De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Aarle-Rixtel Presentatie effectstudie komst Aldi Toine Hooft, dinsdag 24-01-2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Aarle-Rixtel Presentatie effectstudie komst Aldi Toine Hooft, dinsdag 24-01-2012."— Transcript van de presentatie:

1 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Aarle-Rixtel Presentatie effectstudie komst Aldi Toine Hooft, dinsdag 24-01-2012

2 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Aanleiding Aldi wil zich vestigen in ‘Poort van Laarbeek’ (1.230 m² bvo); Naast Aldi nog ruimte voor 800 m².

3 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Centrale vraag Wat zijn de effecten van de komst van Aldi voor het functioneren van de MCD en andere detailhandel in het dorpscentrum van Aarle-Rixtel?

4 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Inhoud Situatieschets gemeente Laarbeek Functioneren supermarkten/dorpscentra Laarbeek Schets MCD (Aarle-Rixtel) Draagvlak voor toevoeging supermarkt Kwalitatieve argumenten Effecten scenario’s Conclusies en advies

5 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Situatieschets

6 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Functioneren supermarkten gemeente Laarbeek

7 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL MCD - Algemeen 40 vestigingen; Full service supermarkt met hoge servicegraad; Nadruk op klantvriendelijkheid, kwaliteit en ambachtelijkheid; 20.000 artikelen, aangesloten bij Superunie; Qua prijsstelling vergelijkbaar met C1000, Albert Heijn, Plus en Coop. Primair verzorgingsgebied = Aarle-Rixtel (2/3 van de omzet); 1/3 van de omzet; afkomstig van buiten Aarle-Rixte (Beek en Donk, Lieshout en Helmond-Noord); De MCD in Aarle-Rixtel is in 2011 gemoderniseerd en uitgebreid tot 1.150 m² wvo en ontvangt 6.000 klanten per week; Omzetstijging na uitbreiding. Verdere doorgroei is voorzien en noodzakelijk.

8 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL MCD – Aarle-Rixtel Primair verzorgingsgebied is Aarle-Rixtel (2/3 van de omzet); 1/3 van de omzet afkomstig van buiten Aarle-Rixtel (Beek en Donk, Lieshout en Helmond-Noord); In 2011 gemoderniseerd en uitgebreid tot 1.150 m² wvo (plus Primera en slijterij); Nu 6.000 klanten per week; Omzetstijging na uitbreiding met ca 1/3; Verdere doorgroei is voorzien en noodzakelijk om investering terug te verdienen.

9 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Draagvlak Smal primair draagvlak: Aarle-Rixtel met 5.110 inwoners; Geen gebrek aan supermarktmeters in Aarle-Rixtel noch in de gemeente Laarbeek; Twee supermarkten niet ongebruikelijk, maar dan twee kleintjes of kernen/supermarkten met sterkere bovenlokale functie dan Aarle-Rixtel.  Kwantitatief draagvlak voor toevoeging Aldi ontbreekt.

10 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Kwalitatieve argumenten Specifiek aanvullend assortiment (1.500-2.000) tegen bodemprijzen; Functie voor hele gemeente Laarbeek; Hard discounter (Aldi of Lidl) ontbreekt nu.

11 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL De scenario’s 1.Aldi in ‘Poort van Laarbeek ’ a.Aldi vestigt zich solitair in project ‘Poort van Laarbeek’ a.Aldi vestigt zich met aanvullende winkels in project ‘Poort van Laarbeek’ 2.Aldi in centrum van Aarle-Rixtel

12 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Scenario 1a Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ : Aldi vergroot keuzemogelijkheden consument : Huidige MCD delft waarschijnlijk onderspit : Positie dorpscentrum verzwakt en komt in negatieve spiraal

13 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Scenario 1b Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ + aanvullende winkels : Aldi vergroot keuzemogelijkheden consument, idem voor dagwinkels : Huidige MCD delft waarschijnlijk onderspit : Positie dorpskern verzwakt nog heviger en komt in negatieve spiraal

14 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Scenario 2 Aldi in centrum Aarle-Rixtel : Combinatie fullservice en hard discounter geeft meest compleet aanbod : Ondernemers dorpscentrum profiteren : Versterking (relatieve) positie dorpscentrum : (Financiële) drager voor project ‘Poort van Laarbeek’ vervalt

15 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Conclusies (1) Extra supermarktmeters kwantitatief niet te verantwoorden; Wel kwalitatieve argumenten voor komst Aldi; Aldi trekt naar verwachting 4.500 tot 5.500 (deels nieuwe) klanten per week.

16 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Conclusies en advies (2) Ondernemers in dorpshart Aarle-Rixtel verliezen als Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ komt; MCD in het bijzonder. MCD geraakt direct in gevarenzone. Er ontstaat een domino-effect; Negatieve effecten zijn nog groter indien nog aanvullende winkels in ‘Poort van Laarbeek’ komen.  Komst Aldi in ‘Poort van Laarbeek’ (distributief) niet verantwoord.

17 BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Conclusies en advies (3)  Komst Aldi in het centrum, nabij MCD, wel verantwoord. Naast de lasten ook de lusten: groter bereik, extra en nieuwe klanten; (Noodzakelijke) impuls voor het dorpscentrum, versteviging concurrentiepositie; MCD en Aldi vormen een krachtige combinatie.


Download ppt "BUREAU STEDELIJKE PLANNING WWW.STEDPLAN.NL Aarle-Rixtel Presentatie effectstudie komst Aldi Toine Hooft, dinsdag 24-01-2012."

Verwante presentaties


Ads door Google