De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kopen is kiezen. Geld • Chartaal geld: munten en bankbiljetten • Giraal geld: geld dat op je bankrekening staat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kopen is kiezen. Geld • Chartaal geld: munten en bankbiljetten • Giraal geld: geld dat op je bankrekening staat."— Transcript van de presentatie:

1 Kopen is kiezen

2 Geld • Chartaal geld: munten en bankbiljetten • Giraal geld: geld dat op je bankrekening staat.

3 Consumeren en investeren • Consumeren: kopen van goederen en diensten door gezinnen. • Investeren: kopen van goederen en diensten door bedrijven om anderen goederen en diensten mee te produceren (b.v. machines)

4 Afzet en omzet • Afzet: aantal producten dat wordt verkocht • Omzet: waarde van de afzet, te berekenen door afzet te vermenigvuldigen met verkoopprijs. • Voorbeeld: fietswinkel B. verkoopt in fietsen voor gemiddeld € 500. De afzet is dan en de omzet is €

5 Marktaandeel • Marktaandeel: welk deel van de totale markt heeft een bedrijf. – Marktaandeel afzet: (afzet van het bedrijf/afzet van de hele markt ) x 100% – Marktaandeel omzet: (omzet van het bedrijf/omzet van de gehele markt) X 100%

6 Voorbeeld bedrijfafzetMarktaandeel afzet PrijsOmzetMarktaandeel omzet Coca cola60 miljoen liter 60%€ 1,50€ 90 miljoen53% Pepsi40 miljoen liter 40 %€ 2,00€ 80 miljoen47% Totale markt 100 miljoen liter 100%€ 170 miljoen100%

7 Markaandelen supermarkten

8 Marktleider • Bedrijf met het grootste marktaandeel • In Juli had Ipad volgens GFK 54% marktaandeel, wie zijn de andere 46% een overzicht • Jumbo neemt C1000 over voor 900 miljoen

9 4.14 a.In 2010 worden fietsen verkocht. Dit is 91,3% (daling van 8,7% tov 2009) van aantal fietsen dat in 2009 wordt verkocht. In 2009 worden dan ( /91,3%) x 100% = fietsen verkocht b.Gemiddelde prijs 2010 = omzet 2010/afzet 2010 = € / = € 757,17

10 4.14 a.Gemiddelde prijs 2009 = omzet 2009/afzet Omzet 2009 = (€ /97%) x 100% = € b / = € 712

11 4.15 a.Marktaandeel Accel in omzet = 612,4/898 X 100% = 68,2% b.(N-0)/O X 100% = ( – )/ x 100% = / X 100% = - 8,57% c / x 100% = 16,1% d.Gemiddelde prijs Gazelle = omzet/afzet = € / =€ 700,50. Gemiddelde prijs accel = € / = € 724,73

12 4.5 Marketing • Marketing: alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen • Instrumenten van marketing zijn de vier P’s: prijs, product, plaats en promotie • Hoe deze instrumenten worden ingezet en worden gecombineerd noemen we de marketingmix.

13 Product Hoe ziet het product eruit en wat kan ik ermee doen. • Kenmerken van het product • Verpakking • Merk (A merk en huismerken; huismerken worden steeds belangrijker in de supermarkten)

14 Plaats • Waar verkoop ik mijn product? – Op internet en/of in een winkel (brick en click). Click en collect van V&D – Waar in de winkel (bij kassa, vooraan, onderaan in het schap) – Waar staat de winkel ( Kalverstraat, Zuid oost) – Hoe ziet mijn winkel eruit (mooie inrichting, muziek, denk aan Apple store.)

15 Prijs • Welke prijs vraag ik voor mijn product? • Geef ik kortingen?

16 Promotie • Reclame • Acties (mini’s, voetbalplaatjes)

17 Personeel • Vaak kennen we ook nog een 5 e P • Namelijk de P van personeel. Deskundig en vriendelijk personeel verkoopt meer

18 4.6 Reclame • Commerciële reclame • Ideële reclame (voor een goed doel):Sire: geef kinderen hun spel terug…. • Verborgen reclame (GTST) • Reclamecode: regels over reclame waaraan iedereen zich moet houden (b.v. geen reclames over roken, snoepreclames met een tandenborstel…)

19 Reclame • Reclame gaat via media. Media zijn de middelen waarmee reclame wordt gecommuniceerd zoals tv, radio, internet, kranten, billboard etc…

20 4.7 Consumentengedrag • Duo Penotti. • Duo Penotti en de vier p’s – Prijs – Product: verschillende potten, keurmerk op de pot – Plaats: waar wordt het verkocht, webwinkel, waar staat het in het schap? – Promotie: op tv: twee kleuren in een potti.

21 4.7 Consumentengedrag • Marketing en reclame beïnvloeden ons bij het maken van keuzes.

22 Hulp….. • Consumenten organisaties en keurmerken helpen ons bij het maken van keuzes. • Consumenten organisaties: consumenten- bond, vereniging eigen huis, anwb. Helpen b.v. met vergelijkend waren onderzoek. • Keurmerken: helpen ons bij maken van keuzes • Er zijn heel veel keurmerken, waaronder utz

23

24

25 Eko • Biologische producten • Bekendste keurmerk

26

27 Fair trade • Keurmerk voor eerlijke handel, boeren krijgen minimumprijs voor hun producten

28

29 Kema keur • Veiligheid electrische apparaten • Marketing instrument

30

31 Made by • Keurmerk voor verantwoorde kleding

32

33 UTZ • Keurmerk voor duurzame landbouw • Opgericht door Albert Heijn

34

35

36 Filmpjes • Made by en UTZ

37 MVO • Maatschappelijk verantwoord ondernemen • Ondernemen gericht op winst maar rekening houdend met mens en natuur • We spreken ook wel van de drie P’s (profit, planet en people)

38 Drie p’s • Profit: winst • People: goede lonen, goede arbeidsomstandigheden, geen kinderarbeid • Planet: geen milieuvervuiling, lage Co2 uitstoot, afvalscheiding etc

39 MVO • Steeds meer bedrijven doen aan mvo • Steeds meer bedrijven zetten mvo in als marketinginstrument

40 Opdracht eigen spijkerbroek (of ander kledingstuk) • Van welk merk is je spijkerbroek? • Wat heb je ervoor betaald? • In welk land is je spijkerbroek gemaakt? • Wat doet de fabrikant/winkel waar je de broek hebt gekocht aan mvo (zoek op internet)? • Opdracht verwerken in je werkstuk bij mvo

41 computerlokaal • Opdracht over mvo (eigen spijkerbroek) • en ga verder met het werkstuk • Toets 26 maart……over hoofdstuk 4 • Opdracht Efteling: maken en telt mee voor rapport • Volgende week sommen oefenen. • Boekjes met uitwerkingen


Download ppt "Kopen is kiezen. Geld • Chartaal geld: munten en bankbiljetten • Giraal geld: geld dat op je bankrekening staat."

Verwante presentaties


Ads door Google