De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen

Verwante presentaties


Presentatie over: "ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen"— Transcript van de presentatie:

1 ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
workshop distributie

2 winkelverkoop speciaalzaak zelfbedieningszaak warenhuis hypermarkt
distributievormen winkelverkoop speciaalzaak zelfbedieningszaak warenhuis hypermarkt

3 speciaalzaak een winkel met een gespecialiseerd assortiment.
distributievormen assortiment van een speciaalzaak is smal en diep. een winkel met een gespecialiseerd assortiment.

4 assortimentsbreedte smal er worden weinig artikelgroepen aangeboden
distributievormen assortimentsbreedte smal er worden weinig artikelgroepen aangeboden breed er worden veel artikelgroepen aangeboden De breedte van het assortiment in een winkel wordt bepaald door het aantal assortiments- en artikelgroepen dat de winkel zijn klanten aanbiedt. Een breed assortiment betekent relatief veel artikelgroepen. Het tegenovergestelde van breed is smal. In een smal assortiment worden relatief weinig artikelgroepen gevoerd. Een zaak in basic-vrijetijdskleding verkoopt: spijkerbroeken, spijker­jacks, spijkerrokken, T-shirts, sweaters, jacks, truien en overhemden. Een supermarkt verkoopt: aardappelen, groeten, fruit, vlees en vleeswaren, brood en banket, zuivel en zuivelproducten, droge kruidenierswaren, bloemen en planten, vis, wild en gevogelte, buiten­landse kaas, noten, non-food, enzovoort. Een breedpakketzaak verkoopt: ijzerwaren en ge­reed­schap­pen, vloer- en wandtegels, tuinartikelen, sanitair, sanitairaccessoires, hout, verf en wand­decoratie, elektra, isolatie, kasten, keukens, bouwmaterialen, plaatmateriaal, klimmateriaal, verlichting en automaterialen.

5 distributievormen assortimentsdiepte diep van iedere artikelgroep worden veel artikelsoorten of artikelvariëteiten aangeboden = keuze ondiep van iedere artikelgroep worden weinig artikelsoorten of artikelvariëteiten aangeboden = weinig keuze De diepte van het assortiment in een winkel wordt bepaald door het aantal verschillende artikelen en artikelvariëteiten binnen een bepaalde artikelsoort. Een diep assortiment betekent relatief veel artikelen en artikelvariëteiten per artikelsoort; ondiep betekent relatief weinig artikelen en artikelvariëteiten binnen een bepaalde artikelsoort. Binnen de artikelsoort “korte broeken” kan de winkelbezoeker kiezen uit diverse modellen, kleuren, maten, kwaliteiten. Binnen de artikelsoort “toetjes” kan de winkelbezoeker kiezen uit dertig verschillende smaken. Binnen de artikelsoort “wandtegels” kan de winkelbezoeker kiezen uit diverse kleuren, hardheden, merken en maten. Met de assortimentsafmetingen breedte en diepte kunnen vier standaard assortimentsindelingen gemaakt worden. Deze vier assortimentsindelingen typeren het assortiment van een winkelorganisatie. Worden de twee dimensies gecombineerd, dan ontstaan de volgende indelingen: breed en diep breed en ondiep smal en diep smal en ondiep Als van een winkel gezegd wordt dat er een breed en diep assortiment wordt gevoerd, dan betekent dit dat die winkel veel artikelgroepen en per artikelgroep veel keus heeft. V&D, Bijenkorf, Albert Heijn, C&A, Praxis, Gamma. Heeft een winkel een breed en ondiep assortiment, dan voert de winkel veel artikelgroepen, maar is de keus per artikelsoort beperkt. Hema, Aldi, Hubo. Met name speciaalzaken voeren een smal en diep assortiment. Kenmerkend hierbij is dat er weinig artikelgroepen worden aangeboden, maar dat er per artikelsoort veel keus is. de jeansspeciaalzaak, de telefoonwinkel, de cd-shop, de stropdassenspeciaalzaak. Smal en ondiep komt in de detailhandel niet vaak voor. Er is immers sprake van weinig artikelgroepen en per artikelsoort weinig keus. De marktkoopman met één artikel: bijvoorbeeld bananen.

6 zelfbedieningszaak zelfbedieningswinkel supermarkt discounter
distributievormen zelfbedieningszaak een winkel waarin de klant zichzelf bedient zelfbedieningswinkel supermarkt discounter verbruikersmarkt hypermarkt megastore

7 warenhuis traditioneel variety store cataloguswinkel hypermarkt
distributievormen warenhuis traditioneel variety store cataloguswinkel hypermarkt In de meeste warenhuizen worden de volgende artikelgroepen verkocht: elektrisch huishoudelijke artikelen, huishoudelijke artikelen, mode, cosmetica, sieraden en bijouterie-artikelen, brood en banket, chocolaterie, boeken en tijdschriften, geluidsdragers, lederwaren en reisartikelen, kantoor- en schrijfartikelen. In de meeste gevallen omvat een afdeling één artikelgroep. In het traditionele warenhuis wordt steeds meer de nadruk gelegd op mode en mode-verwante artikelen, waardoor een zekere mate van specialisatie is ontstaan. is een winkel met een breed assortiment van verschillende, niet noodzakelijk samenhangende artikelgroepen die in afzonderlijke afdelingen worden verkocht.

8 niet-winkelverkoop persoonlijk onpersoonlijk ambulante handel
distributievormen niet-winkelverkoop persoonlijk ambulante handel directe verkoop onpersoonlijk homeshopping postorder e-commerce

9 distributievormen Carlo Meulenhoff in zijn mobiele winkel vol sandalen en pantoffels. De pantoffels komen naar je toe Van de 27-jarige Carlo Meulenhoff hoeven senioren niet meer het huis uit om pantoffels te kopen. Hij zoekt hen zelf op in de Limburgse verzorgingshuizen.


Download ppt "ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen"

Verwante presentaties


Ads door Google