De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen. 4.1 Kopen en betalen Betaalrekening of rekening-courant Spaarrekening - Betalen- Niet betalen - Nauwelijks of geen rente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen. 4.1 Kopen en betalen Betaalrekening of rekening-courant Spaarrekening - Betalen- Niet betalen - Nauwelijks of geen rente."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen

2 4.1 Kopen en betalen Betaalrekening of rekening-courant Spaarrekening - Betalen- Niet betalen - Nauwelijks of geen rente - Wel rente Betalen, niet betalen, wel rente, nauwelijks of geen rente

3 4.1 Kopen en betalen Chartaal geldGiraal geld - Overschrijvingsopdracht Overschrijvingsopdracht, Acceptgiro, Munten, Pinpas, Cheques, creditcard, bankbiljetten, chipknip - Acceptgiro - Munten - Pinpas - Cheques - Bankbiljetten - Chipknip

4 4.2 Consumeren en behoeften ConsumerenInvesteren Het kopen van goederen en diensten door gezinshuishoudingen om in de behoeften van de gebruiker te voorzien. Het kopen van goederen en diensten door bedrijven die nodig zijn voor de productie. Blz. 52 omlijnen kaders

5 4.2 Consumeren en behoeften Eerste levensbehoeften Primaire behoeften Behoeften waarin je moet voorzien om te kunnen blijven leven. Eten, drinken, kleding, wonen, verwarming Luxe levensbehoeften Secundaire behoeften Behoeften die niet behoren tot de eerste levensbehoeften. Uitgaan, vakantie, computer, uit eten, lekker op terras zitten

6 4.3 Keuren, Kiezen, Kopen ConsumentenbondConsumentengids Organisatie die opkomt voor de belangen van de consument. Een gids dat de voorlichting geeft aan de consument over bepaalde producten.

7 4.4 Wat ik koop beslis ik zelf? Consumentensoevereiniteit Nieuw product op de markt brengen… De consument bepaalt wat en hoeveel er geproduceerd wordt Marktonderzoek  Blz. 56, markeren De behoeften van de consument in kaart brengen.

8 4.4 Wat ik koop beslis ik zelf? Marketing  Alle activiteiten die een ondernemer onderneemt om zijn product te verkopen. Marketing-mix  Combineren van de marketinginstrumenten P P P P P rijs laats roduct romotie ersoneel

9 4.4 Wat ik koop beslis ik zelf? Product - Technische eigenschappen - Uiterlijk - Kwaliteit - Merk Prijs - Hoge prijs  Exclusiviteit - Lage prijs  Hoge afzet - Prijselasticiteit van de vraag Plaats - Welke winkel - Waar in de winkel - Plaats van de winkel Promotie - Consumenten aanspreken & beïnvloeden - Reclame - Klantenkaart - Merchandising

10 4.5 Reclame op TV Reclame  Een manier om de mening van mensen over een product te beïnvloeden Doelgroep  Een groep kopers waar reclame zich op richt

11 Soorten media: Televisie Kranten Radio Tijdschriften Uithangborden Huis-aan-huisbladen Muren/straat

12 Verborgen reclame - hebben veel koopkracht en zijn belangrijk voor reclamemakers. - accepteren sneller nieuwe producten & zijn sneller trendsetter - hebben veel invloed op de bestedingen van het gezinsbudget. - zijn de klanten van de toekomst. Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor reclamemakers,

13 Postbus 51  Maakt reclame voor de overheid, als doel dat de overheid bereikbaar is voor de burger Ideële reclame  Reclame om het gedrag van mensen te veranderen. Sire  Stichting Ideële Reclame, maakt reclame om het gedrag van mensen te beïnvloeden.

14 Reclame geeft vaak niet alleen informatie, maar speelt ook in op gevoelens van hebzucht, status, prestige en jaloezie. Misleidende reclame. Als er eigenschappen worden toegevoegd aan het product die er niet zijn is het dende_reclame'.html 1980  Wet misleidende reclame  Als een reclame misleidend is, is de producent aansprakelijk voor de schade die uit de misleiding voortkomt.

15 Instellingen die de reclamewereld controleert zijn: - STER (tv & radio) - Reclameraad (tv & radio) - Reclame Code Commissie (drukpersreclame) - Keuringsraad (geneesmiddelenreclame)


Download ppt "Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen. 4.1 Kopen en betalen Betaalrekening of rekening-courant Spaarrekening - Betalen- Niet betalen - Nauwelijks of geen rente."

Verwante presentaties


Ads door Google