De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën

2 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Product Deel 5 Deel 6 Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 12

3 Principes van marketing – Hoofdstuk 12
Leerdoelen Uitleggen hoe bedrijven op ideeën voor nieuwe producten komen en deze ontwikkelen. De stappen in het productontwikkelingsproces aangeven en omschrijven alsmede de belangrijke overwegingen in het management van dit proces. De fasen van de levenscyclus van een product beschrijven. Uitleggen hoe de marketingstrategie in de loop van de levenscyclus van een product verandert. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

4 Principes van marketing – Hoofdstuk 12
Inleiding Waarom nieuwe producten? PLC: producten komen in de neergangsfase BCG-matrix: producten / SBU’s worden dogs Positief rendement en continuïteit Principes van marketing – Hoofdstuk 12

5 De ontwikkeling van nieuwe producten
Innovaties Ballenbakreiniger Risico en rendement van innovatie Hoge kosten Lange ontwikkeltijd  inkorten Risico’s verminderen door te leren innoveren Wat bepaalt het succes van nieuwe producten? Principes van marketing – Hoofdstuk 12

6 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Wat bepaalt het succes van nieuwe producten? uniek en superieur, hoge kwaliteit, nieuwe functies Hoe nieuw is nieuw? ‘new to the world’, verbetering, herpositionering Principes van marketing – Hoofdstuk 12

7 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Principes van marketing – Hoofdstuk 12

8 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Strategie voor nieuwe producten Interne bronnen o.a. brainstormsessie Externe bronnen Klanten Concurrenten Distributeurs, leveranciers en anderen Principes van marketing – Hoofdstuk 12

9 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Ideeën screenen Vragen: Is het product werkelijk nuttig voor de gebruikers? Is het product goed voor ons bedrijf? Is het goed te verenigen met de doelstellingen en strategieën? Zijn mensen, vaardigheden en middelen aanwezig om het te doen slagen? Levert het product een hogere waarde voor de klant dan concurrerende producten? Is het product gemakkelijk te adverteren en te distribueren? Principes van marketing – Hoofdstuk 12

10 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Ontwikkeling en testen van het concept: zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van het gekozen idee tekening, animatie, model dit voorleggen aan een groep afnemers uit de doelmarkt Principes van marketing – Hoofdstuk 12

11 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Principes van marketing – Hoofdstuk 12

12 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Ontwikkelen van een marketingstrategie Doelmarkt, positionering en doelstellingen betreffende verkoop, marktaandeel en winst Prijs, distributiekanalen (verdelers, internet) Afzet, winstdoelstelling en marketingmix op lange termijn Bedrijfseconomische analyse Productontwikkeling Principes van marketing – Hoofdstuk 12

13 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Testmarketing Volledige marketingmix testen Bij consumentengoederen- en diensten Een stad, een aantal winkels of een ‘laboratorium’ Bij zakelijke goederen- en diensten Gebruikstests bij (potentiële) klanten Vakbeurzen, toonzalen bij distributeurs Principes van marketing – Hoofdstuk 12

14 Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten
Commercialisering Grote investeringen vereist Productie Distributie Adverteren / PR Denk ook aan het prijsbeleid Principes van marketing – Hoofdstuk 12

15 Het management van nieuwe productontwikkeling
Klantgerichte ontwikkeling van nieuwe producten Teamaanpak van ontwikkeling van nieuwe producten Systematische ontwikkeling van nieuwe producten Principes van marketing – Hoofdstuk 12

16 Productlevenscyclusstrategieën
Na de introductie doorloopt een product een aantal fasen. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

17 Productlevenscyclusstrategieën
Het PLC-concept kan is ook van toepassing op stijl, mode en rages. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

18 Productlevenscyclusstrategieën
Introductiefase Promotie Hoog Laag Rapid- skimming strategy Slow- skimming strategy Hoog Prijs Rapid- penetration strategy Slow- penetration strategy Laag Principes van marketing – Hoofdstuk 12

19 Productlevenscyclusstrategieën
Groeifase Early adopters en early majority Nieuwe functies en verbeteringen onder druk van toetredende concurrenten Toename van het aantal distributiekanalen Prijzen stabiel of licht dalend Handhaven van promotie-uitgaven; inhoud van ‘awareness’ naar ‘preference’ Winst op korte termijn of dominant marktaandeel op lange termijn Principes van marketing – Hoofdstuk 12

20 Productlevenscyclusstrategieën
Volwassenheidsfase Marktontwikkeling Productontwikkeling Marketingmix aanpassen Principes van marketing – Hoofdstuk 12

21 Productlevenscyclusstrategieën
Neergangsfase Handhaven? Uitmelken? Afstoten Zie tabel 12.3 voor een totaaloverzicht van strategieën. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

22

23 Vragen n.a.v. de leerdoelen
Leg uit hoe bedrijven op ideeën voor nieuwe producten komen en deze ontwikkelen. a) Noem en omschrijf de stappen in het productontwikkelingsproces b) Geef de belangrijke overwegingen in het management van het productontwikkelingsproces. Beschrijf de fasen van de levenscyclus van een product. Leg uit hoe de marketingstrategie in de loop van de levenscyclus van een product verandert. Principes van marketing – Hoofdstuk 12


Download ppt "Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën"

Verwante presentaties


Ads door Google