De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Module Consumptie Hoofdstuk 1: Wikken en wegen. §1.1 Kopen is kiezen Behoeften Gemis wat nodig is om een wens te vervullen Basisbehoeften Producten die.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Module Consumptie Hoofdstuk 1: Wikken en wegen. §1.1 Kopen is kiezen Behoeften Gemis wat nodig is om een wens te vervullen Basisbehoeften Producten die."— Transcript van de presentatie:

1 Module Consumptie Hoofdstuk 1: Wikken en wegen

2 §1.1 Kopen is kiezen Behoeften Gemis wat nodig is om een wens te vervullen Basisbehoeften Producten die nodig zijn om ‘gezond’ in leven te blijven. Overige behoeften óf luxe behoeften Producten die niet nodig zijn om in leven te blijven Eten & drinken, kleding, medicijnen, dak boven je hoofd Televisie, telefoon, zwembad, I-pod

3 ConsumerenBevredigen van een behoefte 1. kopen van producten GoederenDiensten Producten die je kan aanraken Producten die je niet kan aanraken Te weinig middelen om in alle behoeften te kunnen voorzien - Schaarste in middelen - Schaarste in tijd Prioriteiten stellen Keuzes maken wat belangrijk is

4 §1.1 Rekenen … per week  … per maand 1.… per week x 52 weken =… per jaar 2.… per jaar : 12 maanden =… per maand … per maand  … per week 1.… per maand x 12 maanden =… per jaar 2.… per jaar : 52 weken =… per week

5 §1.2 Consumeren met en zonder geld Consumeren 1. Kopen van producten 2. Zelfvoorziening 3. Natuur 4. Collectieve voorzieningen gebruiken Grondstoffen productie, natuurschoon Overheidsvoorziening die geheel of grotendeels betaald wordt uit belastinggeld Straat, park, openbaar vervoer, onderwijs, fietspaden ProducerenIets doen of maken voor de bevrediging van behoeften

6 §1.2 Rekenen Met hoeveel procent is iets gestegen of gedaald? 1.Ik had een maandloon van € 75,- per maand en heb nu een maandloon van € 110,- per maand.  Met hoeveel procent is mijn loon gestegen? 110 – x 100%= 46,7 % 2. De iPod nano was € 200,- nu is hij nog maar € 180,-  Moet hoeveel procent is de prijs gedaald? 180 – x 100%= - 10%

7 §1.3 Kopen onder invloed Invloed op consumentengedrag/koopgedrag; 1. Mening vrienden, kennissen, familie 2. Eigen smaak 3. Leeftijd 4. Financiële mogelijkheden 5. Reclame 6. Kennis van zaken door consument 7. Gezinssamenstelling

8 Koopgedrag consumenten verandert in loop van tijd: - Inkomen stijgt - Technische ontwikkeling - Veranderingen samenleving op behoeften • Vergrijzing • Milieuproblemen • Veiligheidsproblemen

9 §1.4 Verkopen een kunst MarketingKunst van het verkopen P P P P rijs laats roduct romotie Doelgroep Marketingmix

10 ProductbeleidKwaliteit, assortiment, soort product PrijsbeleidGoedkope aanbiedingen, hoge prijs PlaatsbeleidInternet, welke winkels, parkeergelegenheid PromotiebeleidCommerciële reclame op tv/radio, adverteren huis-aan-huis bladen

11 Ideële reclameReclame die gedrag wil veranderen of idee verspreiden zonder bedoeling er geld mee te verdienen.

12 Jongeren zijn een belangrijke doelgroep: - Veel geld te besteden - Veel invloed op aankopen thuis - Blijven koopgewoonten trouw

13 §1.5 Kopen een kunst Invloeden omgeving Invloeden bedrijven Merkreclame Koopgedrag consument Goede informatie • Verschillende winkels • Onafhankelijke deskundigen • Van consumentenorganisaties - Vergelijkend warenonderzoeken - Waarschuwen misleidende reclame - risico’s e-commerce (test van verschillende merken en typen van hetzelfde product) (koop en verkoop via internet)

14 §1.5 Rekenen Procenten: iets uitdrukken in iets anders. Hoeveel procent is dit van dat? 1.Ik heb een brutoloon van € 1400,- en een nettoloon van € 1000,-  Hoeveel procent is het nettoloon van het brutoloon? x 100%= 71,4 % 2. Ik geef € 2,- aan Simone van mijn € 30,- die ik heb.  Hoeveel procent krijgt Simone van mijn geld? 2 30 x 100%= 6,7 %

15 §1.6 Spijt achteraf Koopovereenkomst Verkoper Plicht: Recht: Koper Ontvangst geld van koper Levering van een deugdelijk product Betalen van productPlicht: Recht: Ontvangen van een deugdelijk product Algemene voorwaarden

16 Koopovereenkomst ongeldig verklaren door rechter: - Minderjarigen bij extreme gevallen -Volwassenen onder curatele (onder toezicht staan met je geld) - Bedreiging, dwaling, bedrog door verkoper. 1. reparatie Ondeugdelijk product: 2. ander exemplaar 3. geld terug Meningsverschil - Geschillencommissie - Consumentenorganisatie

17 ColportagewetAankopen aan deur en houseparty’s. Consument heeft 8 dagen de tijd om evt. van de koop af te zien als het meer dan € 34,- is. Wet kopen op afstand Consument kan binnen 7 dagen na levering van goederen van de koop af & bij diensten 7 dagen na de bestelling. Aankopen via internet, per post of telefoon

18 §1.7 Kopen met gevoel Consumenten kunnen bij hun aankopen rekening houden met: • Werkgelegenheid • Milieu • Armoede in ontwikkelingslanden Invloed van consumenten op wat er geproduceerd wordt; • Kinderarbeid in ontwikkelingslanden - Groot  Met velen voor een product kiezen - Klein  Met weinigen voor een product kiezen

19 Informatie over aard van het product vindt de consument op keurmerken en labels, zoals; • Milieukeur • Garantielabel tegen kinderarbeid • Max Havelaar keurmerk Op producten waar een redelijke prijs voor de grondstoffen is betaald. Milieuvriendelijke producten

20 Bronnen: Dia 1: Kubus  Dia 2: Pictogrammen: Rugmark:


Download ppt "Module Consumptie Hoofdstuk 1: Wikken en wegen. §1.1 Kopen is kiezen Behoeften Gemis wat nodig is om een wens te vervullen Basisbehoeften Producten die."

Verwante presentaties


Ads door Google