en belangrijke concurrentiestrategie is ‘beste service bieden’, ongeacht het aantal medewerkers. •In 2012 behaalde de drogisterijbranche 2,5% meer omzet dan in De totale brancheomzet van drogisterijen bedroeg € 3,1 miljard (exclusief btw). •De omzet van drogisterijen is al jarenlang stabiel tot licht stijgend. Bestedingen in de drogisterijen branche zijn de afgelopen 5 jaar met 7% gestegen (gezien vanaf 2012).

32 Conclusies Online •De drogisterijen gebruiken hedendaags vooral de fysieke vestiging om de consument te bereiken. •Ongeveer de helft van de drogisterijen (48 %) is in bezit van een website. •12% van de aankopen wordt online gedaan. 24% oriëntateert online. •Drogisterijen maken vrijwel geen gebruik van een mobiele website, ongeacht het aantal medewerkers. •84% van de drogisterijen zijn niet van plan een mobiele applicatie te starten. •65% van de drogisterijen maakt gebruik van social media of is dit van plan. •Er wordt vrijwel geen gebruik gemaakt van online marketing tools. De drogisterijen zijn dit op korte termijn ook nog niet van plan. •Facebook is veruit het meest gebruikte social media platvorm ( 98%).

33 Aanbevelingen •Zorg voor een mobiele website, veel klanten bezoeken op deze wijze de website. •Ga actief gebruik maken van online marketing tools. •Het hoofddoel van de website dient verkopen te zijn. Ter ondersteuning is informatievoorziening nodig. •Zorg voor een groot assortiment aan gezondheidsartikelen, inspelend op de nieuwe trend. •Maak mannencosmetica een belangrijk onderdeel van je assortiment.

34 Bedankt voor uw aandacht. Zijn er nog vragen?


Download ppt "Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten 26 maart 2014 Mark van Goozen, Sven van Geebergen, Jelle Duijf & Annemiek van den."

Verwante presentaties


Ads door Google