De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Optimaliseren van het assortiment Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Optimaliseren van het assortiment Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5."— Transcript van de presentatie:

1 Optimaliseren van het assortiment Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5

2 Assortiment aanpassen door: • Artikelen uit het assortiment verwijderen of saneren • Artikelen uit het assortiment toevoegen of opnemen

3 Artikelen saneren • Betekenis: zuiveren, verbeteren, ordenen, opruimen Omdat: -Artikel verkoopt niet meer goed -Heeft een te kleine bijdrage aan het resultaat (lage omzet of marge) -Hoort bij het randassoritment

4 • Regels: -Alleen artikelen saneren waarin keuze is -Vooral in de diepte saneren (bijvoorbeeld 1 kleur) -Gesaneerde artikelen direct uit de winkel verwijderen of met korting snel verkopen

5 Artikelen opnemen Stel de volgende vragen: -Past het nieuwe artikel in het assortiment? -Zal dit artikel voldoende omzet halen? -Levert het artikel voldoende winst op? -Is de afdeling ruimte voor het artikel -Voegt het artikel iets toe aan de diepte of breedte van het assortiment

6 • Verdiepen: artikelen in je assortiment opnemen (meer keuze), mogelijkheid tot specialisatie • Trading up: artikel opnemen uit hogere prijsklasse • Trading down: artikel opnemen uit lagere prijsklasse • Assortimentshoogte: het gemiddelde prijs niveau van het assortiment • Verbreden: nieuwe artikelgroep toevoegen aan het bestaande assortiment

7 Tijdelijk wijzigen van het assortiment

8 Criteria voor saneren en opnemen • Kwantitatieve criteria - winkelformule - doelgroep - concurrentie • Kwalitatieve criteria - marge - prijs

9 Kwantitatieve criteria • Winkelformule -Assortimentsconsistentie -Branchevervaging • Doelgroep - Registreer je nee-verkoop om gaten te ontdekken • Concurrentie

10 Kwalitatieve criteria • Marge -Margemix: soms verkoopt een winkel artikelen met verlies om klanten te trekken -Omzetsnelheid: aantal keer dat de gemiddelde voorraad verkocht wordt - Prijs: goede verhouding tussen prijs en kwaliteit

11 De levenscyclus van een product

12 Innovation adoption curve

13

14 Soorten consumenten • In de introductie fase kopen met name de “innovators” het product (2,5%) • In de groeifase (Growth) van het product kopen de “Early adopters” het product (13,5%) • In de rijpheidsfase en de verzadigingsfase (Maturity) kopen de meeste klanten het het product (Early Majority 34% en Late Majority 34%) • In de neergangsfase (Decline) zijn het de “Laggards”die het product kopen


Download ppt "Optimaliseren van het assortiment Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5."

Verwante presentaties


Ads door Google