De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10. Prijsbeleid1 10.1 Functies factor prijs (p. 164) bepalen van de afzet bepalen van de omzet bepalen van de winst ondersteunen van de andere marketing-instrumenten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "10. Prijsbeleid1 10.1 Functies factor prijs (p. 164) bepalen van de afzet bepalen van de omzet bepalen van de winst ondersteunen van de andere marketing-instrumenten."— Transcript van de presentatie:

1 10. Prijsbeleid Functies factor prijs (p. 164) bepalen van de afzet bepalen van de omzet bepalen van de winst ondersteunen van de andere marketing-instrumenten

2 10. Prijsbeleid2 Bepalen van de afzet (p. 164) afzet = aantal verkochte producten hoogte prijs  verkoopaantallen product prijselasticiteit –negatief –positief –neutraal De mate waarin de afzet verandert als gevolg van een verandering in de verkoopprijs

3 10. Prijsbeleid3 Bepalen van omzet en winst (p. 165) Afzet x Prijs Omzet Omzet – Kosten Winst

4 10. Prijsbeleid4 Ondersteuning (p. 165) Prijs & product –wisselwerking kwaliteit = prijs prijs = kwaliteit –waardering door consument hoge prijs = hoge waarde (status) (te) lage prijs = lage waarde

5 10. Prijsbeleid5 Ondersteuning (p. 165) Prijs & plaats –brede distributie = lage (extra) kosten –exclusieve distributie = hoge kosten Prijs & promotie –veel reclame = hoge(re) kosten –niet-monetaire prijs consument besteedt tijd aan het winkelen consument overwint "drempels" voor aanschaf (in een slaapzak voor popconcert)

6 10. Prijsbeleid Prijsbepaling (p. 166) afhankelijk van –kosten kosten van productie kosten van 'op de markt brengen' –concurrentie wat vragen concrrenten voor dergelijk product? –afnemers wat willen mensen voor dit product betalen?

7 10. Prijsbeleid7 Kosten-georiënteerd (p. 167) kosten plus winstopslag 'cost-plus pricing' kostprijs + winstmarge = verkoopprijs break-even analyse prijs is gegeven  break-even afzet bekend is deze break-even afzet haalbaar?  hierbij geen rekening gehouden met: afnemers concurrenten

8 10. Prijsbeleid8 Concurrentie-georiënteerd (p. 167) prijs concurrent is uitgangspunt –'backward pricing' (inverse prijszetting) (prijs concurrent – marge(s) tussenhandel) = prijs voor producent  haalbaar? varianten: –'premium pricing' prijs (iets) hoger dan andere aanbieder(s) –'going rate pricing' wat is gebruikelijk in deze bedrijfstak

9 10. Prijsbeleid9 Afnemers-georiënteerd (p. 168) inverse prijszetting –wat is consument bereid te betalen? –kan producent het voor dat geld maken? prijsbeleving –prijskopers nadruk op lage prijs / minder op kwaliteit –kwaliteitskopers nadruk op kwaliteit / minder op (lage) prijs

10 10. Prijsbeleid10 Psychologie en prijzen (p. 169) prijsperceptie –waardering (beleving) van prijs door consument psychologische prijzen –gebroken prijzen € 3,95 –van/voor-prijzen van € voor € –meerstuksprijzen 3 halen, 2 betalen

11 10. Prijsbeleid11 Psychologie en prijzen (p. 169) prijsacceptatie –wat vindt men redelijk? –hangt af van behoeften prioriteiten mogelijkheden prijsgrenzen –bovengrens ("pijngrens")( te) duur –ondergrens twijfel aan kwaliteit


Download ppt "10. Prijsbeleid1 10.1 Functies factor prijs (p. 164) bepalen van de afzet bepalen van de omzet bepalen van de winst ondersteunen van de andere marketing-instrumenten."

Verwante presentaties


Ads door Google