De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing HOOFDSTUK 9 PRODUCT. Ik wil een nieuwe mobiel…

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing HOOFDSTUK 9 PRODUCT. Ik wil een nieuwe mobiel…"— Transcript van de presentatie:

1 Marketing HOOFDSTUK 9 PRODUCT

2 Ik wil een nieuwe mobiel…

3 HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN  ASSORTIMENT;  De 3 assortimentsniveaus kunnen benoemen  Kunnen benoemen welke assortimentsdimensies er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden  Kunnen benoemen welke assortimentsstrategieën er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden

4 Assortimentsniveaus  Productniveau; afzonderlijke producten  Productgroep; verzameling producten nauw aan elkaar verwant als het gaat om voorzien in dezelfde behoefte consument  Assortiment; alle productgroepen samen

5 Assortimentniveaus Een voorbeeld  Productniveau; iphone  Productgroep; alle smartphones, alle andere mobiele telefoons  Assortiment; alle mobiels, headsets, opladers

6 Assortimentdimensies Vier begrippen die dimensie van assortiment aangeven  Breedte  Diepte  Lengte  Consistentie

7 Assortimentdimensies BREEDTE Hoe meer productgroepen hoe breder het assortiment DIEPTE Hoe meer producten binnen een productgroep hoe dieper het assortiment

8 Assortimentdimensies LENGTE Het totaal aantal producten waaruit een assortiment is opgebouwd (voorraad) CONSISTENTIE De mate van samenhang tussen de in het assortiment gevoerde producten

9 Opdracht assortimentsdimensies WatGeef voorbeeld van bedrijf met breed assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met diep assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met consistent assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met niet consistent assortiment HoeMet je buurman/vrouw Tijd3 minuten ResultaatKlassikaal besproken Hulpgeen

10 Assortimentsbeslissingen  Regelmatige analyse van assortiment  Aan de hand van criteria  Assortimentssanering; product wordt uit assortiment gehaald

11 Assortimentstrategieën  Trading up  Trading down  Up-grading  Downtrading

12 Assortimentstrategieën  Trading up: een of meer hogergeprijsde producten aan assortiment toegevoegd met hogere kwaliteit  Assortiment wordt dieper  Image totale assortiment opvijzelen  Trading down; een of meer lagergeprijsde producten van een mindere kwaliteit aan assortiment toegevoegd  Assortiment wordt dieper  Goedkoper image  Risico; kannibalisatie

13 Assortimentstrategieën  Up-grading;  EN meer producten aan assortiment toevoegen  EN service- of kwaliteitsniveau van de totale winkel verhogen  Downtrading  Grondstoffen van mindere kwaliteit worden gebruikt

14 Opdracht assortimentsstrategieën WatGeef voorbeeld van trading up Geef voorbeeld van trading down Geef voorbeeld van up-grading Geef voorbeeld van downgrading HoeMet je buurman/vrouw Tijd3 minuten ResultaatKlassikaal besproken Hulpgeen

15 Trading up

16 Trading down

17 HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN  MERK  De functies van het merk kunnen benoemen  De verschillende soorten merken kunnen benoemen  PRODUCTLEVENSCYCLUS  De 4 fasen kunnen benoemen  Per fase kunnen aangeven wat er gebeurt  Per fase kunnen aangeven welke P’s van de marketingmix een rol spelen

18 MERK  MERKNAAM & BEELDMERK

19 MERK Voordelen of functies van een merk  Het geeft herkomst product aan  Het onderscheid het product van concurrerende producten  Het heeft een bepaald image  Consumenten zijn erg merktrouw en hebben vaak bepaalde merkvoorkeur  Het garandeert kwaliteit  Het biedt wettelijke bescherming als het merk is geregistreerd

20 MERKKEUZE  Familie- of paraplumerk (Philips)  Individueel merk (Nestlé; Nesquick en Smarties)  Detailhandelsmerk (AH)  A-, B- en C-merk

21 Producten komen en gaan….

22 PRODUCTLEVENSCYCLUS INTRODUCTIEFASE  Verkoop groeit langzaam  Hoge introductiekosten  Meestal verlies  Product is weinig bekend  Kinderziektes MARKETINGMIX  Product  promotie

23 PRODUCTLEVENSCYCLUS GROEIFASE  Omzet groeit sterk  Product is bekend  Herhalingsaankopen  Kinderziektes overwonnen  Voor het eerst winst gemaakt  Concurrenten treden toe MARKETING MIX  Promotie  distributie

24 PRODUCTLEVENSCYCLUS VOLWASSENHEIDSFASE  Meer concurrenten (goedkope imitatie)  Groei neemt af  Maximale penetratiegraad is bereikt  Winst op maximum MARKETINGMIX  Distributie  prijs

25 PRODUCTLEVENSCYCLUS EINDFASE  Afzet gaat dalen  Komst nieuwe productgroepen door technische ontwikkelingen  Wijzigingen in smaak of model  Goedkopere producten uit buitenland  Geen nieuwe kopers meer  Minder herhalingsaankopen MARKETINGMIX  Product  prijs

26 PRODUCTLEVENSCYCLUS


Download ppt "Marketing HOOFDSTUK 9 PRODUCT. Ik wil een nieuwe mobiel…"

Verwante presentaties


Ads door Google